• Anonym

Faderskapstest?? Ni som gjort och varit med om det!

Hej! När jag har fått barn så ska det göras ett faderskapstest, jag undrar nu om ett sånt är att lita på? Sen undrar jag om det räcker att endast en kille lämnar saliv/blod eller vad det nu är. Det är så att jag tror att det är kille1 som är pappan, så räcker det att han lämnar prov? och om de visar sig att de inte är han, kan då kille2 lämna prov? eller är de bäst och mest pålitligt på testet om båda killarna lämnar? Vill helst inte dra in kille2 i detta eftersom jag inte tror han är pappan, men han vet iaf om detta.. men tror heller inte de är han. 

tack för svar! 

• Svar på tråden Faderskapstest?? Ni som gjort och varit med om det!
  • Anonym (barnet)

Har inte gjort faderskapstest på mitt eget barn utan på mig själv. Min "pappa" trode inte att han var min pappa så vi gjorde ett test för drygt två år sen. Testen är korrekta till 99% och du får ett svar på om killen är släkt med barnet eller ej. Har du bara 2 alternativ så borde det ju bli enkelt att räkna ut

I mitt fall så slutade det med att jag nu har Fader Okänd i mina papper.

• Anonym

jag har gjort två såna test och dom är 99,99% tillförlitlig.

om du tror att fler kan vara potentiell pappa så ska båda testas. Det kan dom göra utan varandras vetskap - det är bara familjerätten som gör utredningen som vet att båda är testade.

• Anonym

du är skyldig enligt lag att uppge om det finns möjlighet att någon annan kan vara pappa än den du uppger.

• Anonym (Ej båda)

Båda behöver inte testas men familjerätten brukar köra på det. Jag fick vänta i över 5 månader innan faderskapet fastställdes just pga detta. Först efter att jag själv ringt upp rättsmedicin i Linköping och tagit reda på detta och sen ringt och tjatat på familjerätten så gjordes enbart test från en av "kandidaterna" (fanns två tänkbara fäder). Anledningen till att familjerätten ville ha test från båda är (vad jag fick förklarat) att enbart göra test från en blir ett dyrare test att göra.

• Anonym

Okej då låter det som att jag måste ange båda, verkar bäst också. Hur gör man om den ena killen bor i en annan stad? Jag vet att jag ska vända mig till Familjerätten men mer vet jag inte. Hu lång tid tar det? ca 3 veckor eller?

• Anonym (Anonym)
    Anonym skrev 2010-12-12 13:39:21 följande:
    Okej då låter det som att jag måste ange båda, verkar bäst också. Hur gör man om den ena killen bor i en annan stad? Jag vet att jag ska vända mig till Familjerätten men mer vet jag inte. Hu lång tid tar det? ca 3 veckor eller?
    Jag undrar också hur det är om ena bor i en annan stad ?
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-12-12 13:39:21 följande:
    det är familjerätten som tar den kontakten. Du uppger det du vet om killen: namn, eventuell adress och kanske nån form av födelsedatum. Resten sköter dom.

killarna kan lämna sina prov när som helst, så även du. Men barnet måste födas först för att man ska kunna ta dna-prov.
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-12-12 14:35:00 följande:
    det är familjerätten som tar den kontakten. Du uppger det du vet om killen: namn, eventuell adress och kanske nån form av födelsedatum. Resten sköter dom.

killarna kan lämna sina prov när som helst, så även du. Men barnet måste födas först för att man ska kunna ta dna-prov.
    Okej tack för info!
Svar på tråden Faderskapstest?? Ni som gjort och varit med om det!