• tjej87

Billig doppresent

Jag ska på dop nästa helg för min brorsson och vet inte vad jag ska köpa för present. Köpte en fin mysdress när vi var och hälsade på första gången när han var nyfödd så nu tänkte jag bara köpa nått litet. Är student så pengar finns ju inte i överflöd, framförallt inte nu innan jul...

Någon som har ett tips om nån liten present för runt 100-200 kr? Det ska vara något som man faktiskt uppskattar att få, inte bara skräp :)

• Svar på tråden Billig doppresent
  • Carr0n

Ett smycke, "mitt första år" bok, en sångpåse eller någon annan rolig leksak :)

• Miss Cee

En fin sagobok med de klassiska sagorna är ju alltid en bra sak.

Om du vill köpa något "För framtiden" så går det att hitta jättefina antika set med manchettknappar och liknande för en liten summa. Inte så kul nu kanske, men en dopgåva kan ju gärna vara något som ska användas i vuxen ålder.

• jelicka

Vi köpte ett sett som man gör hand och fot avtryck i gips på panduro sist vi va på dop. Kostade 219kr tror jag och det var den mer avancerade sorten.
    Jag tycker det är en rolig sak för det är något man kan ha med sig hela livet och titta tillbaka på.

• Carr0n
    jelicka skrev 2010-12-12 22:44:49 följande:
    Vi köpte ett sett som man gör hand och fot avtryck i gips på panduro sist vi va på dop. Kostade 219kr tror jag och det var den mer avancerade sorten.
    Jag tycker det är en rolig sak för det är något man kan ha med sig hela livet och titta tillbaka på.
    Å, en sån har vi fått till alla våra tre barn. Dom är så himla fina och var inte svåra att göra. Bra tips!
  • tjej87

En sagobok är en bra idé :)
    Dom har en dotter sen innan och jag har för mig att dom har dom vanligaste barnkammarböckerna... Men det finns ju en hel del olika på akademibokhandeln såg jag, får kolla där.

• tjej87
    Carr0n skrev 2010-12-12 22:34:53 följande:
    Ett smycke, "mitt första år" bok, en sångpåse eller någon annan rolig leksak :)
    Vad är en sångpåse? Lät skoj iaf!
  • Familjen L

Ett annn sak som inte är allt för dyr, men samtidigt kul för barnet då den blir lite äldre, den är denna gungälg, från IKEA

www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50060713

349:- kostar den. Vill man göra den lite mer personlig, kan man om man vill köpa lite färg från någon färgbutik och skriva dit barnets namn och dopdatum, eller bara göra lite roliga mönster på älgen.

Annars kan man alltid köpa leksaker, som barnet kan ha användning för då den blir lite äldre, som t.ex tågbana, finns på ikea precis som gungälgen.
    www.ikea.com/se/sv/catalog/categories/departments/childrens_ikea/18738/

• TvåTill

Ett födelsedagståg från tex Mio för 199:-.

• llotta

Jag brukar köpa just böcker, gärna någon Astrid Lindgren med klassiskt omslag och fin röd rygg. Annars så tycker jag att brios fina träleksaker är bra, beständiga och fina. Eller en måttsticka att ha på väggen!

• beccagranen

Absolut bästa presenten som min son fick av en yngre släktning var en hemma gjord tavla. Hon hade köpt en canvastavla och målat/skrivit sonens Namn, födelsedag, tid vi födsel och vikt. Om du googlar på "födelsetavla" så finns det många varianter, har du skrivare så kan du ju alltid skriva ut och rama in något fint :)

• tjej87
    llotta skrev 2010-12-13 10:59:50 följande:
    Jag brukar köpa just böcker, gärna någon Astrid Lindgren med klassiskt omslag och fin röd rygg. Annars så tycker jag att brios fina träleksaker är bra, beständiga och fina. Eller en måttsticka att ha på väggen!
    Jag funderar på en barnkammarbok eller en samling med astrid lindgrens böcker, får se om jag hitta rnått på stan...
    En måttsticka var en bra idé för då håller det ju hela uppväxten :) Det ska jag kolla efter också, någon som vet var det finns?
  • Carr0n
    tjej87 skrev 2010-12-12 22:48:05 följande:
    Vad är en sångpåse? Lät skoj iaf!
    Det är en liten påse med små tyg saker/djur i. Då plockar man en sak ur påsen och sjunger en sång om den :)
  • Sophie81

På ett dop gav vi bokstöd (finns bl a fina ganska billiga bokstöd på åhléns. jag köpte bokstöd med flugsvampar på ngn nätsajt) och en sagobok. Min kompis har sagt flera gånger att hon tyckte det var kul med bokstöden.

• tantS

Jag brukar alltid ge tårtkniv och spade. De har de resten av livet sen och kommer fram varje år. Inte som alla dessa silverspargrisar barnen brukar få som göms och inte kommer fram förrän man flyttar hemifrån och då hamnar i källaren, hehe. Har själv kvar mina jag fick av mormor och är väldigt glad för dem. Vill man göra de mer personliga kan man gravera in barnets namn och dopdatum eller liknande.

• tjej87

Det blev en sån där träclown från Brio med ringar som man lägger ihop :) Såg den i affären och kom då ihåg hur kul jag tyckte att en sån var när jag var liten så det tänkte jag att han kommer uppskatta om ett tag (lite större får han nog bli först). Är ju en fin prydnad i bokhyllan i hans rumm också fram tills han kan leka med den :)

Tack för alla tips, bra att ha till jular och födelsedagar också :D

• Astarte

Är det redan nästa helg kan det bli ont om tid. Annars var jag inne på att köpa riktigt bra lakansväv (inte billigt skräp som finns i köpelakan) och göra ett lakan och ett örngott till babysängen till ett dop jag skulle på. Hinner man kan man brodera monogram, hinner man inte är det ju inte hela världen.

Riktigt bra lakansväv kostar runt 70:- / m, och två meter borde ju räcka gott och väl.

Svar på tråden Billig doppresent