• uddetorp

En dotter på 20 månader, hur göra med potträning?

Jag har en dotter som fyller 2 i april nästa år och börjar fundera på potträning nu. Hur ska man gå till väga med allt?
    Vad kan vara den bästa metoden för hennes ålder? JAg vet inte riktigt hennes signaler hon har när hon kissar och bajsar..

• Svar på tråden En dotter på 20 månader, hur göra med potträning?
  • Machapuchare

Introducera pottan nu. Låt henne testa. Visar hon intresse?
    Det enklaste är nog att ta det på riktigt till sommaren när hon kan gå utan blöja och byxor ute och så.

• uddetorp

Jo precis. Det blir lite som med en hundvalp som man gör rumsren eller? Efter mat och sömn så blir det pottan liksom för att hon ska fatta grejen?
    Jo det blir ju lättare på sommaren antar jag..

• Machapuchare

Jag tror det är viktigt att erbjuda pottan men utan tvång. Man vill inte skapa negativa associationer!!

• uddetorp

nä absolut inte, man får försöka ta det på ett varsamt sätt på nått vis kanske.

• kokos

Puffar då min son är lika gammal och jag också funderar

• uddetorp

Anso81: Vad kul! :) Har ni börjet än eller hur går det? Det har inte vi. Vi ska införskaffa en potta först och främst :)

Kanske vi kan följas åt med potträningen och se hur det går? :)

• kokos
    uddetorp skrev 2010-12-15 09:01:02 följande:
    Anso81: Vad kul! :) Har ni börjet än eller hur går det? Det har inte vi. Vi ska införskaffa en potta först och främst :)

Kanske vi kan följas åt med potträningen och se hur det går? :)
    Ja jättegärna!

Vi har en potta, en helt vanlig ingen med sång och grejs Han har blivit satt på den lite ibland mest för att se reaktionerna. Ibland sitter han kvar ibland inte. Nu har jag gjort uppehåll då han har tänder på gång så han är lös i magen... Ska ta tag i det ordentligt efter jul tänkte jag
  • Rocktroll

Har också en lika gammal som vi försökt introducera pottan till men hon tokvägrar. Vi funderar på att skippa pottan och köpa en toasits och börja med toa direkt då hon säger till när hon ska bajsa tex.

.:: Mamma till yrvädret Vilda 090425 ::. rocktroll.blogg.se
  • uddetorp

Haha finns det pottor med musik? Ja jösses Tungan ute
    Ja vi har också tänkt att köpa en helt vanlig potta. Vi har inte börjat alls än med toa eller nått. Ska bli intressant och se hennes reaktion när vi väl skaffar en Glad

Rocktroll: Ja det kanske också är bra. Det är ju bara att testa sig fram vilket som funkar bäst på ens eget barn.
    Så hon säger till redan när hon behöver bajsa redan eller?

• Rocktroll
    uddetorp skrev 2010-12-16 09:07:22 följande:
    Haha finns det pottor med musik? Ja jösses Tungan ute
    Ja vi har också tänkt att köpa en helt vanlig potta. Vi har inte börjat alls än med toa eller nått. Ska bli intressant och se hennes reaktion när vi väl skaffar en Glad

Rocktroll: Ja det kanske också är bra. Det är ju bara att testa sig fram vilket som funkar bäst på ens eget barn.
    Så hon säger till redan när hon behöver bajsa redan eller?
    Ja hon pekar på rumpan precis innan och säger "poop" som hon kallar bajs haha Glad praktiskt att hon säger till!
  • uddetorp

Haha ja det verkar ju jätte smidigt. Men har hon bara börjat göra så helt själv helt plötsligt eller har ni gjort nått trix? Glad

• brunöga 72

Låt pottan stå framme i badrummet och ta med dottern när du själv går på toa, sätt henne på pottan när du sätter dig på toan. Barn imiterar! Glad Ha ett avslappnat förhållningssätt, och forcera inte om hon inte vill. Ett till tips är att ha en liten bok vid pottan som hon kan sitta och titta i, det kan hjälpa barnet att sitta stilla och avslappnat en liten stund. Hur många är inte vi vuxna som läser på toa... Flört

Lycka till!

• uddetorp

Tack så mycket! Alla tips är välkommet Glad

• Rocktroll
    uddetorp skrev 2010-12-16 09:22:59 följande:
    Haha ja det verkar ju jätte smidigt. Men har hon bara börjat göra så helt själv helt plötsligt eller har ni gjort nått trix? Glad
    Hon har börjat med det nu de senaste veckorna. Ibland kan hon ha bajsat när man precis har lagt henne då skriker hon POOOPAT haha. Bra att man slipper missa det.
  • LabLover

Tipsar om "Busiga Bebbens Potta" och "Bajsboken". Se gärna till att pottan är stabil också. Baby Björn har en med lite högre ryggstöd som är outstanding.

Håller annars med om att det är lite enklare på sommaren. Nu kan ni lägga grunden för att det ska vara något positivt och kul med att sitta på pottan. Håll gärna lite koll på när på dygnet de bajsar också för då kan ni kanske passa på då?

Lycka till!

♥ Underbara döttrar födda 2005 & 2008 & BF april 2011 ♥
  • uddetorp

Tack så mycket. Jo det är väl så att man får ta det lite varsamt nu över vintern för att sedan gå igång på allvar till våren sommaren.

Rocktroll: Haha kul att hon bara kommit på det själv :P Önskar min unge kunde komma med den idén och börja göra så oxå :P

• hannixhanna

min dotter ar suttit till och från på pottan sen hon visa intresse redan vid 10 mån men sen vart det en period hon vägra och ville inte tvinga på henne. Men nu har hon sagt varje gång hon kissar elelr ska bajsa så hon vll ju sitta då på toan med toa ring men inte alltid man hinner dit. Men bara ha tålamod. Hon hade svårt för o sitta still inanna men nu har hon böcker och läsa när hon kissar/bajsar. eller så får hon sätta klsitemärke på pottan när hon kissat eller bajsat en gång.

• kokos

TS har ni börjat??

Vi har haft uppehåll då vi varit sjuka men nu ska jag ta tag i det. Han sätter sig på pottan ofta med eget initiativ Glad

• uddetorp
    kokos skrev 2011-01-13 13:22:43 följande:
    TS har ni börjat??

Vi har haft uppehåll då vi varit sjuka men nu ska jag ta tag i det. Han sätter sig på pottan ofta med eget initiativ Glad
    Nä vi har inte gjort det än. Har fortfarande inte införskaffat nån potta :P

Bra att han visar att han vill använda den iaf :)
  • kokos
    uddetorp skrev 2011-01-13 15:48:30 följande:
    Nä vi har inte gjort det än. Har fortfarande inte införskaffat nån potta :P

Bra att han visar att han vill använda den iaf :)
    Nu har han börjat säga "Eh Eh" när han gjort något i blöjan! Bara att försöka få honom att göra det i pottan också Obestämd 
Svar på tråden En dotter på 20 månader, hur göra med potträning?