Webbredaktör
Hur blir man webbredaktör (=utbildning)?
Är det lätt/medel/svårt att få sådana jobb?
Vad innebär det at vara webbredaktör.. alltså vad är ens uppgifter?
Hur blir man webbredaktör (=utbildning)?
Är det lätt/medel/svårt att få sådana jobb?
Vad innebär det at vara webbredaktör.. alltså vad är ens uppgifter?
Dessa frågor jag också har ställt mig.
Vissa svar börjar utkristalliera sig för min del tror jag.
Utbildningen kan man skaffa sig på många sätt. Informatör, journalist eller annan kanal där man lär sig att utveckla sitt skrivande. Är du duktig på att skriva är det nog jobbet för dig och går du en utbildning, tex finns det KY utbildningar som har praktik, dock tror jag det då är mer nischat mot webdesign och programering.
Lätt eller svårt? Lätt i det avseendet att man kan arbeta inom så många olika organisationer som har ett behov av att sprida sin information internt (via intranet) eller extern (via webben). Fördelen är ju därmed att du kan jobba i nästan vilket företag eller förvaltning som helst, bara du kan skriva och förmedla information så den når fram. För mig känns det svårt eftersom jag inte har några konkreta branschkontakter och jag upplever att det är svårt att knyta sådana till sig. Det behövs allmänt mycket för att få vilket jobb som helst idag men specifikt vill jag hävda, för alla "kreativa" arbeten där trycket är SÅÅ mycket högre än på vanliga jobb, är det än svårare. Speciellt utan någon god inkörsport som kontakter, praktik eller liknande.
Uppgifterna är som jag förstått det att samla in, packetera och vidarebefodra information till en målgrupp som behöver kunskapen. Min uppfattning är att det krävs en känsla för språk och kunna skriva kort. Webben är en svårläst miljö som straffar långa textmassor och i förlängningen, dess genomläsningsfrekvens. Det spelar ju ingen roll hur bra du skriver om ingen orkar läsa, eller hur?
Lycka till!
/Hlife
Arbetsförmedlingen klumpar ihop det med informatör läs yrkesbeskrivning här http://www.arbetsformedlingen.se/4.1d0780de11e44162f348000584.html?url=1886496582%2FYrkesbeskrivning.aspx%3FID%3D175&sv.url=12.1d0780de11e44162f348000589
Jag har både kollegor och bekanta som är webbredaktörer, samtliga har läst Medie-och kommunikationsvetenskap. I dag har de flesta universitet kurser inom webbtexter, webbkommunikation etc.
Det är svårt att få jobben, i alla fall som nyexad. Har fortfarande gamla kursare som trots höga betyg och bra praktiker kämpar med att hitta ett kvalificerat jobb. Men får man in foten under utbildningen, fixar en praktikplats på en vettig informationsavdelning och gör ett bra jobb - som förhoppningsvis kan leda till en timanställning vid arbetstoppar, projektanställning etc. är chansen ändå hyfsad. Men att gå in med tron att det är lätt att få jobb efter utbildningen är väldigt felaktig. Det gäller att jobba hårt, försöka ta alla tillfällen att få lite spetskompetens och vara delaktig i arbetsmarknadsdagar etc. för att träffa branschfolk.
Vanliga arbetsuppgifter för webbredaktörer: uppdatera hemsidan med diverse nyheter, jobba med en övergripande kommunikationsplan för den webbaserade kommunikationen, driva olika kampanjer, ev. utbilda personal i webbverktyget (om det är en större arbetsplats med användare inom olika enheter), arbeta strategiskt med webbens innehåll och utformning etc. etc.
Jag tror det är svårt att få in en fot genom en KY-utbildning då de flesta infoavd kräver en djupare kunskap inom kommunikation som helhet - inte bara på webben.
Vad jag menade med "lätt" var väl att det finns möjligheter på många olika företag eftersom tjänsten som webbredaktör poppar upp på fler och fler företag. Oftast när de blir lite större, dyker behovet upp. Vill man å andra sidan ägna sitt liv åt att bygga bilar, då är det mer begränsat till några få företag. Så långt om "lätt"
Tyvärr är min erfarenhet att det fortfarande överutbildas folk till en arbetsmarknad som inte finns. Skulle tro att bara i västsverige går det c:a 500-800 sökande per skribent/webbrelaterad tjänst. Samtidigt som det ideligen fylls på med nya personer. Innebörden blir att många, aldrig får chansen. Därmed stämmer det att branschen är svår att ta sig in i. Väl där är det en kamp, varje dag, för att få behålla sin position. Det är inget jobb man lägger sig och vilar på lagrarna. Som i alla IT relaterade tjänster gäller personligt engagemang. Man måste hänga med och vara i framkant för att vara anställningsbar.
En webbredaktör sköter ju det redaktionella i en webbsajt. Det stategiska gör en webbstrateg, designen gör en webbdesigner el webbstylist men detta är ju roller som oftast smälter ihop i praktiken. Det är också det som gör att det blir svårt att utbilda sig till något specifikt i branschen som jag ser det. Vissa organisationer behöver en skribent, punkt. Andra behöver nån som sköter hela webbsatsningen. Då tittar vi på två helt vitt skilda CV:n för att möta de olika kraven. Där kommer nästa motsägelse. I fall två gäller att vara både bred och spetsad. Det går ju förstås men det ger ändå inga garantier för att få jobb.
Min tanke var inte alls att få det att låta omöjligt. Till TS kan jag bara säga att är du målmedveten, duktig på att skriva och involverar dig i rätt saker och träffar rätt folk, kommer du lyckas. Tror man på framgång, brukar den komma, även om den sällan infinner sig gratis utan ansträngning.
/Hlife