Kattböld
Min katt har fått en böld. Är det veterinären som gäller, eller kan man försöka med något annat?
Min katt har fått en böld. Är det veterinären som gäller, eller kan man försöka med något annat?
var sitter bölden?
Självklart ska du gå till veterinären. Om du fick en stor böld skulle du väl gå till doktorn?
Det beror väl på vad det är för sorts böld. Är det bara som en mega finne så kan man ju tömma den själv.
Jag minns att vår hund hade en skitstor böld (typ som en pingisboll). Det räcktre att vi tömde den och sen tvättade så försvann den.
Risken är att det sitter nåt i den(en tagg,klo från annan katt) som måste bort och ofta behövs antibiotika. Prova att tömma den själv och tvätta, fyller den på sig igen så kontakta veterinär. Sitter den i ansiktet eller nära skallen skulle jag åka direkt till vet!
Tömma själv? Jag vill inte plåga katten.
Men han ska till veterinären, han ringde och bokade tid tidigare idag.
Var sitter bölden? Det som är störst risk med bölder är att infektionen ska gå inåt, mot ben eller till blodet.
Vår katt hade en böld och det tog tid innan den läkte och det var inte förrän vi tömde den genom att trycka på den som den började läka (+ antibiotika så klart). Nu hade vi tur som hade en snäll katt som lät oss göra det, oftast så brukar det räcka med antibiotika för att en böld ska läka.
Var sitter bölden? Det som är störst risk med bölder är att infektionen ska gå inåt, mot ben eller till blodet.
Vår katt hade en böld och det tog tid innan den läkte och det var inte förrän vi tömde den genom att trycka på den som den började läka (+ antibiotika så klart). Nu hade vi tur som hade en snäll katt som lät oss göra det, oftast så brukar det räcka med antibiotika för att en böld ska läka.