• Anonym

Julkryddor,,,,

Hej!

Jag är gravid i vecka 5 och undrar hur det är med att äta tex kummin och saffran under graviditeten? Är några av de typiska "julsmakerna" farliga för barnet?

Har försökt googla lite,men det står olika överallt. Någon här som vet?

• Svar på tråden Julkryddor,,,,
  • Trinity78

Är det farligt för gravida att äta saffran?
    Nej. Det cirkulerar uppgifter om att saffran skulle vara farligt för gravida. Det kan ha sin grund i att mycket höga doser av saffran, liksom av många andra kryddor, skulle kunna vara hälsofarliga. De mängder av saffran som används i matlagning och lussebullar är dock helt ofarliga, också för gravida och ammande.
    http://www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Mat-vid-graviditet/Ar-det-farligt-for-gravida-att-ata-saffran/

Kummin (Carum carvi) - Stimulerar livmodern i stora doser, men säker för användning i matlagning.
    http://se.babycenter.com/pregnancy/isitsafeto/herb&drugchart/

Reproductively challenged
  • Anonym
    Trinity78 skrev 2010-12-13 16:25:40 följande:

Är det farligt för gravida att äta saffran?
    Nej. Det cirkulerar uppgifter om att saffran skulle vara farligt för gravida. Det kan ha sin grund i att mycket höga doser av saffran, liksom av många andra kryddor, skulle kunna vara hälsofarliga. De mängder av saffran som används i matlagning och lussebullar är dock helt ofarliga, också för gravida och ammande.
    www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Ma.../

Kummin (Carum carvi) - Stimulerar livmodern i stora doser, men säker för användning i matlagning.
    se.babycenter.com/pregnancy/isitsafeto/herb&d.../

Okej,tack för svaret :)

Använder kummin i bröd som äts hela December,men det borde väl inte vara nån fara då?

Jag är säkert hispig i onödan,men jag får ursäkta det med att det är första barnet.....
  • La Lola
    Anonym skrev 2010-12-13 19:04:30 följande:
    Okej,tack för svaret :)

Använder kummin i bröd som äts hela December,men det borde väl inte vara nån fara då?

Jag är säkert hispig i onödan,men jag får ursäkta det med att det är första barnet.....
    Jo, du e hispig helt i onödan....kryddor i normal mängd är inte farliga!
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Anonym
    La Lola skrev 2010-12-13 19:05:55 följande:
    Jo, du e hispig helt i onödan....kryddor i normal mängd är inte farliga!
    Då kan jag ta det lugnare. Tack så mycket!
Svar på tråden Julkryddor,,,,