Ersättning till familjehem
Får alla familjehem ersättning? Är det skillnad om det är en okänd familj eller om familjehemmet är en släktings familj?
Får alla familjehem ersättning? Är det skillnad om det är en okänd familj eller om familjehemmet är en släktings familj?
Är det ingen som kan svara på detta?
Om du soc utrett dig och du får uppdraget från soc så är jag nästan helt säker på att du får betalt trots att du är släkt. Men tar du dig an en släktings barn utan att få uppdraget från soc - så får du nog inte betalt.
Så skulle jag tro att det är.
Ok, tack för svaret!
Råkade hitta den här tråden och blir lite förvånad var anonym skriver. Vi har precis fått hem min syster som behöver ett hem pga jobbiga omständigheter hos både far och mor. Jag har nu tröttnat på och stå o titta på så jag och min man tog beslutet att ta hand om min syster. Vi får INTE någon ersättning från soc - inte heller någon utredning är gjord utan soc sa bara de att dom tyckte det va bra att vi fixade det "inom familjen " som hon uttryckte sig. Jag blir ju lite förvånad att du skriver att det ska vara lag på utredning av omplacering även inom familjen. Så har vi inte uppfattat saken. Det vi får i ersättning är ett barnbidrag och 2 underhåll och det är efter överenskommelse med min pappa och hans ex. Kan det vara olika från kommun till kommun?? Men lag är ju lag - det ska väl gälla över HELA landet??
Lite fundersam??