• Ova

Gravid trots amning

Är det någon som blivit gravid trots helamning?
    Jag fick inte tillbaka mensen förrän ett år efter att jag födde dottern och blev gravid när hon var ca 14 månader och delammade då. Är nu i valet och kvalet om jag ska börja med preventivmedel eller inte så tänkte höra lite vad ni andra har för erfarenheter.

• Svar på tråden Gravid trots amning
  • Modgun

Men du tror väl inte att amning är ett preventivmedel?

Och ja man kan bli gravid även om man helammar.

• Marlene

Amning räknas som säkert innan barnet är 6 månader, om man helammar och det inte går för lång tid mellan amningarna och om man inte har fått tillbaks mensen. Uppfyller du inte villkoren så är kan det nog vara en bra ide att kompletera med annat preventivmedel. Prova googla på LAM (lactational amenorrhea method)

• klurifax

Ja, min syster helammade, var tredje-fjärde timme dygnet runt och blev gravid när första barnet var 6 månader. Mensen hade inte kommit tillbaka då. Upptäckte graviditeten efter 2 månader.

• Modgun
    Marlene skrev 2010-12-12 19:23:43 följande:
    Amning räknas som säkert innan barnet är 6 månader, om man helammar och det inte går för lång tid mellan amningarna och om man inte har fått tillbaks mensen. Uppfyller du inte villkoren så är kan det nog vara en bra ide att kompletera med annat preventivmedel. Prova googla på LAM (lactational amenorrhea method)
    Inte alls.
    Det är nästan en helt säker metod, det är inte samma sak som att den är säker.
  • Modgun

Amningsmetoden Att fruktsamheten är lägre under den period du ammar är en uråldrig kunskap.
    Efter förlossningen ammar de flesta kvinnor fullt utan att ge tillägg. Under denna tid av full amning är risken att bli gravid liten eftersom amningen hämmar ägglossningen. Amningsmetoden kallas också LAM (Lactation amenorrhoea method) och är en nästan helt säker metod så länge tre villkor är uppfyllda:

att du ammar helt utan att ge tillägg och att det inte går mer än 4 timmar mellan amningarna att du inte har fått tillbaka mensen efter förlossningen att barnet är under 6 månader

• karolina106
    Modgun skrev 2010-12-12 19:33:00 följande:
    Amningsmetoden Att fruktsamheten är lägre under den period du ammar är en uråldrig kunskap.
    Efter förlossningen ammar de flesta kvinnor fullt utan att ge tillägg. Under denna tid av full amning är risken att bli gravid liten eftersom amningen hämmar ägglossningen. Amningsmetoden kallas också LAM (Lactation amenorrhoea method) och är en nästan helt säker metod så länge tre villkor är uppfyllda: att du ammar helt utan att ge tillägg och att det inte går mer än 4 timmar mellan amningarna att du inte har fått tillbaka mensen efter förlossningen att barnet är under 6 månader

Fast inget preventivmedel är ju helt säkert. I informationen vi fått från BB anges LAM som en preventivmetod.
  • Modgun
    karolina106 skrev 2010-12-12 19:38:13 följande:
    Fast inget preventivmedel är ju helt säkert. I informationen vi fått från BB anges LAM som en preventivmetod.

Ja jo, det är inget jag har förnekat. Har själv ett "p-piller barn"

Men bara för att man helammar så betyder det inte att man inte kan bli gravid, under tiden som man ammar.

• Marlene
    Modgun skrev 2010-12-12 19:29:46 följande:
    Inte alls.
    Det är nästan en helt säker metod, det är inte samma sak som att den är säker.
    Precis som kondom, p-piller, spiral och alla andra preventivmedel Det enda som är helt säkert är att låta bli
  • Modgun
    Marlene skrev 2010-12-12 19:50:39 följande:
    Precis som kondom, p-piller, spiral och alla andra preventivmedel Det enda som är helt säkert är att låta bli
    Precis. Glad
    Du får ursäkta mig om jag lät otrevlig i mitt inlägg. Var inte alls meningen isåfall, såg nu att jag kunde formulerat mig bättre.
  • Teskedsmamman
    karolina106 skrev 2010-12-12 19:38:13 följande:
    Och vårt BB säger att amning INTE skyddar mot graviditet.... de flesta vet inte hur LAM ska användas och enligt -Svenska- amningsmodellen så skyddar det inte....
    4 killar!! - tesked.blogspot.com/ - Virkaholic
  • Marlene
    Teskedsmamman skrev 2010-12-12 20:15:05 följande:
    Och vårt BB säger att amning INTE skyddar mot graviditet.... de flesta vet inte hur LAM ska användas och enligt -Svenska- amningsmodellen så skyddar det inte....
    vad är svenska amningsmodellen?
  • Ova

Jag känner till LAM och vet att det liksom alla andra preventivmedel (förutom celibat) ej ger 100% skydd. Det är heller inte så att jag skulle bli ledsen om jag blev gravid trots amning även om det inte är planerat.
    Jag är däremot intresserad av att höra historier som Klurifax om kvinnor som blivit gravida trots detta (eller inte blivit gravida med denna metod).
    Man läser ju ofta om kvinnor som blivit gravida kort tid efter förlossningen och det vore intressant att veta om de helammade eller ej.

• D e a

Jag blev gravid när jag helammade min dotter, hade inte fått tillbaka mensen och hon var då ca 5 månader.
    När jag blev gravid med henne så använde jag P-ring och blev som sagt gravid ändå.
    Min kropp verkar gilla att vara gravid Flört

Svar på tråden Gravid trots amning