• MissEllie

Till Sälen med bebis

Hej

När vår dotter är 5 1/5 månad ska vi till Sälen/Lindvallen och åka skidor. Eller ja, jag och dottern ska vara åskådare till sambon och svågern.  

Nåväl. Någon som har lite tips på vad man ska tänka på med dottern när man är iväg i sådan kyla och den miljö? Annat som kan vara bra och veta?

Tack på förhand. 

• Svar på tråden Till Sälen med bebis
  • Kodia

Tja, du får ju klä henne för kyla, så klart, men kallt är det ju nu med, så det har du väl koll på!
    Tänk på att ha ordentligt vindskydd för vagnen (en filt för sufletten kan behövas om det blåser rejält.
    Weledas vind- och vädersalva är bra att smörja in ansikten på stora och små med.
    Om ni åker längdskidor med henne i pulka får ni kolla ofta så hon är lagom varm och har lä.
    Ha gärna varm åkpåse och filtar, och en lättare overall (eller en som går att öppna enkelt) så du kan gå och kolla i affärer etc. med henne.
    Ta med mycket att läsa/göra så du inte får för tråkigt i stugan... (Kan inte du och sambon turas om att åka?)
    Ha det så roligt!

• MissEllie

Tack för tipsen, väldigt bra med filten och Weleda.

Vi ska åka med svågern och svägerskan och deras 1 åring så vi kommer att turas om parvis. Så man får åka lite, även om det mest är trevligt att komma iväg en sväng. 

• Hanakana

Vi har stuga i Sälen varje år.Och åkte med vår lilla dotter upp till Sälen när hon bara var 2 månader...
    Då sov hon mest i vagnen och vi hade henne inbäddad i en mjuklift i stugan, för att ha henne hos
    oss när vi t.ex lagade mat eller såg på tv. Varm lammskinnsåkpåse och riktigt varma kläder - ullkläder underst rekommenderas! Och tunn ullmössa under den riktiga vintermössan.
    Sedan var vi aldrig ute längre stunder då när hon var så liten. Bara till och från ICA Lindvallen...
    Vi bodde i Timmerbyn då. Nu bor vi i ett annat område...

• Miss Lau

Vi är i fjällen varje vinter och när de varit så små tycker jag inte det är någon större skillnad mot när man är hemma. Bra kläder, åkpåse och vagn är ett måste men sen måste man ju inte vara ute hela dagarna om det blåser en massa. Men som sagt, det är ju samma sak överallt på vintern. Dessutom tycker jag att kylan i tex Sälen är så mycket bättre än den fuktiga kylan som är här i Stockhom, den äter sig in på huden på ett helt annat sätt.

• MissEllie

Ja, det är ju sant. Det är ju egentligen ingen skillnad så sätt. Håller med dig angående kylan, det är totalt annorlunda mot det är här. Friskare och torrare.

Självklart är man inte ute hela dagarna, får väl sitta i SkiLodge och dricka varm choklad eller något.

Återigen, tack för tipsen. 

• ub80

Vi var i Lindvallen i slutet av november med vår lille kille som då var 1/2 år.
    Jag vill tipsa om att gå på äventyrsbadet med den lilla. Finns 15cm pool för de minsta och man kan simma runt med dom i barnpoolen. Vill man så kan man ju ta med lift/bilstol in så kan ni vuxna turas om att bada också!
    Vi bodde i Skilodge Village och där fanns dvd-spelare, så vi passade på att hyra film på Ica som vi såg när sonen låg inne och sov.
    Ha så kul!

• Hanakana

ub80: Där har vi också vår stuga numera. Visst är den superfin! Lyxigt kök, dvd-spelare, högtalaranläggning, tvättmaskin, bastu och dubbelsäng. Helt nybyggt...Det enda jag saknade var torktumlare... Hur kul är det att tvätta maskinen full och vänta i flera dagar på att tvätten ska torka? Och hur ska man hänga all tvätt i det lilla badrummet...

• MissEllie

Jag var på Experium i mars, men tänkte inte så långt. Tack!

Vad bra att det finns DVD och grejer där då vi också ska dit. Nära till ICA och Majas också  

• ub80
    Hanakana skrev 2010-12-17 20:55:27 följande:
    ub80: Där har vi också vår stuga numera. Visst är den superfin! Lyxigt kök, dvd-spelare, högtalaranläggning, tvättmaskin, bastu och dubbelsäng. Helt nybyggt...Det enda jag saknade var torktumlare... Hur kul är det att tvätta maskinen full och vänta i flera dagar på att tvätten ska torka? Och hur ska man hänga all tvätt i det lilla badrummet...
    Där vi bodde fanns det torkskåp, men det kanske inte finns i alla?
Svar på tråden Till Sälen med bebis