• gabrielito

Ni som har barn med "knapp" på magen gastrostomi snälla se hit behöver råd!

ObestämdSnälla ni som har barn med gastrostomi hur ser eran vardag ut???Kan barnen leva som vanligt?
    Kan man vara på dagis?
    Kan man bada?
    hur ser livet ut???

Min Dotter Almina 2 och halvt år föddes helt frisk men blev med tiden en sjuk och ybklig liten flicka med glimten i ögat...Hon har en ovanlig leveråkomma som påvärkas av hennes EXTREMA komjölksprotein allergi..Den har gjort att vi varit isolerade istortsett sen hon fick sin diagnos för att av minsta lilla har hon blivit ENORMT sjuk...Detta har gjort att hon förknippat maten hon stoppas i munnen och att hon spyr och får diare så då är det ju bättre att INTE äta...Vi har kämpat och kämpat med hennes vikt då hon e underviktig och det har altid balancerat på en skör tråd..Enda tills nu då hon blev akut sjuk i vattenkoppor och som följd fick lunginflamation och var i stortsätt döende...Då slutade hon äta och spyr så fort som mat kommer nära sin mun...Hon har nu en sond i näsan och äter all sin föda genom den...Jag har tyckt att livet skulle ta slut om hon fick en knapp på magen men nu börjar jag tänka att det är de enda rätta doktorena har sagt att vi ska överväga det..Är det så hämskt som man kan tro???Vad e skillnaden hon slipper ju slangen genom munnen och risken för att dra den...så det kanske inte är nått att oroa sig för ???Snälla skriv era erfarenheter Tacksam för svar!!!!!!{#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-03 13:19
    Vi står nu på väntelista för att få peg inopererad och det är planerat till april månad som det kommer att underlätta enormt om än det inte löser hennes bekymmer och gör henne frisk men vardagen kanske underlättas i alla fall.Man har fortfarande inte kommit underfund med varför hon spyr och spyr men just nu är enda chansen att hon ska få behålla näring är att vi har på sondroppet 24 tim om dyngnet.Enormt besvälligt för en liten 2 åring att va fast vid slangar hela dyngnet men vi har inget annat val hon går ner i vikt trots att vi sondar henne!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-11 17:05
    Vi åkte in akut och nu så äntligen har man sätt att Alminas magsäck inte jobbar överhuvud taget så nu hoppas vi på operation till veckan där man måste gå förbi magsäcken och direkt i tarmen och sen va uppkoplad dyngnet runt med låg hastisghet tills vidare..Känns i alla fall bra att ha fått en orsak och en diagnos..Nu jknsa vi kan börja leva i gen ..Vi är bara oroliga att det ska ta veckor att få vår operation men men...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-16 14:49
    Nu blev det inte bara en peg utan i morgon ska hon genomgå en JEJUNOSTOMI!!!!Så nu vill jag ha kontakt med föräldrar eller nån som vet om denna operation den är ganska ocavlig bara 2 barn tidigare på NUS i Umeå Asså en slang som går från magsäcken till tunntarmen och man frångår då helt magsäcken som slutat att jobba..Man måste då tillföra näring sakta sakta kontunieligt till tarmen dyngnet runt...Snälla ni som vet hör av er snälla!!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-30 14:36
    Om jag vetat de ja vet i dag vete sjutton om jag låtit operera vår lilla vän..Men samtidigt hadde jag ju inget val när nu magsäcken inte jobbar..Det blev svåra komplikationer och vi höll på att förlora våran lilla tjeja!!Det har och är en jobbig tid vi är fortfarande på lassarettet och almina har genomgått ytterligare en operation och en ny isättning hon har stor infektion och luften ur tarmen slutar inte komma ,hon har feber och fruktansvärd smärta så detta känns som det inte tar slut någonsin...Skulle så gärna vilja att ni föräldrar som har fått komplikationer i samband men peg eller jejuniestom att ni hörde av er !!!För vi fick det presenteras som de var en rutinoperation utan koplikationer inte att vi skulle vara sekunder från att förlora henne....så vet ni nån de gått snätt för snälla hör av er.111
  • Svar på tråden Ni som har barn med "knapp" på magen gastrostomi snälla se hit behöver råd!
  • Spiro

Oj, så tufft ni verkar ha det! Har ingen egen erfarenhet av detta dock jobbar jag som sjuksköterska och har då ibland patienter som inte kan svälja och får sond. Min upplevelse är att sond i näsan är mycket besvärligare för både den som bär den och den som ska sköta den. Dessutom blir det lätt stopp i den (om man ger krossade mediciner t ex), att det rycks ut (som du skrev)/hamnar i lungorna. Tycker även att en knapp känns mer hygienisk och då er dotter är så pass infektionskänslig borde det ju vara av godo. En annan tanke är att hon inte längre kommer se så uppenbart "sjuk" ut som man gör med en slang ner i näsan, knappen är ju mer diskret.
    Det enda negativa jag kan komma på är ju att det är ett större ingrepp att sätta dit knappen än att föra ner slangen i näsan...

• gabrielito
    {#emotions_dlg.flower}Tack för ditt svar och dina kloka synpungter...ja du har så rätt så man ser ju så sjuk ut med slang i näsan och de e ju sant de e större risk förinfektioner och JA hon e superinfektionskännslig...

Här i vårat lansting så skär man inte i banets mage utan man går in på nått vis genom munnen och sen gör man bara ett litet hål om jag förstått det hela rätt...Min man e rädd för framtida ärr men jag e mer intreserad av att hon skall få i sig sin näring och därmed kunna fortsätta leva,..För äter man inte så dör man ju tillslut och dessutom är hon ju svagare för infektioner om hon inte får sitt energibehov tillfredställt så ja man måste nog tänka praktiskt och med lite is i magen..Tror nog hon kan ha ett bra liv  i alla fall...{#emotions_dlg.flower}
  • maadicken

jag har inget barn med knapp, men jag jobbar / har jobbat med många sånna.  dom har knapp för att dom inte kan äta genom munnen eller att dom äter / dricker för dåligt.

jag skulle inte tveka en sekund att sätta knapp på min son om jag kom i den sitsen.  livet blir precis som vanligt, den är inte ivägen för något och den är inte lika lätt att dra ur som en nässond.
    tänk vad skönt för både er och eran dotter att slippa ha sonden tejpad i ansiktet. bara ha en liten knapp på magen där ni fäster slangen när mat ska ges. 

♥ (¯`°?.¸ ♥ LUKAS, mitt alldeles egna lilla mirakel - 070222 ♥¸.?°´¯) ♥
  • Spiro
    gabrielito skrev 2010-12-12 16:49:37 följande:
    {#emotions_dlg.flower}Tack för ditt svar och dina kloka synpungter...ja du har så rätt så man ser ju så sjuk ut med slang i näsan och de e ju sant de e större risk förinfektioner och JA hon e superinfektionskännslig...

Här i vårat lansting så skär man inte i banets mage utan man går in på nått vis genom munnen och sen gör man bara ett litet hål om jag förstått det hela rätt...Min man e rädd för framtida ärr men jag e mer intreserad av att hon skall få i sig sin näring och därmed kunna fortsätta leva,..För äter man inte så dör man ju tillslut och dessutom är hon ju svagare för infektioner om hon inte får sitt energibehov tillfredställt så ja man måste nog tänka praktiskt och med lite is i magen..Tror nog hon kan ha ett bra liv  i alla fall...{#emotions_dlg.flower}
    Hm, vet inte hur ärren blir tyvärr men precis som du säger får man väl väga det mot att hon får i sig livsviktig näring! Ärret borde ju inte kunna bli så stort med tanke på att "hålet" inte är så stort.
    Tror inte hennes livkvalité skulle försämras av en knapp, snarare tvärtom!
  • gabrielito

Kåter betryggande att ni säger det ..Ja det e ju inte helt lätt att ha sond hemma heller...Infektionsrisken e ju en sak och sen så har vi 17 mil enkel väg till barnkliniken om hon skulle dra den och problemet är att om nån annan sätter den vem ska vara ansvarig om den sätts fel?Sen så har hon ju många syskon som kan hjälpa henne att dra den..och jag vet inte om hon kan va på dagis med sondslang men men det e bara att ta en dag itaget vi får se vad doktorn säger i morgon jag är fortfarande i lite choch hur fort hon bara slutade att äta..Vist det har legat på håret länge men vi har lyckats men nu äter hon inget....När vi kom in innan de satte sonden sa de att hon hadde svältvärden och de kan man ju inte ha i de långa loppet så igentligen kan det bara bli bättre...man måste ju se sonden eller knappen som ett hjälpmedel....Skäms

• Elle80

Jag har en son som har en knapp. Han är drygt fyra månader och äter mycket lite själv då han har sväljningssvårigheter. Tidigare har han haft sond. Inboxa mig om du vill veta mer!

• 060810

Jag har en dotter som ska få knapp den 18:e januari.
    Gå in på barn/funktionshinder, där finns en knapptråd där man får mycket bra tips och stöd och råd. :)

Min dotter har en sond just nu, hon blir nästan 5 månader när hon får knappen. Kommer bli en befrielse!! :) Hatar den förbannade sonden som hon drar 1-4 gånger i veckan vilket resulterar i att jag måste åka till sjukhuset för att sätta en ny... Så det ska bli så skönt när hon får knappen. :) 

• gabrielito
    060810 skrev 2010-12-17 21:02:08 följande:
    Jag har en dotter som ska få knapp den 18:e januari.
    Gå in på barn/funktionshinder, där finns en knapptråd där man får mycket bra tips och stöd och råd. :)

Min dotter har en sond just nu, hon blir nästan 5 månader när hon får knappen. Kommer bli en befrielse!! :) Hatar den förbannade sonden som hon drar 1-4 gånger i veckan vilket resulterar i att jag måste åka till sjukhuset för att sätta en ny... Så det ska bli så skönt när hon får knappen. :) 
    Men så känner jag oxå...Hon avkyr när vi är där och tejpar och man ser ju dessutom så himla sjuk ut...Känns mer hygieniskt ochså med knapp..Vet ni om det är en jobbig och kompliserad operation?Vad jag hört ska det inte vara det? vet ni hur man länkar till knapptråden någon?
    tACK för era svar känns skönt att höra att vi inte är ensama om än vi värkar vara det här uppe i lappmarken...
  • Erika83

Hej!
    Min son som nu är 14 månader gammal fick knapp när han var 5 månader gammal, hade sond via näsan innan dess. Knappen var en befrielse när den var på plats, och det funkar kanon med den. Vill du veta mer skicka ett meddelande så berättar jag gärna.

Erika mamma till Lukas-03, Tilda-06 och Isak-09
  • 060810

Vilken fin video ni gjort om er son Erika83. :)
    Jag började gråta när jag såg sprutan med maten..
    Det är ju tyvärr vardag här men ändå så "konstigt". Ska bli så skönt när hon nu ska få knappen.
    Bara 21 dagar kvar!! Imorgon är det 3 veckor kvar! :) Tycker tiden kan gå snabbare för jag vill inte hon ska bli sjuk eller något så de måste ställa in operationen..

Ni med barn med knapp, har ni vårdbidrag för era barn? Kuratorn på sjukhuset ska hjälpa mig att skriva ihop en ansökan så vi kan få in den till fk och hoppas på att vi får vb! Är ju en hel del merjobb med denna pluttan som man inte har med normala barn och jag kan ju inkludera sonens epilepsi och astma på honom och storasyster i ansökan med.
    Massa jäkla besök på sjukhuset hela tiden är det, sen tar ju knappen tid, hon inhaleras upp till 8 gånger per dygn 15 min varje gång, sen är det ju rengöring av inhalatormaskinen tex... 

Svar på tråden Ni som har barn med "knapp" på magen gastrostomi snälla se hit behöver råd!