Föda ensam, frivilligt?
Nu är jag inte ens gravid än, och det lär dröja år innan det blir akutellt, men jag har ändå lite funderingar kring en ev nästa förlossning.
Som det känns nu så är jag inte säker på om jag skulle vilja ha med den tänkta fadern under förlossningen. I början kanske, men när det börjar bli mer intensivt så kanske jag kommer vilja att han går ut. Det finns flera anledningar till det.
Jag har gjort det förut (med annan pappa). Han var med och det var okej för min del (fast egentligen vet jag inte om hans närvaror gjorde varken till eller från). Han fick dock någon typ av stressreaktion av det hela och var ur balans under lång tid efteråt. Det kändes i sig jobbigare än hela förlossningen. Jag är lite rädd att samma sak kommer att hända igen och jag tror att min nuvarande riskerar att uppleva en sådan situation som väldigt jobbig.
Jag har tidigare fött tvillingar, snabbt förlopp och med lustgas som smärtlindring. Jag hoppas att även nästa förlossning kommer ske på ungefär samma vis. Förra gången blev jag väldigt inne i mig själv. Sa knappt ett ord under de timmarna jag var på förlossningen. Jag är i allmänhet så att jag helst vill skärma av mig från omgivningen när jag har ont. Pga det så känns det inte bra att vara helt ensam i rummet en längre tid. Finns det någon personal som kan vara med en? Annars kanske jag vill ha med en syster, mamma eller en kompis? Bara någon som kan kolla att jag "är okej".
Vad tycker barnmorskorna och annan förlossningpersonal om fadern får sitta utanför? Tycker de att man är helt dum i huvudet? Jag är rädd att de kommer tycka att han är en dålig man som låter sin fru göra det ensam.
Jag är inte rädd för att föda barn och tror att jag kommer klara det alldeles utmärkt själv.