• Modgun

Att välja barnets kön via IVF?!

Rätt eller fel? 
    Igår gick det ett program på svt2 där de  talade om föräldrar som kan få barn på naturlig väg men väljer IVF för att välja kön. De betalar 25.000 dollar för behandlingen. Svara gärna hur ni tänker!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-13 09:41
    Jag röstade annat.
    Då jag tycker att det är ok att kunna välja kön om det finns medicinsk orsak till det. Såsom genetiska sjukdommar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-13 09:43
    Eftersom att vissa ämnen som dessa kan diskuteras ganska hett, så vill jag be er att ha vänligheten att hålla samtalen på en mogen nivå.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Att välja barnets kön via IVF?!
  • puss

tycker det är helt ok.

det är tammefan roligt nästan jämt
  • puss

jag gjorde en omröstning om detta för nåt år sen, och då skrek folk "Nazism nazism", så det ska bli kul att se vad som händer denna gång....

• Modgun
    puss skrev 2010-12-13 09:11:47 följande:
    jag gjorde en omröstning om detta för nåt år sen, och då skrek folk "Nazism nazism", så det ska bli kul att se vad som händer denna gång....

Jo det ska bli underhållande om man säger så.
    Men då kommer vi till om det endast ska existera sk "a-barn" ?
    Om man bär på en genetisk sjukdom som kan drabba ett visst kön, så visst då tycker jag att det är ok.
    Jag röstade annat. 

• Oleanna

Jag tycker att om man har barn av ett kön och vill ha i ett  annat så är det ok. Men att tex välja bort flickor just för det..nej.

Det är lite kluvet då jag är emot sk a barn och steget är långt bort att kunna designa barn. I alla fall idag. Det bör enbart göras i syfte att minimisera  dödliga sjukdomar. Genetisk screening.

• Bling1975

Jag tycker inte det är ok med selektering om det inte finns en medicinsk orsak.

Stitch längtar efter Lilo
  • Åskan

Inte okej! Eg spelar väl inte kön så stor roll, men det finns ju risk att det går längre än så, just det här med att välja a-barn... DET är inte ok.

• puss
    Åskan skrev 2010-12-13 09:39:08 följande:
    Inte okej! Eg spelar väl inte kön så stor roll, men det finns ju risk att det går längre än så, just det här med att välja a-barn... DET är inte ok.
    varför inte det då? det görs ju redan.
  • Matillin

Tycker det är helt ok.
    Ser inget moraliskt dilemma med det, metoden är ju dock inte 100% vad jag förstått.
    Har man tex 3 pojkar och gärna vill ha en flicka också så är det väl inte så konstigt om man vänder sig till något sådant?

• puss
    Matillin skrev 2010-12-13 09:49:00 följande:
    Tycker det är helt ok.
    Ser inget moraliskt dilemma med det, metoden är ju dock inte 100% vad jag förstått.
    Har man tex 3 pojkar och gärna vill ha en flicka också så är det väl inte så konstigt om man vänder sig till något sådant?
    eller om man har 0 barn och vill ha en speciell "sort".
  • puss

i förra tråden kommer jag ihåg att nån skrev att det var farligt för könsbalansen skulle bli så ojämn.

Svar på tråden Att välja barnets kön via IVF?!