• ub80

Kräkningar vid tandsprickning

Jag har en son på snart sju månader som verkar ha sin första tand på väg. (Den känns när man tar fingret på nedre köken, men syns inte så mkt än.)
    Igår ville han inte äta så mycket, men var i övrigt lika pigg som vanligt och inte alls kinkig. Efter middagen, som han helt plötsligt åt med god aptit, så kom värsta kaskadkräkning efter ca 30 minuter. Han var precis som vanligt både före och efter kräkningarna och ville gärna dricka vatten. Jag försökte ge honom gröt en timme senare, men den kom också upp.
    Han fick sedan amma 2 omgångar innan han somnade och det behöll han.

Är det någon som har erfarenhet av att barn kräks i samband med att de får sina första tänder?

• Svar på tråden Kräkningar vid tandsprickning
  • Tokis

Min dotter kräkte kring jul (23, 24 och 26 december - en gång per dag) och hemska sprängda blöjor.... = tänder
    Nu är vi nog där igen. Kräkning i går morse och inatt i övrigt pigg och nästan normal aptit = troligtvis tänder

Hur gick det för er? 

• BymBym

Har aldrig hört talas om kräkningar vid tänder. Visst, lite dålig i magen men inte så

Ni är väl hemma så ni inte smittar någon med magsjuka?

• Tokis

Pratade med bvc och hon har lite erfarenhet av barn som kräker vid magsjuka... Idag ska vi bege oss ut för min dotter är verkligen inte sjuk. Bara extrem känslig mage pga tänder

• ub80

Nu är sonens tänder i överkäken på väg och vad hände i natt? Jo, han kräktes och idag är han lös i magen... Vet inte vad alla goda råd säger, men hos honom ser jag i alla fall ett samband mellan tänder och kräkningar. Han har ingen feber och är inte påverkad i övrigt kan tilläggas!

• BymBym

Skumt! Undrar vad det är som gör att de kräks när de får tänder? Någon som vet?

• Slottsfrun

Känner inte igen det.. Däremot brukar kaskadkräkning betyda öroninflamation och att trumhinnan spricker.

• Tokis

immunförsvaret över lag får sig en törn sa bvc

• sofiemam

Sedan är det ju så att det vid tandsprickning oftast blir en väsentlig ökning på salivmängden och det kan de små börja må illa av och vilja kräkas. Min har feber och har kräkts nu ikväll. Pratade med sjukvårdsupplysningen som sade att om det t.ex samlas mycket slem och saliv kan de börja må illa och hon frågade också om jag trodde att det var tänder på gång. Jag hoppas verkligen att det är tänderna och inget annat, det är så hemskt att se honom sjuk. Springer och tittar på honom i hans säng nu hela tiden....

• Majo

pratade med bvc som säger att barn kräks ifall de inte dreglar så mycket vid tandspricknig utan istället sväljer slemmet... 

Svar på tråden Kräkningar vid tandsprickning