• Anonym (Orolig mor)

Hur märker man om bebisen är blind eller har dålig syn??

Jag är så himla orolig för att min 3 månaders son ska vara blind, eller för att han ska ha väldigt dålig syn! När jag håller honom i famnen så tittar han aldrig på mig, utan det ser ut som han tittar på nånting precis bredvid eller bakom mig, han ser alltså förbi mig hela tiden. Men däremot om någon annan håller i honom, eller om han ligger på golvet framför mig så händer det att vi får ögonkontakt någon gång ibland. Alla andra som har hållit i honom har också reagerat på att han inte vill titta på dem.

Sen brukar jag ha honom bredvid mig i hans babysitter ibland när jag sitter vid datorn och då har jag en lampa precis ovanför huvudet, den kan han ligga och titta på hur länge som helst och "pratar" med lampan med ett stort leende på läpparna. Själv tycker jag den lyser ganska starkt så när jag tittar upp på den en liten stund så svider det i ögonen. Jag tycker det borde göra det på honom också, för bebisar har väl känsligare ögon än vuxna?
    I övrigt är han i alla fall en glad och pigg kille

Hur märker man om ens bebis har dålig syn, eller är blind?
    Tacksam för svar!

• Svar på tråden Hur märker man om bebisen är blind eller har dålig syn??
  • Livisu

Oj, kan du inte höra med bvc? Inte för att det svarar på din fråga men...

• Lindreas

Min kille på snart tre månader älskar att ligga och titta på lampor. Jag tycker också att de borde vara alldeles för starka, men han gillar det. Däremot så får vi väldigt lätt ögonkontakt med honom, så jag kan inte hjälpa dig med den delen tyvärr... Prata med bvc, de kan absolut hjälpa dig!

Förresten, prova att ta ett färgglatt föremål och håll framför honom, då märker du ju om han tittar eller inte.

• AronNora2

precis. en attraktiv leksak fram och tillbaka framför ögonen, kanske en skallra som du samtidigt viftar med. annars är det som andra skrivit, bvc-läge. better safe than sorry!

• AronNora2

ps, han kanske har ett skelningsproblem - obs också att det tar tid för synen att utvecklas, bebisar ser rätt dåligt öht har jag för mig.

• Anonym (Orolig mor)

Ja jag får ta upp det med bvc-sköterskan när jag ska dit på fredag. Hoppas att det inte är nåt, men man blir ju orolig när jag aldrig får ögonkontakt när han är i min famn.
    Jag höll en färgglad leksak framför honom nyss och den följde han med blicken iaf, så det är ju positivt

• Mammma87

Hej! Anonym (orolig mor), måste bara fråga hur det har gått för er kille?? Vi har nämligen precis fått besked av ögonmottagningen att vår tre månaders bebis inte ser... Jag känner igen oss i det du beskriver om din pojk... Hoppas hoppas du ser detta!! Med vänlig hälsning, jätte orolig mamma!!

• Anonym (Why? :()
    Anonym (Orolig mor) skrev 2010-12-13 00:41:31 följande:

Jag är så himla orolig för att min 3 månaders son ska vara blind, eller för att han ska ha väldigt dålig syn! När jag håller honom i famnen så tittar han aldrig på mig, utan det ser ut som han tittar på nånting precis bredvid eller bakom mig, han ser alltså förbi mig hela tiden. Men däremot om någon annan håller i honom, eller om han ligger på golvet framför mig så händer det att vi får ögonkontakt någon gång ibland. Alla andra som har hållit i honom har också reagerat på att han inte vill titta på dem.

Sen brukar jag ha honom bredvid mig i hans babysitter ibland när jag sitter vid datorn och då har jag en lampa precis ovanför huvudet, den kan han ligga och titta på hur länge som helst och "pratar" med lampan med ett stort leende på läpparna. Själv tycker jag den lyser ganska starkt så när jag tittar upp på den en liten stund så svider det i ögonen. Jag tycker det borde göra det på honom också, för bebisar har väl känsligare ögon än vuxna?
    I övrigt är han i alla fall en glad och pigg kille

Hur märker man om ens bebis har dålig syn, eller är blind?
    Tacksam för svar!

Varför startar man en tråd på FL om du misstänker att ditt barn kan vara blind? Detta forum håller inte mycket högre nivå än flashback, i kunskapsnivå, bättre att ringa läkaren kanske?!?!?

Nästa tråd här blir väl att man efterlyser en ambulans här på FL... jisses!
Svar på tråden Hur märker man om bebisen är blind eller har dålig syn??