• pseudonym1

Är det dumt att köpa en vagga? Någon som haft vagga den första tiden? Svårt att "vänja av vid" sen+

Kommer att få barn i mars och pga min tidigare dotters extrema svårsömningheter så sitter jag nu och försöker planera så att sömnen ska bli så bra som den kan bli..
    Kommer dessutom att bli ensamstående med detta barn så sömnen är prio 1!!

Va och besökte en vän som hade en gungvagga til sin 7-veckors son och sa att han sov jättebra i den och vaknade han till så behövde hon bara putta till den med foten på natten så han somnade om...
    Tycker det låter väldigt bra med vagga men är lite orolig för att jag vänjer barnet vid att gungas till sömn så att det blir svårt längre fram..

Någon som har erfarenhet av vagga? Hur har det gått och framförallt, hur har det gått sen när ni gått över till annan säng?

Mamma till Elly 080220
  • Svar på tråden Är det dumt att köpa en vagga? Någon som haft vagga den första tiden? Svårt att "vänja av vid" sen+
  • Mamma till Simon

Hej!
    Vi har 3 barn, de första 2 har sovit i spjälsäng från start men 3e barnet fick ligga i en leandervagga(se bild) hon sov jättebra i den och sedan när hon inte fick plats långre bytte vi till spjälsängen och det var aldrig några problem utan fortsatte att sova bra

• pseudonym1

Tack för svaret!
    Förstår ju att det skiljer sig från barn till barn hur de sover men tänkte att det kanske kunde va så att "vagg-barn" blir svårare att söva på annat sätt senare...
    Skönt att det inte blev så för er iaf .-)

Mamma till Elly 080220
  • kirsty

Vi har funderat på vagga (hängvagga) jättemycket men tillslut bestämt oss för att skippa den, tycker de är ganska dyra för den korta tid man kan använda den. Däremot funderar vi på hängmatta som man fäster i spjälsängen, samma funktion men tar betydligt mindre plats i garderoben sen när den inte används längre ;)

• Menhir

Vi hade vagga första tiden, mest för att det fanns en handgjord vagga som min styvfar gjort en gång i tiden.

Men vi har alltid samsats med barnen i sängen och sovit allihop tillsammans, det var det bästa för vår nattsömn

• vittra

Vi gjorde en egen vagga i stil med den där takvaggan på bilden, men hon sover för tillfället bättre hos oss (i vanlig säng) och jag har inte alls märkt att det på något sätt skulle bli någon "vana" så att de inte kan ligga i vanlig säng sen??

• Pumpkin

Sonen sov i vagga till drygt 4 månaders ålder och det var absolut inga problem att få honom att sova i spjälsäng sen, han kan sova var som helst nästan.

• älskarlivet81

Vi hade en vagga först, är glada att vi inte köpte en ny (vår var hemmagjord) för vår tjej gillade inte alls den. Hon sov där bara några veckor, för hon rörde sig så mycket när hon sov så hon stötte mot kanterna och vaknade. Sen bytte vi till spjälsäng och hon sov mycket bättre för då fick hon lite space.

• Mamma till Simon
    kirsty skrev 2010-12-12 16:56:11 följande:
    Vi har funderat på vagga (hängvagga) jättemycket men tillslut bestämt oss för att skippa den, tycker de är ganska dyra för den korta tid man kan använda den. Däremot funderar vi på hängmatta som man fäster i spjälsängen, samma funktion men tar betydligt mindre plats i garderoben sen när den inte används längre ;)
    ang. att vagga är dyrt så kan jag hålla med, men vi köpte vaggan på bilden med stativ och sänghimmel för 1700kr beg. men jättefin(allt tyg på vaggan är tvättbart) sålde den för 1500kr och dottern låg i den länge så oss kostade den bara 200kr och det var den väl värd Glad
  • pseudonym1

Tack för alla svar!
    Svårt att veta i förväg såklart men kanske kan lägga det där med att man vänjer barnet vid vagga åt sidan..
    Har sett några vaggor hyfsat billigt på blocket så jag får fundera ett tag till om man ska slå till eller ej...

Mamma till Elly 080220
  • sisterinlaw

Vi har en vagga på stativ (ej Leander utan en spjälsängsliknande sak). Hon har inte sovit där många timmar, sover i vår säng istället och kommer så göra tills det är dags med spjälsäng så för oss var det hyfsat onödigt för detta barn.

Lilla B 100813
  • kelaren

Kanon med vagga. Haft den i vårt sovrum. När det var dags att sova i eget rum så var hon ju redan van vid egen säng. Det svåraste att vänja av sina barn vid verkar ju vara om de fått sova i samma säng som mamma och pappa.

Om hon vaknade lite mitt i natten kunde man lätt gunga till vaggan lite så somnade hon igen. Vad är det för skillnad på vaggbarn som vaggas i säng kontra vaggas i föräldrarnas famn, med avseendet på vaggningen? 

• t0va

Vi har inte vagga utan en innegunga. Sonen somnade inte i sin säng utan när han var förkyld och sov i babyskyddet förstod vi att han gärna gungades till sömns. Så vi köpte en innegunga och den sover han ofta i. Han har haft stora problem med magen pga. mjölkallergi där vi inte fått ordning på maten så han har varit dålig länge och i perioder. Men nu när han fått rätt mat så har han somnat själv i sin säng vid flera gånger. Han är nu 4 månader och även om han sover mycket i gungan så funkar sängen också. Just nu somnar han själv isängen om han är på humör, är han övertrött är det svårt. Men det visar ändå att han kan sova i sängen. 

Så jag tror att min son kan sova utan att det gungar. Just pga. allt problem med mjölkallergin där han vaknat på nätterna och gallskrikit pga. smärta så har det varit viktigt att sömnen fungerat. Jag har ju inte fått sova på natten, när han mått dåligt.

• lövet

Båda mina döttrar har sovit i leandervagga när dom var små och sedan flyttat över i spjälsäng utan något problem. Vi har haft vaggan hängade i en kork i taket ovanför fotänden på vår säng på nätterna - otroligt bekvämt. Man kan vagga lite med foten i sömnen + att man behöver inte gå ut sängen för att ta ut bebisen och amma på natten.  Jag köpte min vagga begagnat på blocket och sålde den vidare men vinst några år senare då både mina barn och min systers barn använt den. Så även om den var lite dyr i inköp och bara används några månaders å var den helt klart värd att ha. 
    Om jag inte skulle ha en leandervagga så skulle jag titta på dessa: http://www.sovgunga.se/  http://www.knoppa.se/ 
    eller gör en själv http://www.byggahus.se/forum/inredning/83299-upphaengd-babysaeng.html 

• pseudonym1
    lövet skrev 2010-12-15 11:24:47 följande:
    Båda mina döttrar har sovit i leandervagga när dom var små och sedan flyttat över i spjälsäng utan något problem. Vi har haft vaggan hängade i en kork i taket ovanför fotänden på vår säng på nätterna - otroligt bekvämt. Man kan vagga lite med foten i sömnen + att man behöver inte gå ut sängen för att ta ut bebisen och amma på natten.  Jag köpte min vagga begagnat på blocket och sålde den vidare men vinst några år senare då både mina barn och min systers barn använt den. Så även om den var lite dyr i inköp och bara används några månaders å var den helt klart värd att ha. 
    Om jag inte skulle ha en leandervagga så skulle jag titta på dessa: www.sovgunga.se/  www.knoppa.se/ 
    eller gör en själv www.byggahus.se/forum/inredning/83299-upphaen... 
    Det där lät ju onekligen intressant!! Gunga till lite med foten och slippa resa sig varenda gång!!
    Du har nästan övertalat mig Ska ge det ett försök iaf!
    Mamma till Elly 080220
  • Susanna80

Vi köpte den handflätade Naturvaggan från www.livinginabox.nu.  Vi har också haft vaggan hängade i taket ovanför fotänden på vår säng på nätterna - såå bekvämt. Vi satte upp en extra krok i taket i vardagsrummet så att vi kunde flytta vaggan runt i huset. Vaggan vi köpte var helt ny. Den kostade 800 kr och vi sålde den på Blocket för 600 kr. Vaggan har varit helt suverän och är dessutom Fair Trade.
Svar på tråden Är det dumt att köpa en vagga? Någon som haft vagga den första tiden? Svårt att "vänja av vid" sen+