• Pandamamma79

Järntabletter och amning...

Kan mitt barn som ammar bli förstoppad av att jag tar järntabletter. Jag blir väldigt hård i magen av järntabletter. Hon är snart 5 veckor och hade tills igår inte bajsat ordentligt på tre dygn. Igår kom allt på en gång, det kom massor och hela hon var nerbajsad. Nu tycker jag att det börjat om från början. Bara kiss ochen bebis som verkar ha lite ont i magen.

Under graviditeten så behövde jag inte ta järntabletter. Dock har jag tagit Niferex en gång om dagen sen hon föddes. Har blött mycket efter kejsarsnittet och nu har det slutat att blöda. 

För övrigt ger vi henne Minifom. Kan det ställa till det i magen? 

• Svar på tråden Järntabletter och amning...
  • BVC Sköterskan

Hej!

Min erfarenhet är att man gärna kan kolla med läkare innan man tar Niferex när man ammar. Även om man inte avråder fån amning enligt fass och det oftast inte finns några hinder för att ta det.

Normalt har barn från en-två veckor besvär med magen/tarmarna. Det brukar vara värst kring sex veckor, men sedan vänder det normalt och vid tre-fyra månader är i princip alla barn "besvärsfria".
    Under dessa veckor brukar det lindra om mamman (som ammar) avstår/minskar från gasbildande produkter, som  t e x lök, mjölkprodukter, stark mat, böner och koffein. Dessutom är min erfarenhet att Sempers magdroppar lindrar, vilket är goda lactobaciller (finns på apoteket).
    Förutom detta kan även magmassage ha god effekt på tarmrörelserna hos barnet. Det brukar alltid finnas någon på BVC-mottagningen som  kan hjälpa till att visa det.

Med andra ord skulle jag tro att din dotter har "normalt" ont i magen och att det även ger oregelbundna avföringsvanor. För säkerhets skull kan du kolla upp med barnmorskan eller läkaren som rekommenderade dig att ta Niferex, att det är ok. Sedan kanske er BVC-sköterka kan ge mer information om mat som kan ge upphov till magbesvär hos din dotter. Även visa hur man utför magmassage på små barn. Så hoppas jag att det skall lindra/hjälpa och att det snart går över!

MVH Christine

Svar på tråden Järntabletter och amning...