• tutaokör

Tid för lämning/hämtning på förskola?

Undrar bara om det är någon som har sitt barn på förskola som kan dela med sig om info om hur det fungerar på deras förskola med tider för att lämna och hämta sitt barn? Är själv hemma med min son, men han förväntas börja förskola nästa höst. Undrar inför detta lite om det brukar vara så att varje förskola har tider då man senast får lämna sitt barn för dagen resp. tidigast hämta sitt barn för dagen? Har för mig att det brukar vara vid vissa tider för att minst störa i verksamheten...??

• Svar på tråden Tid för lämning/hämtning på förskola?
  • Vickan I

"Vår" förskola har öppet 07.00 till 18.00 tror jag det är. Sonen går på småbarnsavdelningen mellan 07.45 och 14.30.  Där äter de frukost kl 08.00 och personalen vill därför att barnen helst ska komma till senast 08.00 eller efter 08.30 när de ätit klart så det ska vara så lugnt som möjligt för de som äter frukost.

På eftermiddagen efter vilan är det mellis kl 14.00 så då vill de helst att man ska hämta barnen direkt efter vilan innan mellis eller efter mellis vid 14.30. Resten av em kan man hämta när man vill. Men detta är önskemål från förskolan och inga krav.

(¯`°?.¸ ♥ Alvin 090104 ♥ ¸.?°´¯)
  • Vickan I

Kanske ska tillägga att eftersom sonen går i en småbarnsgrupp (alla födda 09) så har de ju inte direkt uteaktiviteter när de lämnar området. För större barn är det säkert lite andra tider då de ibland ska iväg på utflykter osv och alla måste vara där i tid då.

(¯`°?.¸ ♥ Alvin 090104 ♥ ¸.?°´¯)
  • Jempajenny

Enda restriktionerna är att pedagogerna inte helst vill att man lämnar i samband med måltiderna, dvs. ej mellan 8-8.30, 11.30-12.15 och 14.30-15.00. Annars är vi välkomna att hämta och lämna när vi vill.

Jo, just! Kom på att vi skulle hämta dottern kl. 13 en dag enligt vårt första schema, men då låg hon ju och sov så vi förlängde tiden den dagen.

♥ Jempajenny, Agnes och bebisen i magen: jempajenny.bloggagratis.se
  • pigglet

Där jag jobbar, och barnens förskola, går barnen de tider som man arbetar/studerar + restid. Det går bra att lämna och hämta när som helst under dagen. För barn som sover är det ju praktiskt att de får sova klart förstås...

15-timmarsbarnen går 3 dagar 9-14 på sonens förskola. På mitt jobb är det lite olika hur barnen går, efter föräldrarnas önskemål samt våra...

• Cia o krabaten

Där vi har barnen har de öppet 7-17 och man lämnar precis innan man börjar jobba, + restid såklart, men man får inte lämna vid 9 om man börjar jobba 12 eller 14 tex.
    Kanske finns det undantag för barn som sover och som skulle lämnas mitt under vilan att de får komma tidigare, men jag vet iaf ett barn som kommit till  förskolan alldeles nyvaken vid 14 när jag hämtade mitt då 15h barn och den 2-3åringen började alltså sin dag då vid 14, helt nyvaken, och satt i frökens famn ute på gården...

Hämta får man göra när man vill, men inte mitt i en måltid. Man får vänta tills de ätit mellis färdigt tex.

Vet andra förskolor som har som regel att man får lämna vid 9 eller kanske 11 när man jobbar eftermiddag. 

• Tant Green

I vår kommun har de öppet som längst 6.30 till 18.30, men där min dotter går har de för närvarande öppet 7-17.30 tror jag, eftersom ingen behöver tid före/efter. Man lämna och hämta när man vill, men helst inte efter kl.9.30 (då sätter de igång med aktiviteter eller går iväg på promenad) och inte när de äter eller har vila.

Svar på tråden Tid för lämning/hämtning på förskola?