• miiinime

Värsta bråket någonsin, behöver råd!

Allt det här är så himla invecklat och kommer ta tusen år att förklara allt men ska försöka korta ner historien lite.. 

I somras fick jag reda på av en gemensam kompis jag har med min mans syster att hans syster (18 år) har snackat massa skit om mig bakom min rygg. Jag blev såklart jätteledsen då jag inte vari annat än snäll mot henne.
    Jag berättade detta för min man som såklart blev arg och nämde detta för systern. Då fick jag ett hotfullt och elakt sms av henne att jag snackar skit om henne, vilket jag absolut aldrig har gjort trots att hon flera gånger betett sig illa och ljugit mig rätt upp i ansiktet om saker.
    Allt jag velat ha sen dess är en ursäkt från henne, vilket hon gjort ett misslyckat försök till då hon skrev "eftersom varken jag eller min bror vill ha det såhär får jag väl be om ursäkt då.." Hon skyllde också på mig i sin ursäkt.  
    Jag tyckte detta var helt fel sätt att be om ursäkt på då det inte visar att hon är det minsta ångerfull mot mig utan endast bad om ursäkt för sin egen skull.
    Mina svärföräldrar lade sig då i och blev arga på mig och min man för att vi inte kunde förlåta henne och lägga allt bakom oss.
    Vi försökte förklara flera gånger att allt vi ville var att hon skulle stå för vad hon gjort och att dalta med henne (som dom gjort hela hennes liv och skyller allt på hennes ADHD) inte var det rätta sättet, för vi tycker att då lär hon sig ju aldrig att man inte kan bete sig hur som helst mot folk.  
    De blev bara argare och argare på oss ju längre tiden gick och skyllde allt bråk på oss för att vi inte förlät henne.
    Till slut började min svärmor skriva massor av skit om mig ÖPPET på hennes facebook sida att jag hade förstört för hennes familj och att jag hade påverkat min man och att han hade blivit annorlunda pga mig, och fick massor av medhåll från alla hennes vänner "usch vilka människor det finns" etc etc... Detta är såklart inte sant, han har sina egna åsikter och det är ju helt normalt att han tar mitt parti då jag är helt oskyldig i detta.. Vi har precis fått en liten dotter och de kom inte ens på hennes dop..
    Vi pratar inte med hans familj längre och både han och jag mår såklart skit och det vet jag att hans familj också gör.. Så nu undrar jag hur man går vidare efter en sån här sak? Det de har gjort är helt oförlåtligt och jag kan aldrig tänka mig att träffa dem igen, inte min man heller.

Jag mår så dåligt för hans skull att hans familj gjort såhär mot honom.. någon som varit med om något liknande? Hur går man vidare? Snälla, behöver några hjälpande råd!

Tack på förhand <3 

• Svar på tråden Värsta bråket någonsin, behöver råd!
  • Josse112

Usch! Fruktansvärt jobbigt för er båda. Det jag tänker är att svärföräldrarna har gjort saken så mycket värre genom att "välja sida" istället för att hålla sig utanför. Jag skulle också ha svårt att komma över det där, men det ni får fråga er själva är:

1. Vill ni verkligen inte ha hans familj i era liv?

2. Vill ni inte ha hans familj i erat barns liv?

Man behöver inte förlåta, men att aldrig mer träffas måste ju vara hur hårt som helst för din man?

Hoppas ni hittar en lösning!

• miiinime
    Josse112 skrev 2010-12-30 15:41:35 följande:

Usch! Fruktansvärt jobbigt för er båda. Det jag tänker är att svärföräldrarna har gjort saken så mycket värre genom att "välja sida" istället för att hålla sig utanför. Jag skulle också ha svårt att komma över det där, men det ni får fråga er själva är:

1. Vill ni verkligen inte ha hans familj i era liv?

2. Vill ni inte ha hans familj i erat barns liv?

Man behöver inte förlåta, men att aldrig mer träffas måste ju vara hur hårt som helst för din man?

Hoppas ni hittar en lösning!

Tack för ditt svar!

Ja det är hemskt jobbigt, för båda...
    Vet inte vad jag ska göra och vad som är bäst. Efter allt detta hände har det också blivit sämre stämning mellan mig och min man, mycket och stora bråk.
    Tror det beror på att han mår dåligt över detta och tar ut agressionerna på mig...

Vi väntar på att de ska be om ursäkt och förstå att det är de som gjort fel och inte vi. Vi har inte hört något från dem förutom hans mamma som skickar sms/meddelande på FB till min man, men det står mest att de har julklappar till vår dotter och vi skulle ju också egentligen fått julklappar MEN... typ saker så hon vill att vi ska känna typ "nääe va hemskt, nu får vi inga julklappar och det är vårt fel" , som om hon försöker locka oss på nåt sätt.  

På ett sätt vill jag såklart att de ska finnas i vår dotters liv, hon förtjänar ju att ha en farmor och en farfar. Men på ett sätt vill jag inte det eftersom hans mamma sa att vår dotter kommer bli stor en dag och då kommer hon "minsann att få höra sanningen!" och hennes sanning är ju att jag tydligen förstört för dom och de är helt oskyldiga... 

Hur skulle du/ni gjort?  Vill gärna höra fler tips och råd från utomstående..  
Svar på tråden Värsta bråket någonsin, behöver råd!