• staytrue

hjälp,HÖG feber i fler än tre dagar!

hej!

min son på 6 månader har nu varit dålig sedan i tisdags..
    innan dess var han förkyld..
    nu är han snorig,hostar,har kräkts mycket ett par ggr och har hög feber,drygt 39 grader...
    denna feber har han haft sedan natten till onsdag..
    jag har gett honom flytande alvedon,då han inte kunnat sova annars.
    han kissar som han skall och äter ofta (jag ammar).
    var dock på barnakuten i förrgår efter råd från bvc-sköterska.
    de tog tester och kände på honom,men hittade inget fel...

min fråga är,hur länge kan jag ge alvedon?
    han har redan fått det i fler än två dagar nu...
    har tänkt på om det kan vara tänder? men har läst att de ej får feber då?

vidare så undrar jag....3-dagars feber kan det väl inte vara då han haft feber i fler dagar än tre....?

vet inte vad jag skall göra....många vakna nätter,och dagar.. han är så ledsen,vilket han annars aldrig är....

tacksam för snabbt svar!

Denise

• Svar på tråden hjälp,HÖG feber i fler än tre dagar!
  • BVC Sköterskan

Hej, här kommer ett inte så snabbt svar Skäms

Har din son fortsatt hög feber idag, tycker jag absolut att du skall kontakta sjukvården igen. Det är dock inte ovanligt att den första infektionen brukar dyka upp runt sex-månader.
    Oavsett så bör en läkare titta på honom, då han haft feber så länge som en vecka (nästan). 

MVH Christine 

• staytrue

idag är febern nere på 38,5 ungefär...
    utan alvedon...
    han biter väligt mycket på sina fingrar och vill hela tiden ha något att tugga på.
    han är inte otröstlig,men har svårt att sova,när jag väl lyckas så sover han typ 20-30 min,för att sedan vakna igen.
    han har också börjat bita i mina bröstvårtor vid amning..
    man känner sig lite lätt isolerad efter att varit inne i snart en vecka.
    längtar efter att komma ut...
    men man skall väl inte vara ute med ett barn som har feber..

talat med bvc idag.
    de sade att jag skulle avvakta... blir han sämre skulle vi åka in...
    men jag har fått honom att le flera ggr idag,har lekte även i babygymet en kort stund..

• BVC Sköterskan

Hej!

Har din son fortfarande feber idag tycker jag verkligen att du ringer sjukvården, så att får göra en ny bedömning. Normalt har barn feber 4-5 dagar vid en "vanlig" infektion men han har haft det i sju dagar idag. Förhoppningsvis har den dock sjunkit ytterligare vid det här laget.

När du tar tempen på honom; Tänk på att mäta temperaturen gärna efter en halvtimmes vila, då aktivitet kan höja hans kroppstemperatur och ge "falsk" feber.

Om man kan gå ut med sitt barn när de har feber? Min erfarenhet är att man får bedöma det utifrån barnet. I ert fall tycker jag att ni kan gå en  promenad med vagnen om vädret tillåter. Förmodligen somnar han till och det är precis vad han behöver, sova/vila!

Hoppas verkligen att han mår bättre idag Skäms

MVH Christine

Svar på tråden hjälp,HÖG feber i fler än tre dagar!