• Susie

Pålägg / Sallad / sylt / Pannkaka/ endel matfrågor

Hej!

Tycker det är lite svårt att variera mellanmålet tex innan lunch. Varje dag får min tjej en smörgås med leverpastej (ibland med messmör) fast med olika fruk eller smoothis till..... vistt bler det väl ofta "samma" mellanmål?!
    Vad kan man annars ge för pålägg?

Ang grönsaker till maten, min tjej får ju alltid kokta olika grönsaker. Kan man skära sallad fint och ge den rå? Det måste man väl kunna börja med nu?Typ gurka, sallad, tomat kanske ibland osv? Beror ju förstås på vilken konsistens som går att få finriven. Men inte måste väl allt kokas, tex som morötter?

Hur är det med osockrad sylt tex lingonsylt?

Gör ni pannkaka eller potatisplättar till era 8-9 månaders?

Ja där hade man en hel del frågor som nån kanske kan svara på?!

• Svar på tråden Pålägg / Sallad / sylt / Pannkaka/ endel matfrågor
  • Alvi

Jag gör pannkaka med rivna morötter i. Det har tom jag börjat äta nu istället, det är skitgott...!! Alternativt bara vanliga pannkakor med rivna, sen kokta, sen smörblandade morötter i som sylt.

Mellanmål kan jag tyvärr inte svara så bra på , eftersom min 17månaders brutta inte äter smörgås... Hon dricker jordgubbsfil till mellanmål typ varje dag....

Varför äter hon mellanmål innan lunch... När äter hon frulle egentligen...??
    Tomat kan du ge (bortsett från allergirisken.-...) du vet det där "sladdriga" inuti...

• Felic

Hej!

Morötter ger jag råa men jag fin river dem, har även testat att ge hel att gnaga på men det gick inget vidare. Pannkakor väntar jag lite med då jag tycker det är onödigt med extra salt samt stekt mat, har tänkt ge osaltad tjockpannkaka som jag tror går jätte bra. Osockrad sylt borde väl gå bra? Min tjej är 10 månader, jag bara berättar hur jag gör, man får ju testakram

• Norpan81

sallad ska man vänta med tills de är 1 år pga nitrat... (spenat, rädisor, rödbetor mangold mm)

Truls 9 mån äter samma mat som oss, förut de saker som man inte ska ge till barn under 1 år. Han äter pannkakor, fast utan sylt, gurkbitar, de flesta grönsaker.

Råa tomater har jag inte gett mest för att de lätt blir lite irreterade runt munnen av tomat, iallfall blev min 4åring det som bebis.

Jag river nästan inget, jag delar lagom bitar eller mosar lätt med gaffel, han äter hela makaroner så i den storleken är den mesta maten, går finfint, han har precis fått tänder i överkäken....

• Rabbit

Det brukar rekommenderas att vänta med stekt mat tills barnet är ett år, så pannkakor kanske du ska vänta med.

Leverpastej eller bara smör tyckte jag var bästa påläggen i den åldern. Både ost och skinka går väl också bra, men det sitter ju inte fast lika bra på mackan

Sallad kan du säkert börja med. Min tjej som snart blir två gillar fortfarande inte sallad, gurka, tomat, paprika etc som man äter kallt, utan vill ha kokta morötter, broccoli osv. Men det skadar ju inte att börja testa! Angående morötter läste jag att man inte helt ska gå över till rårivna morötter, eftersom små barn lättare tillgodogör sig näringen om de är kokta. Men som omväxling går det ju bra!

Lite osockrad lingonsylt (tex till blodpudding?) är väl också OK. Men jag skulle hellre ge (lite) vanlig sylt med socker än "osockrad" (som ofta är sötad med sötningsmedel).

Lycka till

• Alvi

Felic: Man MÅSTE ju inte salta bara för att det står i receptet....
    Lilja får havregrynsgröt, pannkaka, pasta och ris UTAN salt... vi mår ju oxå bättre av det...

Svar på tråden Pålägg / Sallad / sylt / Pannkaka/ endel matfrågor