• Greenmonster

Varm vatten räcker inte till ett bad - vad är problemet?!

OK. Det är så här att jag kan egentligen bara duscha för att det varma vattnet räcker till knappt 10 cm med mig i badkaret. Suger att frysa ju och jag älskar att bada och duscha riktigt varmt.

Vad tror ni? Ligger problemet i pannan? Ledningar? Vill lösa det här nu att det är vinter!

Snälla Hjälp! Blir tokig!

• Svar på tråden Varm vatten räcker inte till ett bad - vad är problemet?!
  • Greenmonster

*puff* snälla! vill bada ju!

• corinne1

måste vara inställningarna på panna!

• Anniea

Bor du i hus eller lgh?

Antagligen är det varmvattentanken som är för liten, när vi borrade för bergvärme 2003 så satte vi in en 350 liters acumulatortank, vi har ett hörnbadkar och det räcker inte bara till att fylla hela badkaret med jättevarmt vatten utan också till duschar samtidigt.

Innan vi bytte så kunde jag inte fylla badkaret med varmt vatten utan det blev kallt efter en stund.

Hoppas du hittar lösningen, det är inte roligta att frysa, det bästa som finns på vintern är ett kokhett bad

• Greenmonster

jag bor i hus. vi har jordvärme och pannan är.. ja vet inte... gammal förmodligen. jag kan ingenting om hus och sånt. det fixar sambon men han har inte lyckats med att få till vattnet på riktigt. Det räcker liksom inte. Pannan är enorm så man tycker att det borde räcka till ett bad iaf.

• väntar o längtar

Det är med största sannolikhet ackumulatortanken som är för liten. Risken för ditt problem (hade det i gamla huset) var avgörande för att skaffa fjärrvärme som är kopplat direkt på vattenledningarna utan ackumulatortank i huset. Fri fart brukar jag säga.

• Malin1976

Ja det är nog för lite vattenberedare eller tank. Vi har på 1000 liter och då klarar vi oss så länge!
    Du får koka vatten i kastruller på spisen och blanda med i!!

• MammaFia

Det brukar finnas en knapp på pannan man kan trycka på för att få mer varmvatten. Den får vi använda under långhelgerna när alla är hemma å ska duscha samtidigt.
    Läs igenom bruksanvisningen.

Hoppas att du får bada snart!

• Greenmonster

Malin1976: Det har jag gjort!

• Åsa Lund

Varmvattenberedaren är säkert för liten och/eller så är den ni har inställd på för låg temperatur så att när man späder ut det varma med kallvatten så räcker det inte så långt. Bor ni i hus så måste ni nog minst ha 100 l varmvattenberedare, gärna satt på 65-70 grader. När man sen blandar ut det med kallt så kan det bli nästan 200 l kring 35 grader. Inte så himla klurigt.
    Om ni har barn så kan det vara vettigt att ha en ventil som blandar vattnet som kommer ut från beredaren med kallvatten så att det inte är mer än 55 grader det som kommer ut i ledningarna (skållningsrisk). Då kan man ha beredaren på uppemot 75 grader utan att det blir farigt. Sen får det varma vattnet inte heller vara under 50 i ledningarna, för då bir det risk för legionella.
    Mycket att tänka på, ta kontakt med en rörmokare och be om råd.

Lycka till!
    Åsa

• musli

vi har 250 liters varmvattenberedare och det räcker till ett bad och en snabbdusch typ...
    kolla storleken på varmvattenberedaren och temperaturinställningar på pannan...

• Greenmonster

vi har kanske 180 L har för mig... räcker ICKE!

• dexterswife

Vi hade temperaturen satt för lågt och hade samma problem. Nu har vi inte under 70 grader och har inga problem längre.

• VIXIE

Vi hade samma problem och med tre ungar och en mamma som älskar att bada varmt blir det ett problem ,skickade ner mannen i källaren ett tag och nu har vi rätt varmt vatten ,tror att han höjde tempen på pannan till över 60 i alla fall!
    Vixie

• Greenmonster

Vi har tempen på 70 men ändå så räcker det inte...

• Lola Jämtland

När ni kör tvättmaskinen, använder ni kallt vatten som maskinen värmer upp? Tänkte om ni tar varmt vatten direkt så töms ju pannan fortare....Jag vet inte om det funkar så men det är min tanke bara...

• Greenmonster

Lola: Ingen aning! Ska kolla upp det! Men jag har haft samma problem oavsett om jag använder tvätt eller diskmaskin eller inte.

• musli

180 liter räcker inte långt om du vill ha ett bad varmare än 30 grader...
    jag kan få bad så jag skållar arslet men då räcker det bara till ett bad och
    inte mycket mer och vi har som sagt 200 liters varmvattenberedare....

Svar på tråden Varm vatten räcker inte till ett bad - vad är problemet?!