• Madeleine 86

Det känns som det är kört nu!

Jag har sån panik över mina studier nu så jag är helt förstörd. Är inne på min näst sista termin i min utbildning och sitter med en C-uppsats som ska vara klar efter jul. Jag har gjort bort mig så fruktansvärt och inte alls fått så mycket gjort som jag borde. Dessutom så är jag just nu osäker på om jag ens ställt några frågor i mina intervjuer som är användbara. Jag har hittils skrivit större delen av bakgrunden och har hela metod- och resultatdelen kvar. Om en vecka går flyget till mina svärföräldrar där vi ska fira jul. Innan dess måste jag vara klar med ALLT som kräver referenser då jag inte får med mig massa böcker i packningen. Resultatet kan jag kanske skriva ihop däruppe om jag sitter så gott som dygnet runt.

Men just nu känns det så fruktansvärt hopplöst. Jag har ont i magen konstant, gråter varje dag och kan inte koncentrera mig på varken uppsats eller nåt annat. Om jag inte blir klar med uppsatsen  så är jag inte behörig till nästa termin och måste således ta studieuppehåll i ett helt år innan kursen går igen. Eftersom jag började plugga direkt efter gymnasiet så kommer jag i så fall inte ha någon inkomst alls. Den kommer hamna på 0:- fram tills jag lyckas hitta ett jobb. Jag känner mig helt förtvivlad! Vet inte vad jag vill uppnå med tråden, behöver bara skriva av mig.

Är det någon annan som har klarat att skriva en C-uppsats på väldigt kort tid?

• Svar på tråden Det känns som det är kört nu!
  • Raskask

Uppsatspanik är väldigt vanligt. Det enda sättet att fixa det på är att sätta sig ner och skriva. Nu, omedelbart och sedan skriva tills du är klar.

Sen är tvivel angående om ens undersökningar och frågor är relevanta eller överhuvudtaget värda att ödsla lite tid på också väldigt, väldigt vanligt. Oftast i onödan.

Men sätt dig nu och skriv.

• Madeleine 86

På något sätt skönt att hör när det känns som jag är den enda i hela världen som inte klara det här. Återgår till rätt sida på datorn...

• Mrs Statham

Åååååh, vad jag känner igen mig!
    Hade också världens panik vid slutet av uppsatsen. Vi var dessutom tvugna att skriva i par och den jag parades ihop med kunde inte svenska, så jag fick skriva hela i princip helt själv.
    Men det gick bra, trots att allt kändes så sjukt hopplöst veckorna innan slutdatumet blev uppsatsen ändå godkänd.
    Men ja, jag skrev en b-uppsats nästan från grunden på en kväll och metod, resultat, analys och slutdiskussion på c-uppsatsen skrev jag under lite mer än en vecka. Fast då var det ju mycket som hade bearbetats innan självklart.

Ett tips är att kolla på andra gamla uppsatser som handlar om ungefär samma ämne och få inspiration från hur de skrivit. Du kommer klara det!

• SweetNilam

Känner igen dilemmat. Är där själv just nu, fast jag vet att vi har fler tillfällen på oss med att bli klara. Opponering sker hos oss v.2, v. 7 och v. 12 tror jag. Vi har massa tillfällen på oss, Det jag reagerar mest på i ditt inlägg är inlämningen. Oavsett måste ni ha minst ett "omtentatillfälle" alltså minst ett tillfälle till där ni kan lägga fram er uppsats. Alltså dit du då kan bli klar med din. I varje kurs måste vad jag förstått minst en omtenta erbjudas, så samma sak borde erbjudas nu under uppsatsskrivandet. Vi har som sagt, MINST 3 tillfällen på oss, och då är det "endast" opponering till vilken uppsatsen måste vara "okejad" från handledaren, efter det finns typ en månad (eller lite kortare) till att få den klar, för att EFTER det godkännas. Det uppkommer alltid sake rpå opponeringen som måste "fixas till".

Jag har insett att jag troligtvis inte kommer hinna innan/under jul tom vecka 2. Då vi måste lämna in senast den 3:e, för att alla ska hinna läsa innan opponering.

Vad jag råder dig till? Ta det lugnt (jag vet, lättare sagt än gjort ) Kolla med skolan- omtentatillfälle måste (vad jag förstått) erbjudas, och försök så gott du kan. Skulle kunna ge massa råd om "planera din tid", "sitt mycket med litteraturen" osv, men jag gör det inte, för jag vet hur svårt det är och jag följer inte ens mina egna råd... Men ja, jag säger det igen. Kolla upp detta med inlämningen. Det kan inte bara finnas ett tillfälle!

• Dixabilly

Jag hade panik över min B uppsats.
    Men kan hålla med om råden, sätt dig och ta vara på varje minut alltså, för en timme gör mer än vad man tror, och C uppsats, då har du skrivit både B och A innan va?
    Jag sitter och ska ha klart en A tills imorgon, men känner mig rätt lugn, de är ganska lätta..

Men ta ett djupt andetag och planera varenda timme alltså. Och haka inte upp dig på "allt" utan ta en del i taget..

♥ (¯`°?.¸ ♥ Love Life ♥¸.?°´¯) ♥
  • Mrs Statham

Fast du har väl haft opponeringar?
    Vad har läraren sagt då? Är verkligen intervjufrågorna bristfälliga???

• Madeleine 86

Jo, uppsatsen har vi rätt att gå upp med fler gånger. Nästa till fälle kommer vara i mars. Så just denna kursen i sig är det inga problem att bli godkänd på. Problemet är att bli godkänd i tid. Om jag väntar med opponering är jag inte behörig till kursen som börjar nu i januari etftersom uppsatsen ligger som behörighetskrav. Men som sagt, flera tillfällen för opponering ligger ute.

SweetNilam skrev 2010-12-13 16:56:51 följande:
    Känner igen dilemmat. Är där själv just nu, fast jag vet att vi har fler tillfällen på oss med att bli klara. Opponering sker hos oss v.2, v. 7 och v. 12 tror jag. Vi har massa tillfällen på oss, Det jag reagerar mest på i ditt inlägg är inlämningen. Oavsett måste ni ha minst ett "omtentatillfälle" alltså minst ett tillfälle till där ni kan lägga fram er uppsats. Alltså dit du då kan bli klar med din. I varje kurs måste vad jag förstått minst en omtenta erbjudas, så samma sak borde erbjudas nu under uppsatsskrivandet. Vi har som sagt, MINST 3 tillfällen på oss, och då är det "endast" opponering till vilken uppsatsen måste vara "okejad" från handledaren, efter det finns typ en månad (eller lite kortare) till att få den klar, för att EFTER det godkännas. Det uppkommer alltid sake rpå opponeringen som måste "fixas till".

Nu ska jag släcka ner explorer för att inte frestas att gömma mig för min uppsats här inne. Tack för stöd!

• mamzer

Nu vet jag inte vad du går för utbildning, men det brukar faktiskt finnas en del svängrum för uppsatser vad gäller inlämningstid. Hinner du inte så hinner du inte, så är det bara.

Jag skrev min kandidatuppsats för tusen år sedan, men fipplade ihop den på rekordtid innan jag skulle ut och resa. Det går absolut, det viktigaste är att du vet vad det är du gör. Så länge du har ett tydligt projekt så kan du anpassa ganska mycket, även vad du väljer att göra med intervjusvar. Att bli osäker på intervjuers validitet är vanligt, särskilt om det är första gången man använder eget empiriskt material. Vad är det du tvivlar på vad gäller dina intervjuer?

A minority is always compelled to think. That is the blessing of being in the minority. (Leo Baeck)
  • Lavish

Det brukar gå att lämna in uppsatser försent. Det brukar inte påverka betyget så mycket, du kan garanterat få godkänt åtminstone även om du lämnar in lite senare. Så länge det inte är väldigt viktigt för dig att få ett mycket högt betyg + att få det registrerat att du lämnat in i tid (kan möjligtvis påverka om du tänker söka doktorandplats) så föreslår jag att du hör av dig till läraren och säger att du kommer lämna in en vecka sent.

• Madeleine 86
    Lavish skrev 2010-12-13 17:25:54 följande:
    Det brukar gå att lämna in uppsatser försent. Det brukar inte påverka betyget så mycket, du kan garanterat få godkänt åtminstone även om du lämnar in lite senare. Så länge det inte är väldigt viktigt för dig att få ett mycket högt betyg + att få det registrerat att du lämnat in i tid (kan möjligtvis påverka om du tänker söka doktorandplats) så föreslår jag att du hör av dig till läraren och säger att du kommer lämna in en vecka sent.
    Men hur blir det då med opponering? Det är ju ingen som kommer kunna opponera på uppsatsen om jag inte lämnar in den innan opponering. Och nästa opponering är inte förrän ett par månader senare.
Svar på tråden Det känns som det är kört nu!