• Anonym (Cissi)

Umgängesstöd - Socialen

Jag undrar hur umgängesstöd med kontaktperson har fungerat för andra barn och föräldrar? Har det funnits tillgång till kontaktpersoner i det område ni bor i? Har socialen skött sin del med att bidra med kontaktperson eller har det varit struligt? Jag undrar därför att den socialtjänst som har hand om kontaktpersoner och umgängesstöd har strulat massor i vår kommun...skulle vara intressant att veta om det är lika överallt...

• Svar på tråden Umgängesstöd - Socialen
  • Nyfiken gul

jag har haft en sån kontaktperson och jag hade inga problem med varken soc kontakt eller kontaktpersonen.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • gladare

Du kan hävda att det bästa för ditt barn är att ha en o samma kontaktperson med som den kan känna trygghet med osv

• Anonym (Cissi)
    gladare skrev 2010-12-12 13:38:36 följande:
    Du kan hävda att det bästa för ditt barn är att ha en o samma kontaktperson med som den kan känna trygghet med osv
    Kan man göra det? Självklart vore ju det de bästa men man är ju rädd att det ska tolkas som umgängessabotage eller liknande. Har funderat mycket på vad för slags "krav" man får ställa egentligen? Jag är ensam vårdnadshavare om det spelar någon roll.
  • gladare

Du kan hävda att kontaktperson är det bästa för ert barn men det är inte säkert att du får det godkänt. Soc gör en utredn för att se om det behövs men då har du iallafall försökt. Umgängessabotage är nåt helt annat o det ska du akta dig för, det slår bara tillbaka mot dig själv i slutändan. Kravet du kan ställa är att barnet ska vara trygg o säker med sin kontaktperson o känna den en del

• Anonym (Kp)

Jag har tagit uppdrag som kontaktperson vid umgängesstöd under två års tid. Jag har arbetat och är godkänd i flera stockholmskommuner /stadsdelsnämnd. Min erfarenhet är att det är svårt att få tag på kontaktpersoner, det krävs dessutom långa utredningar innan man godkänner en kontaktperson, sen ska kp bli godkänd av föräldrarna, sedan det viktigaste, att man kommer överens med barnet. Många gånger blir det trassel, det krävs en hel del mognad och vara lyhörd, som kp. Själv har jag mycket erfarenhet nu och blir hela tiden erbjuden uppdrag, men hinner inte ta alla. Jag upplever att fam. rätten alltid lyssnar mer på den som har ensam vårdnad. Föräldern som inte har vårdnaden har rätt att kräva att kp är en neutral person, inte någon bekant till vårdnadshavaren.

Svar på tråden Umgängesstöd - Socialen