• Ninniss

Grav.diabetes

Jag måste bara höra med någon om graviditets diabetes...

Var hos BM häromdan o hon sa att jag var större än normalt för o vara i v.20 o att jag nu inte får äta godis elr dricka läsk till nästa gång vi ska ses om 5 v för annars finns risk för grav.diabetes... ;(.

Nån som vet lite om grav.diab ?

• Svar på tråden Grav.diabetes
  • Ninniss

Alltså hon mätte min mage o då sa hon att i v20 ska man vara strax ovanför naveln men nu ligger jag ca 10cm högre upp.. Jag har bara gått upp 5-6kg så detär ju inte så jättemycket enligt min BM....

• Sladdismamma

....Du har väl inte två där inne??

Jag har haft grav-diabetes under 1 av tre graviditeter.
    Insulinet räckte inte till helt enkelt, risken är ju då att barnet får på tok för mkt socker och blir stort. Förr när man skröt om stora tunga babysar på + 5 kg så kan det många ggr ha varit att mamman hade diabetes under graviditeten.

När min pojke föddes så tilläggsmatade de honom första tre dagarna för att han inte skulle få en "sockerchock", sänkning alltså.
    Men jag var extremt försiktig och hade så jag kunde ta blodprov hemma, reagerade tom på mjölk!!

De kanske skickar dig på glukosbelastning, du får dricka en vidrig sockerlösning och sedan tar de prover.

Mitt råd är att vara superförsiktig med sockret tills du vet mera. Lycka till!

• Ninniss

Jag ska försöka o inte äta nåt godis alls nu fram till nästa besök hos BM så kanske allt ser bättre ut.
    Har börjat äta järntabletter nu oxå så nu e jag pigg o kan försöka ta mig ut på promenader så det kanske hjälper till lite oxå. För BM sa att motion e viktigt oxå.

Så håll tummarna nu att jag slipper få grav.diabetes....!!

• Stisse

Knepigt att de inte gjorde en glukosbelastning på dig. Hur kan de bara dra slutsatser utan att ta reda på fakta undrar jag. För är det så att det föreligger risk för grav.diabetes så är det så mycket mer man bör ha kunskap om vad gäller mat än att bara avstå godis och läsk. Jag hoppas du kan få reda på hur det ligger till nästa gång så du kan få råd om hur du ska gå tillväga på bästa sätt. Jag har själv typ 1 diabetes och är dietist
    Lycka till med graviditeten/mvh S

• Ninniss

Tycker oxå det var väldigt dåligt av BM o inte göra några andra test. Men hon sa bara att jag låg över den normala kurvan o att är det så nästa gång så skulle hon ta kontakt med läkaren. Ifall det kan vara grav.diabetes på gång.
    Jag försöker äta bättre kost nu så får vi se hur det ser ut nästa gång.
    Vad är det för symtom om man skulle ha grav.diabetes , vet du det ?

• Supermamsen

Källa: diabeteshandboken.se/B33_grav.htm

Tre väldefinierade grupper skall åtskiljas

Graviditet hos kvinnor med redan känd typ 1-diabetes. 0,5% av de gravida kvinnorna = ca 5 gravida per år i ett upptagningsområde på 100 000 inv.

Graviditet hos kvinnor med redan känd typ 2-diabetes. Ytterst få patienter men tenderar att bli fler. Ofta överviktiga. Om tablettbehandlade övergång till insulin och genomgång av annan medicinering (blodtryck, lipider mm).

Graviditetsdiabetes (=gestationsdiabetes=GDM). Definieras som diabetes eller nedsatt glukostolerans (IGT) under graviditet. 1,5% av de gravida kvinnorna = ca 15 gravida per år i ett upptagningsområde på 100 000 invånare.

Graviditetsdiabetes definieras som P-Glukos kapillärt >= 10.0 (venöst >= 9,0 mmol/l) efter oral glukosbelastning (OGTT 75 g ? 2h).

Indikation för utförande av OGTT under graviditet:

"Slump P-Glukos" kapillärt >=7,8 mmol/l eller venöst >= 7,0 (B-glukos tas på samtliga gravida).
    Diabetes hos föräldrar eller syskon.
    Tidigare barn med födelsevikt >= 4,5 kg.
    Tidigare oförklarade intrauterina dödsfall.
    20 % övervikt (hos den blivande modern).
    Tidigare graviditetsdiabetes.
    Glukosuri.
    Polyhydramnios.
    Snabbt ökande fostertillväxt.

Hur undvika risker för fostret

Dåligt reglerat blodsocker under tidig graviditet KAN leda till missbildningar (gäller ej GDM). Desutom ökar risken för intrauterin fosterdöd, förlossningsskador pga makrosomi (stort barn), neonatal hypoglykemi och neonatal andningsstörning samt tillväxthämning och ablatio placentae.

Riskerna ökar med dålig metabol kontroll. Men med dagens moderna diabetesvård med i det närmaste normaliserade blodsockernivåer kan nästan alla komplikationer undvikas och missbildningsnivån har reducerats till den samma som för icke diabetiker. Vid HbA1c 6 mmol/l eller postprandiellt värde > 8 mmol/l försöker man i första hand "intensifiera kostbehandlingen" med bl a ny dietistkontakt och tätare kontroller.

Vd faste-Plukos > 6.5 mmol/l eller postprandiellt värde > 9.0 mmol/l övervägs insulinbehandling. I allmänhet räcker en dos (medel-)långverkande per dygn. Detta sköts normalt polikliniskt.

Vid otillfredställande sockerlägen kan flerdosregim behövas och graviditeten övervakas mer noggrannt som vid typ 1-diabetes.

Insulinkoma

I början av graviditeten är insulinbehovet ofta labilt med ökad risk för hypoglykemier. Dessutom har vi ambitionen att "pressa" sockerläget ytterligare i samband med graviditet. Insulinkoma innebär självfallet en risk för modern som bör undvikas men innebär ingen känd risk för fostret.

Hypoglykemier hanteras som vid icke graviditet (se kap 20 Akut hypoglykemi). Viktigt är att informera anhöriga om riskerna och hur hypoglykemier skall hanteras samt förse dem med en Glukagon-spruta.

Övriga kontroller

Graviditeten kontrolleras i övrigt i stort sett på samma sätt som hos icke diabetiker med stickprov på protein i urin, blodtryck och symfys-fundusmått.

Därutöver görs extra ultraljud v 32 och v 36 samt fosterövervakning med CTG-kurva en gång per vecka v 34-36 och därefter 2 ggr per vecka.

Förlossning och uppföljning

Spontan vaginal förlossning eftersträvas. Igångsättning övervägs v 40. Kejsarsnitt på obstretiska indikationer.

Under själva förlossningen styrs blodsockret med täta blodsockerkontroller och tillförsel av glukos och insulin vid behov.

Dagen efter förlossningen halveras patientens insulindoser för att inom de närmaste dygnen återgå till de doser som gällde före graviditeten.

Patienter med typ1-diabetes remitteras direkt från BB till sin ordinarie doktor.

Patienter med graviditetsdiabetes remitteras till sin ordinarie doktor eller vårdcentral för uppföljning. Visserligen har den nyblivna modern säkerligen fullt upp med andra glädjeämnen och bekymmer. Men vi rekommenderar ändå att hon kallas för en kontroll av faste-B-Glukos efter 1-2 månader. Vid klinisk misstanke på diabetes eller stor anhopning av riskfaktorer bör även en glukosbelastning göras (OGTT). I samband med detta erbjuds hon också en uppföljning enligt Uppföljning efter GDM.

Minst hälften av kvinnor med graviditetsdiabetes riskerar att insjukna i manifest diabetes under sin livstid. Här föreligger alltså ett utmärkt tillfälle till primär prevention i ordets rätta bemärkelse. Det är dessutom en ganska liten grupp: 1-2 per år och vårdcentral.

Ärftlighet - risk för barnet att få diabetes?

Risken att få typ 1-diabetes om ingen av föräldrarna har diabetes är ca 0,2%. Om mamman har typ 1-diabetes är risken att barnet får det 1,5%. Om pappan har diabetes är risken 6%. Vid första anblicken kan det de sig som en stor riskökning (7-30 ggr ökad risk). Men om man vänder på resonemanget kan man också säga: Om mamman har diabetes är chansen att barnet INTE får diabetes 98,5%. I praktiken borde ingen diabetiker avstå från att skaffa barn av denna anledning.

I nedanstående tabell kan man utläsa vilka "riskerna" är:

Risk att insjukna i diabetes:

Typ 1
    Typ 2

Ett syskon har diabetes
    5-10 %
    ca 10 %

Mamma har diabetes
    1,5 %
    ca 10 %

Pappa har diabetes
    6 %
    ca 10 %

Ingen diabetes hos syskon eller föräldrar
    0,1 - 0,25 %
    ca 4

• Ninniss

Oj, det var en massa informationa.
    Tack så mycket!!! *ler*

• Sladdismamma

Motionera så ofta du hinner och orkar, det är kanon!

Jag hade inga som helst symptom på att jag hade grav.diabetes, det var bara proverna som skvallrade om det.

Oroa dig inte för det är inte märkvärdigare än att dra ner på sockret tills bebin är född.

Lycka till!

• Ronjah

Kan man på nåt sätt märka att man har grav-diabetes, kan man känna det, eller går det bara att upptäcka hos barnmorskan?

• Sara Helena

Jag har hört att man testar alla för gravdiabetes i v. 27. Stämmer det? Jag har varit orolig för att vara i riskzonen, för jag har tyckt mig vara så otroligt känslig för blodsockersvängningar. Jag tål typ inte godis, kakor, läsk. Jag känner mig sjuk om jag ätit sött. Men det kanske inte hänger ihop?

• Oxle

Hej!
    Om det finns i närmaste släktet brukar man hålla lite koll och göra glukosbelastning.
    När man gör det finns väl inget specefikt men de gjorde det på mig i v 24 när jag väntade mitt förra barn.
    Det är bara att tala med din barnmosrka om man själv mistänker det för då kan de göra koll direkt.
    Törstig huvudvärk, humörsvängningar, kissnödig mm är väl bland det vanligaste symtomerna på att man kan ha högt blodsocker men det är olika för olika personer.
    Nu väntar jag mitt tredje och har redan fått börja ta sprutor två på morgonen och sedan förre vaje måltid och man måste hålla koll för annars kan bäbisen växa för fort.

• peterpani

Sara Helena jag har exakt det du har, trodde ochså att det kunde vara gd men verkar som att man inte har dessa symtom då. Jag vet inte vad... Kanske kan vara det ändå... Undrar...

• Melonen76

Sara Helena - det kan hänga ihop. Jag har graviditetsdiabetes och känner mig "översvag" om blodsockret stiger för högt. Detta kan ske genom att jag dricker ett glas apelsinjuice...

Svar på tråden Grav.diabetes