• mikalala

Nya Harry Potter filmen!!! ej för barn under elva..

Hej är just hemkommen från smygpremiären av Harry Potter och den flammande bägaren. Tänkte bara säga att ryktet om att filmen är mörkare än de tidigare STÄMMER. Jag skulle nog inte själv ta med mig ett barn under 11 år utan att ha sett den själv först.

Det var väldigt otrevligt att höra hur barnen grät i salongen under de jobbiga stunderna, och då såg jag ändå ingen som såg ut att vara yngre än åtta år.

Det här är bara vad jag skulle råda mina vänner till, men mitt tips är ändå att se filmen innan ni tar med barn som är på gränsen till att klara åldrsgränsen...

• Svar på tråden Nya Harry Potter filmen!!! ej för barn under elva..
  • Snowgirl

Min dotter på 7 år har sett två av de tidigare Harry Potter filmerna(det finns väl 3 innan, eller har jag fel?) nyligen, och de var okej att se tyckte jag.
    Men den nya kommer hon definitivt INTE att få se, inte efter allt man läst om den.
    Tycker att det är fruktansvärt att de gör en barnfilm (för det är ju faktiskt meningen att det ska vara en film för barn) som är lämpad för vuxna, och tydligen absolut inte för barn!

• Mandarin

Den är ifrån 7 år om de går med en vuxen.

• Idun

Fast kan man verkligen säga att Harry Potter är en barnbok? Ju äldre barnen i boken blir desto äldre läskrets riktar den sig väl till? Böckerna blir ju också läskigare och läskigare. Nu är ju Harry och co i tonåren.
    Alltså "borde" barnen börja läsa när de är i 10-årsåldern och sen läsa en bok om året. Alternativt se en film om året. Men så funkar det inte riktigt. Tycker däremot inte att man kan hävda att filmen bör "barnanpassas" då heller.

Jag vill jättegärna se filmen!!!

• Tesie

Såg smygpremiären jag med igår, och jag håller med TS, ingen barnfilm direkt. Men OJ så bra den är!

• MammaFia

Tackar för det!
    Bonussonen har inte vågat se de andra HarryPotter filmerna på bio, utan ville vänta tills vi hade dem på DVD å även läst böckerna, så han är lite förberedd.
    Nu har han inte läst så mycket ur Den flammande bägaren än, men han ska gå å se filmen med sin mamma å storesyrra. De vill inte se någon annan film, så han ville väl följa med då. (han är 10 år)
    Vi tycker att han ska läsa boken först, men vi kan ju inte förbjud honom att se filmen med sin mamma å syrra.

• mikalala

den är i från sju år med vuxen ja, men det har ju till och med diskuterats om 15 årsgräns... tycker att vi i sverige har lite konstiga åldersgränser, i england har filmen tolvårsgräns och då får ingen under tolv se filmen, då är den ju ändå dessutom på nationalspråk!

tycker nog att det är en ungdomsfilm och inte en barnfilm

• Snowgirl

När jag skrev barnfilm så menade jag egentligen från 7 år till 13, 14 ca. Tycker att om det ska räknas som en ungdomsfilm så är det från 14, 15 år i.s.f.

• Veladis

Tycker absolut inte Harry Potter är för yngre barn,men tyvärr har framför allt konsumtionshysterin suddat ut den naturliga gränsen, som jag tycker ligger runt 10 år för böckerna...

Svar på tråden Nya Harry Potter filmen!!! ej för barn under elva..