• ohmy

Vi som söker havandeskapspenning innan BF!

Var lite nyfiken på hur det går för alla som söker havandeskapspenning? Vad jobbar ni med? Har ni fått det beviljat eller inte?
    Själv jobbar jag som frisör och vi får alltid havandeskapsp. 2 månader innan. Magen är i vägen så vi når inte fram till kunden, har ingen tid att sätta oss ner under dagen och kan ej byta arbetsställning!

Jag ska skicka in mina papper snart, men har en på jobbet som ska ha 2 v innan mig. Hon blev ej beviljad havandeskap, men ska ompröva det. Har aldrig varit några problem i vårat yrke och hon fick förra gången hon var gravid. Har dom blivit hårdare nu eller? Chefen kan och vill inte ha oss kvar den sista tiden för hon vet att vi inte orkar eller kan utföra vårat arbete som vi ska och är det kunder kan vi inte bara gå och sätta oss och ta rast utan det är bara att jobba tills kunderna tar slut.. Kanske kan sitta i någon verkningstid när man har en färgkund men hinns inte med särskillt ofta.

Har många haft problem att få det beviljat? Så konstigt att någon ska få och någon inte när det är på samma arbetsplats?

vad ska man skriva för att verkligen få igenom det? 

• Svar på tråden Vi som söker havandeskapspenning innan BF!
  • Emma 89

Beror nog mycket på hur man skriver. Hur utförligt man beskriver en arbetsdag osv. Jag själv skrev 3 sidor när jag beskrev en arbetsdag, beskrev i minsta detalj allt vad jag gör, hur jobbigt det är, om det gör ont osv. Jag jobbar med hemtjänst. Det tog 1 vecka att få det godkänt från jag skickade in papprena! Min kollega blev nekad. Hon hade bara skrivit några rader om en arbetsdag. Sen ska man nog ha tur med handläggare också! 

• ohmy

ja det är väl då. Jag har skrivit två sidor på datorn nu om varför jag har rätt till det :)
    Är ju fullt omöjligt att utföra mitt arbete eftersom jag inte kommer nära och når min kund när jag har en stor mage. Bygger dom en pall till mig så kan dom ju få neka det ;) 

• ohmy

Någon mer som har har sökt?

• Finesse

Allt beror på hur DIN kropp är och hur tungt arbete just DU har..

Jag har läst många trådar här att folk inom handels och butik jobb inte fått hp.. samt folk som jobbar inom samma bransch som mig inte fått det.. men jag fick igenom helhavandeskapspenning.. mkt tror jag för att jag hade bifogat läkarintyg och är sjukskriven på 25%. Jag har ONT och kan inte stå upp.. jag har ett jobb som gör att jag aldrig kan sätta mig ner.

Sen beror mkt på vad din chef oxå skriver. Min chef skrev att det inte gick omplacera mig och att han försökt att bara ge mig kassatjänst men att jag ändå inte klarar av mitt arbete..

Ebba 071228, bebis bf 110216
  • ohmy
    Finesse skrev 2010-12-13 21:27:30 följande:
    Allt beror på hur DIN kropp är och hur tungt arbete just DU har..

Jag har läst många trådar här att folk inom handels och butik jobb inte fått hp.. samt folk som jobbar inom samma bransch som mig inte fått det.. men jag fick igenom helhavandeskapspenning.. mkt tror jag för att jag hade bifogat läkarintyg och är sjukskriven på 25%. Jag har ONT och kan inte stå upp.. jag har ett jobb som gör att jag aldrig kan sätta mig ner.

Sen beror mkt på vad din chef oxå skriver. Min chef skrev att det inte gick omplacera mig och att han försökt att bara ge mig kassatjänst men att jag ändå inte klarar av mitt arbete..
    OKej.. Ja, min chef skrev samma att det inte finns något annat som jag kan göra och att jag ej kan utföra mitt arbete med en stor mage. Hon vet ju själv hur det är...
    Hoppas verkligen jag får det.
    Min jobbarkompis hade skrivit ganska mycket om olika krämpor och dragit till extra på vissa.. kanske inte så mycket om arbetssysslorna så dom skrev att vara gravid är ingen sjukdom bla..
    Vad gör man om man blir nekad då men absolut inte kan fortsätta jobba? jag menar, dom sommar jobbar i butik osv KAN ju fortsätta sitt arbete men det är kanske för jävla jobbigt för att göra och blir då en risk.. Jag kan ju inte? Når jag inte fram så gör jag ju inte?
  • Finesse
    ohmy skrev 2010-12-13 21:32:14 följande:
    OKej.. Ja, min chef skrev samma att det inte finns något annat som jag kan göra och att jag ej kan utföra mitt arbete med en stor mage. Hon vet ju själv hur det är...
    Hoppas verkligen jag får det.
    Min jobbarkompis hade skrivit ganska mycket om olika krämpor och dragit till extra på vissa.. kanske inte så mycket om arbetssysslorna så dom skrev att vara gravid är ingen sjukdom bla..
    Vad gör man om man blir nekad då men absolut inte kan fortsätta jobba? jag menar, dom sommar jobbar i butik osv KAN ju fortsätta sitt arbete men det är kanske för jävla jobbigt för att göra och blir då en risk.. Jag kan ju inte? Når jag inte fram så gör jag ju inte?
    Men skriv det då.. Jag skrev 2 dataskrivna A4 sidor om hela min arbetsdag.. det är bättre att vara så noggrann som möjligt..

Men antagligen tycker kan inte fk att det är ett fysiskt tungt jobb för det är det som är grejen med hp.. fysiskt tung jobb eller farligt jobb..
    Ebba 071228, bebis bf 110216
  • ohmy

Ja, får göra det. Har skrivit 1.5 sida på datorn hur allt är.. blir skitarg annars.. alla andra har fått på jobbet under alla år och senast en i sommras.. Fast då blev hon också nekad till en början sen hade dom skrivit med en paragraf från en rättegång där dom nästan dumförklarade den som nekade henne..

• JWN

Jag blev nekad , fast min jag står och går hela dagarna med ensidiga belastningar. Bäckenförflyttningar och ingen möjlighet till rast/pauser. Min chef skrev att hon kunde inte alls omplacera mig, finns ingen annan arbetsuppgift för mig som matchar mitt nuvarande uppdrag. Jag skrev 2-3 sidor, detaljerat.

Men deras argument var att arbetet i grunden inte är fysiskt ansträngande jobb och inte innehåller några lyft. Därför kunde jag inte beviljas.

Jag hade intyg från en sjukgymnast som intygade att min foglssning förvärrades av arbetet och Fk ansåg att i så fall skulle det prövas medicinskt.

• ohmy
    JWN skrev 2010-12-14 17:24:51 följande:
    Jag blev nekad , fast min jag står och går hela dagarna med ensidiga belastningar. Bäckenförflyttningar och ingen möjlighet till rast/pauser. Min chef skrev att hon kunde inte alls omplacera mig, finns ingen annan arbetsuppgift för mig som matchar mitt nuvarande uppdrag. Jag skrev 2-3 sidor, detaljerat.

Men deras argument var att arbetet i grunden inte är fysiskt ansträngande jobb och inte innehåller några lyft. Därför kunde jag inte beviljas.

Jag hade intyg från en sjukgymnast som intygade att min foglssning förvärrades av arbetet och Fk ansåg att i så fall skulle det prövas medicinskt.
    Idioter är dom. har du överklagat eller? Dom har nog lättare att ge med sig den andra gången... Har dom gjort på mitt jobb iaf.

Vad jobbar du med då?
Svar på tråden Vi som söker havandeskapspenning innan BF!