• Anonym (Förtvivlad)

Min sambo är spelmissbrukare-vad ska jag göra?

I inledningen av vårt förhållande berättade min sambo för mig att han är spelmissbrukare. Han ville att jag skulle ställa ett ultimatum till honom, antingen att han slutar spela eller att jag lämnar honom. Det behövdes aldrig för "han fick kontroll" över sitt spelande, som han sa. Dum som jag var köpte jag det. Han sa att han ramlade dit ibland men på det stora hela var det inga stora summor som spelades bort..
    Nu har jag fått reda på att han spelat bort ett antal hundra tusen kronor under den här tiden "som han har haft spelet under kontroll". Problemet är, att han inte anser att jag har med saken att göra. Han spelar för sina sparade pengar "så det drabbar inte mig". Vi har ett gemensamt konto som han inte spelar för. Han anser inte heller att han har något problem och vägrar söka hjälp. Jag har sagt nu att jag lämnar honom om han inte söker hjälp, jag har även sagt att jag kommer att berätta allt för hans föräldrar. Vad tusan ska jag göra?  Ska jag lämna honom och se hur allt barkar åt helvete, eller ska jag kontakta hans föräldrar och kompisar och säga som det är. Är det fult? Han behöver hjälp, och jag vet att han mår oerhört dåligt över det här.

• Svar på tråden Min sambo är spelmissbrukare-vad ska jag göra?
  • Anonym (Förtvivlad)

Ingen som varit i samma situation eller har något vettigt råd att komma med?

• Anonym

Jag hade nog försökt att kontakta hans vänner-familjer och se om de kan hjälpa till med nåt

• Anonym (Förtvivlad)

Ja det är ju egentligen det jag undrar mest med den här tråden, om det är rätt väg att gå och berätta för hans familj och vänner? Hans föräldrar vet absolut ingenting om det och kommer antagligen att få en stor chock. Men det känns som om jag fortsätter att vara tyst som kommer detta att fortsätta i det tysta.

• Anonym (hmm)

Min sambo spelar också en hel del, men han spelar bara för de pengar han vunnit tidigare. ´Han vinner ganska ofta rätt stora summor. Häromveckan vann han 120 000 och för nån månad sen 65 000. Jag har helt enkelt accepterat att det är hans hobby och eftersom ingen mår dåligt av det, och inga pengar som skulle gått till oss som familj går till hans spelande så tycker jag det känns ok. Visst kan jag känna att det är trist ibland att han vinner massor och sen är pengarna slut nån månad senare, men nu har familjen t ex fått en riktigt fin solresa i mars för dessa pengar, så han spelar ju inte bort allt.
    Visst skulle ajg kunna ställa ultimatum och hålla på, men jag tror egentligen inget bra skulle komma ur det. Du får känna efter vad som känns bäst i er situation. Kram!

• Anonym

Men han spelar ju  bort pengar som ni skulle kunna köpa hus, bil, resa för, klart det drabbar dig. Prata med hans familj och kontakta psykolog.

• Anonym (Förtvivlad)
    Anonym skrev 2010-12-12 18:50:10 följande:
    Men han spelar ju  bort pengar som ni skulle kunna köpa hus, bil, resa för, klart det drabbar dig. Prata med hans familj och kontakta psykolog.
    Vi har pratat lite mer nu. Han har spelat bort ca en miljon de senaste åren. Han tänker inte söka hjälp (anser fortfarande att han inte behöver hjälp, utan att det handlar om att han bara ska bestämma sig för att sluta). Han tänker inte heller låta mig ha kontrollen över pengarna, eller visa mig hans konton. (Då kan han inte behålla sin "integritet". Vi har ett gemensamt konto och så har han några egna. De pengarna han spelar bort är som han sparade ihop när han tjänade väldigt mycket ett tag och de pengarna tycker han inte att jag "har ett jävla skit med att göra". Lite sant är det men ska man alltså stå och se på medans en människa spelar bort hela sin förmögenhet. Känns rätt hopplöst när han resonerar så men jag tycker att det är min skyldighet att göra vad jag kan så jag kommer att prata med föräldrarna.
  • Anonym (Förtvivlad)
    Anonym (hmm) skrev 2010-12-12 18:35:55 följande:
    Min sambo spelar också en hel del, men han spelar bara för de pengar han vunnit tidigare. ´Han vinner ganska ofta rätt stora summor. Häromveckan vann han 120 000 och för nån månad sen 65 000. Jag har helt enkelt accepterat att det är hans hobby och eftersom ingen mår dåligt av det, och inga pengar som skulle gått till oss som familj går till hans spelande så tycker jag det känns ok. Visst kan jag känna att det är trist ibland att han vinner massor och sen är pengarna slut nån månad senare, men nu har familjen t ex fått en riktigt fin solresa i mars för dessa pengar, så han spelar ju inte bort allt.
    Visst skulle ajg kunna ställa ultimatum och hålla på, men jag tror egentligen inget bra skulle komma ur det. Du får känna efter vad som känns bäst i er situation. Kram!
    Ja det är ju lite annorlunda kanske när det är pengar man vunnit. Min sambo förlorar mest. En miljon har han spelat bort de sista åren... känns helt SJUKT! MIn sambo bad ju mig att hjälpa honom när vi träffades så därför anser jag inte heller att han har mått särskilt bra av detta och då är ju läget annorlunda. Sen är han galet snål mot oss. Han kunde inte unna sig en jacka för 1700:- i höstas t.ex. och i nästa andetag spelade han bot 45 000:-.
    Jag har studielån och det påminner han mig om dagligen, att jag minsann inte "bidrar" lika mycket osv... Medans han i princip spolar ner sina pengar i toaletten.
  • Anonym

Finns det ingen rådgivning eller något ni kan gå på ? Det är ju inte bara han som skulle behöva det utan även du själv för att veta hur man ska handskas med en sån situation 

• Nr 13

Har precis kallar min sambo för "Jävla lögnare!!" för att jag kommit på honom med att återigen ha spelar bort massa pengar. Himla trött på detta nu, Och så återigen samma ursäkter: "detta var sista gången, nu har jag lärt mig en läxa, det kommer aldrig hända igen, ja vet att ja sagt detta innan men denna gången är det verkligen annorlunda, nu vet jag att jag har problem."

hade det inte varit för att vi har en 8 månaders bebis tillsammans så hade jag lämnat honom. Hans spelberoende förstår min tillit till honom, förstör alla våra framtidsplaner, förstår hans och därmed mitt humör. Och varje gång, VARJE gång säger han EXAKT samma fras som jag skrev ovan att han sa idag.

Tyvärr har jag inget svar till dig vad du ska göra, tvärtom så ställer jag exakt samma fråga som du, vad ska jag göra?
    För din egen skull, lämna honom innan ni trasslar in er med barn osv, för ifall han inte får verklig ordentlig hjälp så kommer han aldrig sluta, tyvärr, men det e vad jag tror är sanningen, även om han kanske kommer ha perioder då han spelar mindre eller inte alls, men det kommer tillbaka. MIn sambo har också sagt att han bara ska bestämma sig för att sluta, men visst, han har bestämt sig tusen gånger men hamnar där igen, Han har även tagit kontakt med rådgivning under en period, o tyckte det var bra ett tag men sen tyckte han att han inte behövde det mer o slutade med det, o poff så var han där o spelade igen. Sen fick vi barn, o då sa han att nu var det verkligen slut med spelandet för nu måste han ta sitt ansvar, Yeh right, spela spela spela,,, o alla dessa lögner för mig,,,
     Att prata med hans familj tror jag inte hjälper honom direkt, men kanske kan vara en väg till att få honom ta kontakt med någon som kan hjälpa honom, på ett professionellt sätt. >Risken är dock att han kanske blir arg för att du blandade in dem, men återigen, tänk på ditt bästa, och gör något innan du blir gravid!!!! Annars får du leva med ständig oro o misstänksamhet som jag gör.

Ikväll sa min sambo i för sig något nytt: "Händer det en gång till så får du slänga ut mig". O ja, det kommer jag banne mig göra. Hade det inte varit för vår dotter, så hade jag lämnat honom.

Lycka till o hoppas det löser sig, för både dig o mig!

• Anonym (samma sits)
    Nr 13 skrev 2010-12-20 22:09:17 följande:
    Har precis kallar min sambo för "Jävla lögnare!!" för att jag kommit på honom med att återigen ha spelar bort massa pengar. Himla trött på detta nu, Och så återigen samma ursäkter: "detta var sista gången, nu har jag lärt mig en läxa, det kommer aldrig hända igen, ja vet att ja sagt detta innan men denna gången är det verkligen annorlunda, nu vet jag att jag har problem."

hade det inte varit för att vi har en 8 månaders bebis tillsammans så hade jag lämnat honom. Hans spelberoende förstår min tillit till honom, förstör alla våra framtidsplaner, förstår hans och därmed mitt humör. Och varje gång, VARJE gång säger han EXAKT samma fras som jag skrev ovan att han sa idag.

Tyvärr har jag inget svar till dig vad du ska göra, tvärtom så ställer jag exakt samma fråga som du, vad ska jag göra?
    För din egen skull, lämna honom innan ni trasslar in er med barn osv, för ifall han inte får verklig ordentlig hjälp så kommer han aldrig sluta, tyvärr, men det e vad jag tror är sanningen, även om han kanske kommer ha perioder då han spelar mindre eller inte alls, men det kommer tillbaka. MIn sambo har också sagt att han bara ska bestämma sig för att sluta, men visst, han har bestämt sig tusen gånger men hamnar där igen, Han har även tagit kontakt med rådgivning under en period, o tyckte det var bra ett tag men sen tyckte han att han inte behövde det mer o slutade med det, o poff så var han där o spelade igen. Sen fick vi barn, o då sa han att nu var det verkligen slut med spelandet för nu måste han ta sitt ansvar, Yeh right, spela spela spela,,, o alla dessa lögner för mig,,,
     Att prata med hans familj tror jag inte hjälper honom direkt, men kanske kan vara en väg till att få honom ta kontakt med någon som kan hjälpa honom, på ett professionellt sätt. >Risken är dock att han kanske blir arg för att du blandade in dem, men återigen, tänk på ditt bästa, och gör något innan du blir gravid!!!! Annars får du leva med ständig oro o misstänksamhet som jag gör.

Ikväll sa min sambo i för sig något nytt: "Händer det en gång till så får du slänga ut mig". O ja, det kommer jag banne mig göra. Hade det inte varit för vår dotter, så hade jag lämnat honom.

Lycka till o hoppas det löser sig, för både dig o mig
    Nr 13 jag tycker du ska lämna honom, det kan va den spark i ändan han behöver..mitt ex är spelmissbrukare och han kommer aldrig sluta spela, jag har gett upp hoppet om honom och vi hade det inte bra...ett tag spelade han bort alla pengar så vi knappt hade pengar att betala räkningarna. Han hade även andra problem, han slog mig så när han inte längre hade pengar att spela för så var det jag som drabbades....
    Men jag fick nog till slut...men han har fortfarande inte insett sitt problem, anser inte att han är beroende...men det är inte längre mitt problem....det är inte bra för din dotter att växa upp med en pappa som är spelberoende, släng ut honom och ställ krav på honom, för både din dotters, din och hans skull
    Lycka till
  • Bless

Jag tycker du ska prata med hans föräldrar. Det är inte att tjalla, det är att bry sig om.

Jag är i samma sits. Fast gift och har ett gemensamt barn.
    Han har spelat bort över en mille och periodvis har jag verkligen trott på vad han sagt och att han inte spelar längre. Men jag har kommit på honom gång på gång.
    Min man har även andra missbruk och han är, som alla missbrukare, full av lögner och ursäkter.
    Jag har en mycket god kontakt med hans mamma och berättade tidigt om hans missbruk, så hon har stöttat mig och försökt förändra honom. Men den bittra sanningen är att en förändring kan bara komma från honom själv, och han är inte beredd släppa taget om missbruket än.
    Så här står jag nu och planerar för skilsmässa.... Inget kul när man har barn tillsammans men det är inte hållbart längre. Min tillit, kärlek och respekt för honom är borta.

Älskar du honom så berättar du för föräldrarna (om du inte misstänker att han inte blir våldsam då) och kräver av honom att gå på behandling i någon form. Om det funkar och du vill, så önskar jag dig all lycka till. Men ge honom inte chans efter chans, det misstaget har jag gjort och det leder bara till bitterhet.
    Har du ställt ultimatum så måste du stå fast vid det! Lämna om det händer igen.

All lycka till!!!

• Bless

Skulle ju stå (om du inte misstänker att han blir våldsam då)

• Anonym (Anna)

Kontakta de spelberoendes riksförbund. De är mycket hjälpsamma och erbjuder bra stöd även till anhöriga. Där kommer du få många tips och råd. Kontaktuppgifter finns på deras hemsida.

• Anonym

Det är ingen lätt sak att ge sin in i att hjälpa någon som är beroende. Det är livsfarligt skulle jag säga. Om man tappar kontrollen över det själv och blir medberoende så har man kastat bort en stor del av sitt liv plötsligt.
    Det jag försöker säga är väll at -Självklart ska du hjälpa den du älskar men glöm inte att du kan förmodligen aldrig styra den andres val eller beslut. En svaghet finns alltid kvar och måste arbetas med hela livet trots att man har kontroll över det. Jag har varit i en relation med en missbrukare. Detta var inget spelberoende men det handlade ofta om försvunna pengar pga köp av droger som han inte kunde vara utan. http://beroendelinjen.forum24.se/beroendelinjen-about6.html&highlight= Detta hjälpte mig i de stunder jag var tvungen att ta hand om mig själv också och inte bara honom.
    Jag önska dig lycka till och en kommande fantastisk jul!

• Bless

Jättebra tips #14!!
    Den ska jag läsa mera på. Känns som även jag behöver det nu.

Svar på tråden Min sambo är spelmissbrukare-vad ska jag göra?