• Charlie02

Skillnad Nutramigen LGG och vanlig? Vilken ska man använda?

Jag har både en burk LGG (utan Lipil) som jag fått av BVC (för att testa om sonen är mjölköverkänslig). Han har koliksymptom. 

Jag har även en burk vanlig Nutramigen Lipil (som jag köpt på Apoteket).

Vad är det för skillnad? Vilken bör jag använda? Jag har försökt läsa på deras hemsida men fattar inte riktigt.  

• Svar på tråden Skillnad Nutramigen LGG och vanlig? Vilken ska man använda?
  • Lalalong

Dom har bytt namn flera gånger (tror jag... det har i alla fall varit en enda röra när vi har skullat hämta ut mat till lillan) och det har varit Nutramigen LGG och Nutramigen LGG Lipil och Nutramigen Lipil och Nutramigen utan varken lipil eller LGG. Alva har bytt från den ena till den andra, och hoppat tillbaka till en annan o.s.v. eftersom det har varit olika varje gång och vi har inte kunnat få ut alla våra 24 burkar på en gång.
    Det har funkat hur bra som helst och inte varit någon skillnad i hur hon har mått o.s.v. Därför tror jag att det spelar ingen roll vad du börjar med. Ta vilken som helst.

Klara 060504, Alva 100117
  • Charlie02
    Lalalong skrev 2010-12-13 17:52:32 följande:
    Dom har bytt namn flera gånger (tror jag... det har i alla fall varit en enda röra när vi har skullat hämta ut mat till lillan) och det har varit Nutramigen LGG och Nutramigen LGG Lipil och Nutramigen Lipil och Nutramigen utan varken lipil eller LGG. Alva har bytt från den ena till den andra, och hoppat tillbaka till en annan o.s.v. eftersom det har varit olika varje gång och vi har inte kunnat få ut alla våra 24 burkar på en gång.
    Det har funkat hur bra som helst och inte varit någon skillnad i hur hon har mått o.s.v. Därför tror jag att det spelar ingen roll vad du börjar med. Ta vilken som helst.
    Det som är så skumt är att på deras sajt så verkar det vara olika produkter. Min tolkning av det som står där är att LGG:n verkar skonsammare mot magen. Men det är omöjligt att veta... 

Nån annan som vet?
  • Lalalong
    Charlie02 skrev 2010-12-13 17:56:36 följande:
    Det som är så skumt är att på deras sajt så verkar det vara olika produkter. Min tolkning av det som står där är att LGG:n verkar skonsammare mot magen. Men det är omöjligt att veta... 

Nån annan som vet?
    Okej. Har inte kollat deras sida utan bara gett henne det vi fått på apoteket helt enkelt.

Jag vet inte hur mycket din tjej äter (och hur rutinerna ser ut hos er), men vi fick nog köpa 3-4 burkar innan vi hade tiden hos läkaren på barnmottagningen. Är det samma för dig så kolla om det går att köpa LGG på ditt apotek eller om du bara kan få den som du köpte sist. Kan du bara få den så hade jag börjat med LGG och sen tagit den andra och sen fortsatt med det eftersom det förmodligen är det du kommer få köpa sen då. Så blir det inte byten hit och dit. Om du kan köpa LGG och det stämmer att den är skonsammare mot magen (någon annan kanske vet) så hade jag nog kanske struntat helt i Lipilen och köpt fler LGG istället.

Hoppas du får svar från någon som är mer bevandrad i skillnaderna Jag bara svarar hur jag hade gjort 
  • Lalalong

På deras hemsida hittar jag ingen som är bara LGG utan lipil (däremot tvärtom). Så min gissning är att burken du fått av sköterskan är av en sort som utgått ur sortimentet. Så jag hade börjat med den..

• Charlie02

Jobbigt att jag börjat med den andra. Köpte den i söndags på Apoteket och fick LGG:n idag av BVC. Jag kör med den jag fått av BVC, nog bäst att använda den som de föreslår. Eller tänker jag fel?

• Gunnell

LGG Lipil är med goda magbakterier tror jag :)  Spelar nog ingen roll vilken man tar. Jag ger semper magdroppar i vilket fall som också är bra bakterier. 

• Charlie02
    Gunnell skrev 2010-12-13 19:09:08 följande:
    LGG Lipil är med goda magbakterier tror jag :)  Spelar nog ingen roll vilken man tar. Jag ger semper magdroppar i vilket fall som också är bra bakterier. 
    Nu kollade jag i en liten broschyr som jag fick av BVC med burken (såg den inte först) och LGG verkar vara nåt ämne som läker tarmen som blivit skadad av mjölken. 

Lipil är nåt nytt ämne som tillverkaren tillsatt, verkar bra för synen bla. 
  • Sulfur76

på min burk står det nutramigen 1 lgg nu med lipil. Förbättrad produkt, nytt utseende. Jag hämtade ut denna på recept i veckan så vad jag förstår är dom med Lipil nyare produkt.

På denna burk står det :
    LIPIL är våran unika blandning av omega-3 och omega-6 fettsyror. Dessa fettsyror finns naturligt i bröstmjölken.

Så min åsikt om detta är att dom har lagt till Lipil i alla nya burkar...

Hoppas att du förstod min förklaring ;)

Vi har inte ärvt jorden av våra föräldrar, vi lånar den av våra barn!
Svar på tråden Skillnad Nutramigen LGG och vanlig? Vilken ska man använda?