• Pandamamma79

Ni med PCO som har fått barn. Hur blev det med preventivmedel för er efter förlossningen?

Jag har PCOS och fick mitt första barn för en månad sen. Min barnmorska frågade mig vilket preventivmedel jag nu vill ha. Det är någonting som jag inte alls tänkt på. Jag blöder lite fortfarande så det är ännu inte aktuellt.

Det som också slår mig är att jag nog inte vill börja med p-piller igen. Iofs så har det ju alltid gått bra att styra PCO med p-piller för min del. Dock kan jag inte annat än att känna mig nojjig vad gäller preventivmedel. Tycker ju inte att det behöver dröja allt för många år innan vi får ett barn tillGlad

Hur har ni andra med PCO & PCOS tänkt efter er graviditet vad gäller preventivmedel?

• Svar på tråden Ni med PCO som har fått barn. Hur blev det med preventivmedel för er efter förlossningen?
  • Cincy

Jag fick recept på minipiller iom att jag ammade. Fick barn i januari. Min tanke var att vi efter Thailandresan nu i januari skulle fundera på om vi ville ha en tvåa, därför började jag aldrig med minipillren. Sonen kom till efter Pergotime och jag tänkte att det är dumt att börja tillsätta massa p-piller om vi nu snart vill försöka igen. Om vi inte ville ha en tvåa så tänkte jag börja med östrogen p-piller (de vanliga) iom att jag har funkat så bra på dem i alla år innan. 

Men upps bara sådär så har jag nu råkat bli gravid istället. Har inte haft en mens sen han kom, som om jag brukade få mens öht utan piller... öhhhhhh, men gravid är jag. Klart vi behåller, jag var ändå sugen på tätt om vi skulle ha en till. Bara lite praktiska saker som behöver fixas nu. 

Så är ni inte sugna på en till så är mitt råd att börja med piller, minipiller om ni ammar men sen hjälper ju östrogenhalten i de vanliga pillren till att få en bättre hormonbalans östrogen/testosteron. 

• Pandamamma79

Aha, så det beror på om man ammar. Jo det gör jag. Vi tänkte att vi kanske ska försöka till sommaren...kanske!
    Men nån gång nästa år vill jag gärna bli gravid igen. Har väl egentligen tänkt hela tiden att jag vill börja försöka så snart som möjligt eftersom man ju inte vet hur lång tid det tar nästa gång. Tog mer än ett år förra gången.
    Har sagt hela tiden innan att jag ser fram emot att börja med p-piller igen, mest pga PCO symtomen försvinner då och det skulle ju vara skönt ett tag i alla fall.
    Sen vet man ju aldrig vid vilken dos Pergotime det kommer att funka, om det kommer funka utan eller om Pergotime ens finns på apoteket när man behöver det.

Grattis till din nya graviditet. Vilken rolig överraskning!
    Jag tog ju Pergotime men hade inte fått tag på dem på två månader och det var då jag blev gravid...också en överraskning Skrattande .

• Cincy

Ja precis, verkar som att man inte får ta de vanliga p-pillren med östrogen när man ammar. 

Jag kände så med att jag inte ville börja med piller och så vet man inte sen vad infert.kliniken säger om det och tycker att man skall vänta ett helt jävla år till bara för att få loss ägglossningsstimulerande piller igen. Förhoppningsvis så får man recept direkt denna gången, eller ja nu blir det ju förhoppningsvis inte aktuellt med att försöka bli gravid mer (räcker med två), men så tänkte jag inför här nu den närmsta framtiden. Men det skötte sig själv visst.  

• anna h29
    Pandamamma79 skrev 2010-12-12 20:15:40 följande:
    Jag har PCOS och fick mitt första barn för en månad sen. Min barnmorska frågade mig vilket preventivmedel jag nu vill ha. Det är någonting som jag inte alls tänkt på. Jag blöder lite fortfarande så det är ännu inte aktuellt.

Det som också slår mig är att jag nog inte vill börja med p-piller igen. Iofs så har det ju alltid gått bra att styra PCO med p-piller för min del. Dock kan jag inte annat än att känna mig nojjig vad gäller preventivmedel. Tycker ju inte att det behöver dröja allt för många år innan vi får ett barn tillGlad

Hur har ni andra med PCO & PCOS tänkt efter er graviditet vad gäller preventivmedel?
    P-piller har varit min räddning - det var precis efter p-pillerstopp som min dotter blev till. När jag ammade åt jag Cerazette och när jag slutat amma började jag med Yasmin. Kan verkligen rekommendera dom då östrogeninnehållet är högt = bra för de flesta med pco. Jag har tom fått en ägglossning nu när jag slutat med p-piller för andra gången. Tyvärr blev det ingen graviditet men bara att jag kunnat uppmäta en ägglossning en gång, är stort för mig. Annars har jag varken mens eller ägglossning när jag inte äter p-piller.

Så min rekommendation är p-piller med hög östrogenhalt. Men prata för guds skull och rådgör med gynekolog eller barnmorska om detta. 
  • Pandamamma79

Jag tror jag ska rådfråga den kliniken där jag fick Pergotime utskrivet. Tyvärr vet min barnmorska inte så mycket om PCO, ett problem som jag tror många har...

Precis , tänk så säger de på fertilitetskliniken att jag måste vänta ett år. Det vill jag ju inte. Jag vet ju hur jag fungerar.

Förresten. Hur har er mens varit efter förlossning? Tog det lång tid?

• Linabollis

Hej!

Min dotter är 1 år om några dagar och efter hon kom så började jag med mini-p men fick sådanna förbannade hormonsvängningar så vi sket i dem för vi tänkte att om vi lyckas bli garavida igen utan stimulerande så GRATTIS till oss... ;) Jag har inte än fått nån NATURLIG menstruation, bara via provera... Men vi vill väldigt gärna ha en till ganska snart!

Men jag kommer INTE ta mer hormoner efter nästa barn...

• dragonesse

Jag har pco och fick barn i december. Jag har inte börjat med något preventivmedel, vi tänker att händer det så händer det. Vi försökte i 1,5 år innan vi lyckades, och då var det med hjälp av pergotime. Vi tänkte försöka få rätt tätt mellan barnen ändå, så jag tror vi börjar försöka redan till sommaren, om inget har hänt innan dess förstås! Känns onödigt att börja med några p-piller innan dess...

Min mens kom exakt efter tre månader, men då har jag i och för sig inte ammat heller då min mjölk aldrig kom igång... så jag har mens nu, vilket känns skönt, för det var kraven de hade på mig när jag ska få hjälp igen; slutat amma och fått första mensen! Så egentligen är det väl bara att köra nu!

(¯`°?.¸ popcorn79.blogspot.com ¸.?°´¯)
  • Hormonella

Jag har inte använt preventivmedel efter att jag fick barn för ett år och några månader sedan. Jag hade heller inte mens förrän jag slutade amma helt när barnet var 11 månader. Sedan dess har jag haft mens några gånger, kors i taket! Det tog tid innan vi blev med barn förra gången, så jag tyckte det var lika bra att hoppa över p-piller och se vad som hände. Innan vi försökte bli med barn åt man ju piller för att INTE bli gravid - sedan käkade man piller för ATT bli det!

• frassie

OBS!!!! Läs detta!!!!  (Ser att det är en gammal tråd, men kan inte låta bli att svara iaf:)

Har man PCOS, dvs symtom som t ex ökad behåring så rekommenderas INTE minipiller!!!!! Informationen har jag hittat på 1177.se.

Minpiller innehåller endast gulkroppshormon och inte östrogen, vilket "uppmuntrar" typiska PCOS-symtom. Har själv drabbats av detta då jag åt Cerazette =O( Frågade ändå läkaren om dessa piller fungerade bra med tanke på PCOS:n. Det verkar som att många av personalen är oupplysta om detta. Lider tillräckligt av min PCOS, så att späda på den ytterligare med hormoner som ger ytterligare ökad behåring är inte aktuellt för mej.

Kör numera endast med kådis, men funderar på kopparspiral. Kopparspiral är i alla fall hormonfritt....       

Svar på tråden Ni med PCO som har fått barn. Hur blev det med preventivmedel för er efter förlossningen?