• Dr Mupp

Allt pyssel som barnen drar hem.

Vad gör ni med allt julpynt som barnen drar hem från skola och dagis? Alla dessa smällkarameller, piprensarstjärnor och målade kottar.

Barnen vill helst hänga det i granen, jag vill helst inte se det i min fina gran. Smällkaramellerna brukar alltid "råka" gå sönder vid förvaringen så jag iaf bara har smällkarameller från ett år att tänka på.

Och ja jag älskar mina barn, men smällkarameller, piprensarflygplan (det gjorde sonen idag) och målade kottar är verkligen inte fint.

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Svar på tråden Allt pyssel som barnen drar hem.
  • RosaNapp

Lägger i en låda så får dom ta hand om det när dom flyttar hemifrån, hänger upp det dom vill hänga upp.

• lunkentuss

det åker upp i granen såklart eller får stå som prydnad i fönster osv! Sen kan man inte spara allt, men en del =) Personligen tycker jag det är väldigt töntigt med de som ska vara så speciella med granen o pynta på ett speciellt sätt o att det ska vara så himla "fint"... Alla i familjen borde få vara med o pynta :)

• Venna

Det är nog bara att inse att det kommer att dröja sisådär 15 år innan man kan ha en fin matchad och stilren gran igen.
    Om man inte köper en egen liten minigran och pyntar och ställer i tvättstugan

Dottern och hennes bästis klädde vår gran igår. Alla kulor hänger i klasar i nedre halvan av granen. Inte en kula ovanför mitten. 6-7 kulor ligger utspridda över golvet där lillebror 6 mån farit fram med gåstolen och norpat dem från granen. För en stund sen såg jag dessutom 3 st pärlhalsband och en napp i granen också.

originell är väl ordet man kan sammanfatta årets gran med. originell- men SÅ fin! För den är gjorde med så mycket engagemang av 4-åringarna, och de var så stolta när de klätt den.

Jag avskyr också smällkarameller, men när dottern kommer hem med sitt dagispynt så tycker jag förstås att det är det finaste jag sett. Men hon har inte kommit hem med någon smällkaramell än, så vi får se hur tolerant jag är då.

Vi är 5 st syskon, så ni kan ju tänka er hur vår gran såg ut när jag växte upp

• JWM

hänger upp allt i granen
    övrigt pyssel har en "utställningshörna" där barnen själva byter vart efter det kommer hem nya saker
    nu börjar detta pysslande trappas av  så värst är det väll när barnen är mellan 3-7 år
    sedan börjar även barnen efterfråga "finare" saker o gran
    och i skolan pysslas det ju inte lika mycket

så det är bara att hålla ut o inse att barnen och deras pyssel är en del av livet...

bor själv i ett "vitt hem" men måste släppa på tyglarna o låta barnen dekorera granen och att dom får ha sin "utställningshörna" i hallen där dom får visa vad dom så duktigt har gjort

• Dr Mupp

Barngran. Det skulle kanske vara nått. En lite mindre plastgran som kan stå på övervåningen och där allt barnpyssel hamnar.

• mithrandil
    Dr Mupp skrev 2010-12-14 09:53:31 följande:
    Barngran. Det skulle kanske vara nått. En lite mindre plastgran som kan stå på övervåningen och där allt barnpyssel hamnar.
    tycker jag låter som en fantastisk ide. då får du en fin gran utan att såra barnens fåfänga och de får sin fina gran.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Waitmstar

Införskaffa en adventsgran! En liten en där allt barnens pynt kan sitta.. Det hade vi, och mamma fick inte klä den!! 

• alvaereva

Det hamnar lite här och där hemma hos oss. Vissa grejer i dotterns rum, vissa i nån låda och de allra finaste sätter jag upp på väggen, ger bort till folk som uppskattar det (typ mormor) eller ställer på nån plats där det syns.

• Gila

min son har en egen liten gran i sitt rum(typ en bordsgran) ca 45cm hög! Tidigare år har de inte kommit hem så mycket pyssel så då köpte jag några fina färgglada julkulor och hängde i men nu börjar de drösa hem massa pynd och då får han klä den själv efter bästa förmåga! Och han är så stolt så!

• jennie m

ja låter henne slänga upp de i granen,, när julen e slut slängs de i söppeltunnan...
    det kommer nytt julpynt från dagis nästa år...

• MalinEddie
    alvaereva skrev 2010-12-14 10:02:05 följande:
    Det hamnar lite här och där hemma hos oss. Vissa grejer i dotterns rum, vissa i nån låda och de allra finaste sätter jag upp på väggen, ger bort till folk som uppskattar det (typ mormor) eller ställer på nån plats där det syns.
    Samma här.
  • Maggis

Det hamnar både här och där.
    Vissa av sakerna är faktiskt jättefina och de vårdas ömt. Andra saker ges till farmor/farfar och återigen andra hamnar i en särskild låda att sparas.

//Maggis
  • Dr Mupp

Liten gran verkar vara grejen. Vi har fyra barn så det är verkligen massor med pyssel som dras hem.

• Pyris

Där det passar. Dom har ju lagt ner sin själ i sina saker så helt klart ska det vara framme. 

• hymafr

Granen kommer du att kunna pynta som du vill i alltför många år när barnen blivit stora.

Min dotter hängde alla röda kulor nederst ett år för hon "ville kunna se dem" som hon sa.
    Granen har aldrig varit så fin som då i mina ögon.

• illythedestroyer

Självklart hänger jag upp allt i granen eller på andra platser i lägenheten. Jag är moåttligt stolt över allt vår son gör och vill att han skall känna stolthet över det han gör. Att hans saker får hänga framme är för mig ett sätt att göra honom delaktig i vårt hem, att han känner att det han gör spelar roll och värdesätts Sen att vissa saker ser lite tokiga ut tycker jag bara är charmigt.

• Venna

Jahapp, det tog en dag...Men nu har vi även en smällkaramell i granen! I cerise och guld förstås! På hedersplats bredvid stjärnan i toppen "så att alla kan se den" enligt dotterns önskemål.

Den pyntades även med en grå garngumma och mandarinskal uppträtt på ståltråd!

Nu kan nog inte granen bli så mycket ståtligare!

• Tant Green

I vår gran åker allt upp, bara det glittrar tillräckligt mycket (och allt pyssel dottern gör glittrar, så det är inget problem) Men jag sparar inte allt till nästa år, bara någon sak per år, det kanske hon tycker är kul att se när hon blir större.

Svar på tråden Allt pyssel som barnen drar hem.