• Anonym (Undrar)

Ersättning till familjehem

Får alla familjehem ersättning? Är det skillnad om det är en okänd familj eller om familjehemmet är en släktings familj?

• Svar på tråden Ersättning till familjehem
  • Anonym (Undrar)

Är det ingen som kan svara på detta? Rynkar på näsan

• Mångmamman

Om du soc utrett dig och du får uppdraget från soc så är jag nästan helt säker på att du får betalt trots att du är släkt. Men tar du dig an en släktings barn utan att få uppdraget från soc - så får du nog inte betalt.

Så skulle jag tro att det är.

• Anonym (Undrar)

Ok, tack för svaret! Glad

• Anonym
    Mångmamman skrev 2010-12-13 15:31:11 följande:
    Om du soc utrett dig och du får uppdraget från soc så är jag nästan helt säker på att du får betalt trots att du är släkt. Men tar du dig an en släktings barn utan att få uppdraget från soc - så får du nog inte betalt.

Så skulle jag tro att det är.
    Är det frågan om en placering så är den ALLTID från Soc!
    Enligt svensk lag så får man inte utan Soc inblandning "vårda nån annans barn utanför hemmet"
    Man får alltså inte sin emellan komma överens om att barnet ska flytta till mormor,moster,faster eller farfar. det måste Soc ta ett beslut om!
    För att sen komma til ersättningsbilten så är det INGEN skillnad på vanlig placering mot släkting placering!
    Soc gör en utredning men tar mer hänsyn när det gäller placering hos släktinkar som vill ställa upp.
    Ersättningen är densamma som om barnet skulle familjehem placeras i en annan familj!
    Vad man ska tänka på vid släkting placering är att det vara svårt att skilja på "blod är tjockare än vatten"....kan va svårt att ha sin egen sons barn placerat, man älskar båda och kan ha svårt att obkektiv inland, kan vara svårt att fokuser på "barnets behov" eftersom just föräldern kan vara ens eget barn,syster eller bror...
    gränsdragningen kan vara svår eftersom känslor och relation finns till båda!
    Men å andra sidan så finns rätt till handledning så man kan ta upp det man tycker är jobbigt!
    Tycker det är fantastiskt att släkt ställer upp för barnen!
  • Ela03

Råkade hitta den här tråden och blir lite förvånad var anonym skriver. Vi har precis fått hem min syster som behöver ett hem pga jobbiga omständigheter hos både far och mor. Jag har nu tröttnat på och stå o titta på så jag och min man tog beslutet att ta hand om min syster. Vi får INTE någon ersättning från soc - inte heller någon utredning är gjord utan soc sa bara de att dom tyckte det va bra att vi fixade det "inom familjen " som hon uttryckte sig. Jag blir ju lite förvånad att  du skriver att det ska vara lag på utredning av omplacering även inom familjen. Så har vi inte uppfattat saken. Det vi får i ersättning är ett barnbidrag och 2 underhåll och det är efter överenskommelse med min pappa och hans ex. Kan det vara olika från kommun till kommun?? Men lag är ju lag - det ska väl gälla över HELA landet??

Lite fundersam??

• Claris
    Ela03 skrev 2010-12-15 20:28:54 följande:
    Råkade hitta den här tråden och blir lite förvånad var anonym skriver. Vi har precis fått hem min syster som behöver ett hem pga jobbiga omständigheter hos både far och mor. Jag har nu tröttnat på och stå o titta på så jag och min man tog beslutet att ta hand om min syster. Vi får INTE någon ersättning från soc - inte heller någon utredning är gjord utan soc sa bara de att dom tyckte det va bra att vi fixade det "inom familjen " som hon uttryckte sig. Jag blir ju lite förvånad att  du skriver att det ska vara lag på utredning av omplacering även inom familjen. Så har vi inte uppfattat saken. Det vi får i ersättning är ett barnbidrag och 2 underhåll och det är efter överenskommelse med min pappa och hans ex. Kan det vara olika från kommun till kommun?? Men lag är ju lag - det ska väl gälla över HELA landet??

Lite fundersam??
    det är väl för att maninte får välja vilket barn man ska få,om man är familjehem.
  • Anonym
    Ela03 skrev 2010-12-15 20:28:54 följande:

Lite fundersam??
    Det är samma i alla kommuner!
    Soc ska lösa boende frågan och bestämma vem som ska ansvara för barnets fortsatta vård och är det då inte föräldrarna så blir det en pålacering och är det en placering så sla arvode och omkostnadsdel betalas ut!
    Vad det beträffar "utredningen" så skiljer den sig beroende på vem och var palceringen ska ske men dom måste ha någon form av utredning för att det är Soc som nu ansvbarar för att ni ska klara av att "vårda" det här barnet i eran familj!
Svar på tråden Ersättning till familjehem