• Zazu01

Rädd för att få ett sjukt barn =(

Alltså rädslan tar över de lyckliga över att vara gravid, jag är så fruktansvärt rädd att å ett barn med t ex DS. Jag vet inte vad jag ska göra för att må bättre och försöka släppa tanken?
    Jag är 24 år, första barnet.

• Svar på tråden Rädd för att få ett sjukt barn =(
  • krian87

Hur långt gången är du?? Vet inte direkt vad man kan tänka mer än att statestiken för en 24 åring som får första barnen är väl goda..:)

• Zazu01
    krian87 skrev 2010-12-13 17:07:38 följande:
    Hur långt gången är du?? Vet inte direkt vad man kan tänka mer än att statestiken för en 24 åring som får första barnen är väl goda..:)
    jag är i v 5 bara, har inte varit hos bm än, ska dit snart ..:)
    åååh ja är så rädd så jag nästan gråter när ja tänker på det, :,(
    har en reumatisk sjukdom själv, hoppas inte de kan inverka
  • Habbi

Känner samma snart.. ska på ultraljud fpör första gången om en vecka och jag är SÅ RÄDD att barnet ska ha någon grov missbildning så jag måste ta bort det. De är hemskt :(

• Zazu01

usch... ja jag förstår dej till 100 %.. det är iaf tur dom kan se mycket! de jag är rädd för är ds just nu...sånt kan dom inte se på ultraljud tror jag.

• krian87

Okej, Stort Grattis till plusset =)  Min mamma har oxå reumatisk sjukdom plus en sjukdom till så jag känner igen mej i dina tankar. Men själva glädjen över att vänta ett barn översteg alla tankar på att barnet kunde få något utav dom. Och som tex. DS kan alla få eller inte få, men riskerna ökar om mamman är äldre och du är ju inte direkt "gammal" =P Men jag känner en del som har just reumatiska sjukdomar som har barn och deras barn har inte fått det. Men oavsett så är jag säker på att just ditt barn kommer att vara bedårande vackert och älskad utan dej och de i din omgivning:)

Så försök sätta oron åt sidan och njuta av att vänta bebis =) 

• Habbi
    Zazu01 skrev 2010-12-13 17:16:07 följande:
    usch... ja jag förstår dej till 100 %.. det är iaf tur dom kan se mycket! de jag är rädd för är ds just nu...sånt kan dom inte se på ultraljud tror jag.
    Men du kan göra fostervattensprov och se om bebisen har tex ds, vet inte om du blir erbjuden det eftersom du är så ung. De är ju oftast äldre som har större risk att föda barn med ds.
  • Zazu01
    krian87 skrev 2010-12-13 17:18:12 följande:
    Okej, Stort Grattis till plusset =)  Min mamma har oxå reumatisk sjukdom plus en sjukdom till så jag känner igen mej i dina tankar. Men själva glädjen över att vänta ett barn översteg alla tankar på att barnet kunde få något utav dom. Och som tex. DS kan alla få eller inte få, men riskerna ökar om mamman är äldre och du är ju inte direkt "gammal" =P Men jag känner en del som har just reumatiska sjukdomar som har barn och deras barn har inte fått det. Men oavsett så är jag säker på att just ditt barn kommer att vara bedårande vackert och älskad utan dej och de i din omgivning:)

Så försök sätta oron åt sidan och njuta av att vänta bebis =) 

vilka fina ord, tack..du har rätt.. ja önskar jag kunde vara lugn och njuta.
    Hjärtatack
  • Zazu01
    Habbi skrev 2010-12-13 17:19:15 följande:
    Men du kan göra fostervattensprov och se om bebisen har tex ds, vet inte om du blir erbjuden det eftersom du är så ung. De är ju oftast äldre som har större risk att föda barn med ds.
    joo men jag har hört att de är en risk... ååå ja hoppas bm kan lugna mig.. kanske finns de nå annat sett man kan se?
  • Habbi
    Zazu01 skrev 2010-12-13 17:23:28 följande:
    joo men jag har hört att de är en risk... ååå ja hoppas bm kan lugna mig.. kanske finns de nå annat sett man kan se?
    Jag vet inte.. men prata med din bm så hon kan lugna dig! Det är inte bra för fostret att du går runt och oroar dig. Tänk såhär att det är ovanligt att få barn med ds, och de flesta som får barn med ds är äldre par och även om deras barn fick ds älskar dom barnet lika mycket iallafall!

Min sambo har en kusin med ds och hennes föräldrar älskar henne jätte mycket.. dom skulle inte byta bort hur hon är mot någonting annat.
  • helene306

Grattis till graviditeten

Du kan göra KUB-test om du är orolig. Du tar ett blodprov och på ul mäter de vätskan i nacken och utifrån det beräknar de möjligheten med att få ett barn med avvikelser. Du är ung och risken för DS ökar med stigande ålder. Vi blev erbjudna KUB nu (jag är 34 år) när jag var gravid och vi gjorde det (mest för att få ett extra ul och se bebis )  Vi fick resultatet 1:1100 (någonstans)  att få ett barn med DS. Även om det hade visat en låg siffra så hade jag behållt barnet. Fostervattensprov var inte aktuellt om vi hade fått låga siffror. FP ökar risken för missfall.
    Här erbjuder de alla runt 35 år att göar KUB-test. Det är säkert olika i olika landsting men en del får betala för testet.

Försök att slappna av. Njut av vad du har i magen istället för att oroa dig. Det är inget roligt att låta 9 månader vara ett enda stort orosmoln. Det är så kort tid. Är du orolig: prata med din bm på inskrivningen och gör tester om du så vill. Men njut Oroa sig gör man sen som mamma ändå, det kommer automatiskt med födseln

(¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
  • linahelena
    Zazu01 skrev 2010-12-13 17:16:07 följande:
    finns ett test har jag lärt mig idag som tas rätt tidigt det består av blodprov och ett ultraljud, http://www.minbebis.com/kub-test.html du kan läsa lite om det här.
  • Zazu01
    Habbi skrev 2010-12-13 17:28:18 följande:
    Jag vet inte.. men prata med din bm så hon kan lugna dig! Det är inte bra för fostret att du går runt och oroar dig. Tänk såhär att det är ovanligt att få barn med ds, och de flesta som får barn med ds är äldre par och även om deras barn fick ds älskar dom barnet lika mycket iallafall!

Min sambo har en kusin med ds och hennes föräldrar älskar henne jätte mycket.. dom skulle inte byta bort hur hon är mot någonting annat.
    jo jag vet.. de är helt galet att jag är så rädd,... men jag har haft det otroligt jobbigt i min ungdom (lät som jag var lastgammal nu) fick en ovanlig reumatisk sjukdom å hela världen föll samman.. så jag vet att de KAN hände Mej eller vad man ska säga.... ja...tokigt är det.

var dom äldre då de fick din sambos kusin? tvivlar inte på att de älskar kusinen :)
  • Zazu01
    helene306 skrev 2010-12-13 17:28:20 följande:
    Grattis till graviditeten

Du kan göra KUB-test om du är orolig. Du tar ett blodprov och på ul mäter de vätskan i nacken och utifrån det beräknar de möjligheten med att få ett barn med avvikelser. Du är ung och risken för DS ökar med stigande ålder. Vi blev erbjudna KUB nu (jag är 34 år) när jag var gravid och vi gjorde det (mest för att få ett extra ul och se bebis )  Vi fick resultatet 1:1100 (någonstans)  att få ett barn med DS. Även om det hade visat en låg siffra så hade jag behållt barnet. Fostervattensprov var inte aktuellt om vi hade fått låga siffror. FP ökar risken för missfall.
    Här erbjuder de alla runt 35 år att göar KUB-test. Det är säkert olika i olika landsting men en del får betala för testet.

Försök att slappna av. Njut av vad du har i magen istället för att oroa dig. Det är inget roligt att låta 9 månader vara ett enda stort orosmoln. Det är så kort tid. Är du orolig: prata med din bm på inskrivningen och gör tester om du så vill. Men njut Oroa sig gör man sen som mamma ändå, det kommer automatiskt med födseln
    tack kära du!:) jag ska höra med bm om de är möjligt med kubtest här i norr =)
    tusen tack för dina fina ord! du har rätt!
  • Zazu01
    linahelena skrev 2010-12-13 17:29:58 följande:
    finns ett test har jag lärt mig idag som tas rätt tidigt det består av blodprov och ett ultraljud, www.minbebis.com/kub-test.html du kan läsa lite om det här.
    åå  hoppas de finns här :)
  • Zazu01

jag hittade det här:
    Kub-tester län för län

Dessa landsting och regioner erbjuder kub-test: Gotland, Gävleborg, Jämtland, Jönköping, Kalmar (från årsskiftet), Skåne, Stockholm, Uppsala, Värmland (från årsskiftet), Västerbotten, Västra Götaland, Västernorrland, Örebro och Östergötland.Dessa landsting gör det inte: Blekinge, Dalarna, Halland, Kronoberg, Norrbotten, Sörmland och Västmanland.

jag bor i östersund =) (jämtland) då borde jag kunna få göra de!!

• Fridayyy

Många är oroliga och har stort kontrollbehov men det finns inget du kan göra mer än KUB och RUL. Har du några ärftliga sjukdomar? Man kan aldrig veta hur livet ska bli, försök njuta för du kan ändå inte påverka bebisen i nuläget.  De allra flesta som föds är perfekta små bebisar och jag tror många föräldrar med barn med DS är lika lyckliga som andra föräldrar.

• helene306
    Zazu01 skrev 2010-12-13 17:33:13 följande:
    tack kära du!:) jag ska höra med bm om de är möjligt med kubtest här i norr =)
    tusen tack för dina fina ord! du har rätt!
    Du ska ha möjligheten att göra KUB om du vill, skillnaden är att du kan få betala för testet. Hoppas du får en förstående bm. Får du inte det: byt! Du ska trivas med din bm och hon ska stötta dig i dina tankar, funderingar och i din oro. Sen, din reumatiska sjukdom behöver inte betyda att du får ett barn med DS. Det finns ju en risk att ditt kommande barn får sjukdomen i arv men det vet man ju inte innan och det kan hoppa över generation. Min mamma har fibromyalgi och reumatism och jag räknar kallt med att få det också. Än har jag inte känt några besvär men man vet ju aldrig. Jag oroar mig för många saker men resonerar samtidigt: "Det som händer händer, det kan jag inte nojja över nu, det får jag ta då"

Sen finns ju möjlighet att prata med en Aurora om man känner behov av det. Jag gjorde det nu men det var för att jag fick snitt med första barnet och var rädd för hur det skulle bli denna gång. Det kan hjälpa så ofantligt att bara få prata om sin oro! Ta de möjligheterna du får.
    Oro är naturligt men det är inte bra när man oroar sig för mycket. Bebis känner av när du inte mår bra, de är små barometrar både i och utanför magen. Klappa om din mage, ditt underverk och le. Du bär på något fantastiskt!
  • Zazu01
    helene306 skrev 2010-12-13 17:42:20 följande:
    Du ska ha möjligheten att göra KUB om du vill, skillnaden är att du kan få betala för testet. Hoppas du får en förstående bm. Får du inte det: byt! Du ska trivas med din bm och hon ska stötta dig i dina tankar, funderingar och i din oro. Sen, din reumatiska sjukdom behöver inte betyda att du får ett barn med DS. Det finns ju en risk att ditt kommande barn får sjukdomen i arv men det vet man ju inte innan och det kan hoppa över generation. Min mamma har fibromyalgi och reumatism och jag räknar kallt med att få det också. Än har jag inte känt några besvär men man vet ju aldrig. Jag oroar mig för många saker men resonerar samtidigt: "Det som händer händer, det kan jag inte nojja över nu, det får jag ta då"

Sen finns ju möjlighet att prata med en Aurora om man känner behov av det. Jag gjorde det nu men det var för att jag fick snitt med första barnet och var rädd för hur det skulle bli denna gång. Det kan hjälpa så ofantligt att bara få prata om sin oro! Ta de möjligheterna du får.
    Oro är naturligt men det är inte bra när man oroar sig för mycket. Bebis känner av när du inte mår bra, de är små barometrar både i och utanför magen. Klappa om din mage, ditt underverk och le. Du bär på något fantastiskt!
    okej, jag betalar om jag behöver...skulle bara kännas skönt..
    kan de neka mej det? :/ är de nytt det här med KUB test?
  • helene306
    Zazu01 skrev 2010-12-13 17:59:55 följande:
    okej, jag betalar om jag behöver...skulle bara kännas skönt..
    kan de neka mej det? :/ är de nytt det här med KUB test?
    KUB är inte nytt men jag vet inte hur gammalt det är heller. Det erbjuds ju till de som fyllt 35 eller är äldre. Neka dig kan de inte göra, du har rätt att göra testet om du vill men du kan nog bli avrådd eftersom du inte är gammal och ligger i riskzon.
Svar på tråden Rädd för att få ett sjukt barn =(