• rosendal

Morris?!

Vad tycker ni om det namnet? 

Är det fint eller fult?

Jag tycker det är svårt att hitta ett bra killnamn till lillebror som förväntas komma inom några dagar. Morris var ett namn som jag inte alls tyckte om men efter att jag hört det regelbundet ett tag har jag ångrat mig och tycker det är väldigt fint men jag har bara fått negativa kommentarer från andra. Storasyster heter Edda.  

• Svar på tråden Morris?!
  • Beth82

Bästa namnet! Min son som är fyra år heter det.

• mg79

Sorry, tycker det låter som en katt... men det kan bero på att vi kallar vår katt för morran då hon är på det humöret..

• jagäraf

Jag hade en katt som hette just Morris. Sedan en som hette Maurice. Tycker det är ett fint/gulligt namn men passar det på en vuxen man?

• KattenKorven

Fint på ett barn, men jag har svårt att tänka mig en vuxen man som heter Morris. Det har väldigt mycket smeknamnskänsla över sig tycker jag.

• Dixabilly

Alltså jag vet inte om jag är ute o cyklar men min första reaktion var att jag blev lite skraj, haha för jag var så rädd för den där råttan i nils karlsson pyssling när jag var liten, hette inte den nå liknande?

♥ (¯`°?.¸ ♥ Love Life ♥¸.?°´¯) ♥
  • Bottis

Hade en elev som hette Morris, gymnasiet. Gillar det skarpt, finns på min lista över namn.

• Sofia 81

Åh det är sååå fint! Det var mitt första förslag till vår son, men min sambo (som är engelsman) ratade det eftersom han förknippade det med en 55-årig flintskallig engelsman som kör en mini cooper ;) (och det har också alla våra engelska kompisar förknippat det med..hehe). Men har man inga engelsmän inblandade så är det toppenfint! Och visst passar det i alla åldrar, helt klart! 

• Ängelii

Eftersom vår hund heter det har jag mycket svårt att se det som namn på ett barn...

• DenNamnbitne

Nja riktigt fånigt faktiskt, passar ett morrande djur

I så fall borde det stavas Maurice (som är ett franskt namn) eller så tar ni namnet Moritz som faktiskt finns i almanackan men är ganska bortglömt.

• DenNamnbitne
    Bottis skrev 2010-12-13 21:02:23 följande:
    Hade en elev som hette Morris, gymnasiet. Gillar det skarpt, finns på min lista över namn.
    Nä, Tjofsan
  • Dixabilly
    DenNamnbitne skrev 2010-12-13 21:34:36 följande:
    Nä, Tjofsan
    Tror det var till mig, haha tack!
    Kopplade ihop namnen!
    ♥ (¯`°?.¸ ♥ Love Life ♥¸.?°´¯) ♥
  • DenNamnbitne
    Dixabilly skrev 2010-12-13 21:35:22 följande:
    Tror det var till mig, haha tack!
    Kopplade ihop namnen!
    Ja, det var det, jag citerade helknasigtObestämd
  • LabLover

Tycker det är fint. Makens morfar hetter Maurice och vi funderade på Morris men nu blir det nog en dotter till

♥ Underbara döttrar födda 2005 & 2008 & BF april 2011 ♥
  • rosendal

Tack för alla kommentarer! =)

Nu är min andra fråga passar det ihop med Edda? Jag tycker nog att det funkar men vad tycker ni? 

• jagäraf
    rosendal skrev 2010-12-13 21:42:49 följande:
    Tack för alla kommentarer! =)

Nu är min andra fråga passar det ihop med Edda? Jag tycker nog att det funkar men vad tycker ni? 
    Ja, det funkar fint, tycker jag.
  • DenNamnbitne

Rent uttalsmässigt passar de ihop. Stilmässigt är de dock lite väl olika. Edda är för mig ett intressant och genuist gammalt fornnordiskt namn. Morris känns som ett helt nytt ihopkok, alternativt nyimporterat namn. Tvvärr

• Beth82

Jo just. Väntar småsyskon nu och har funderat på Hedda för jag tycker det klingar bra ihop. Morris och Hedda. Med det sagt så tycker jag att Morris och Edda passar fin-fint! Tyvärr vill dock pappan inte ha ett tjejnamn som slutar på A så jag har fått lägga ner det.

Svar på tråden Morris?!