• Anonym (Svenska)

Jag pratar engelska med mitt barn!

Jag bor utomlands och vill så gärna att mitt barn ska kunna prata eller åtminstone förstå svenska. Innan jag födde hade jag tänkt mig att jag skulle prata svenska med honom så fort vi var ensamma men så har det inte blivit alls. Det känns knepigt att "byta språk" och det känns krystat att prata svenska med honom trots att det är mitt modersmål!

Jag sjunger ibland på svenska för honom men annars blir det nästan bara engelska. Nu är jag orolig för att han aldrig någonsin kommer att kunna förstå svenska.

Någon som har erfarenhet eller tankar kring detta som skulle kunna hjälpa mig?

• Svar på tråden Jag pratar engelska med mitt barn!
  • Milleman

Om det känns krystat att prata svenska med barnet i era vanliga konversationer så kan du väl köpa några svenska barnböcker och läsa för honom. Jag vill att mitt barn lär sig engelska men jag kommer inte att prata engelska med barnet utan läsa engelska sagor och sjunga engelska låtar...

• Minna07

Varva mellan språken från tidig ålder. Barn lär sig VÄLDIGT fort som små. Självklart bör man ge sina barn alla språk de kan få, det är en tillgång som FÅ får gratis!

• Anonym (var inte bekväm)

FÖRSÖK tänka långsiktigt & inte vad som är "bekvämt" för stunden; d.s.v kämpa på med svenskan på ett roligt vis
    Det är så lätt att man tänker "äh jag tar det på engelska idag så tar jag svenska imorgon/lånar en bok nästa vecka/ o.s.v...."
    Nej jag tror du kommer ångra dig något enormt om du struntar i att ge ditt barn en del av ditt arv iform av tillgången till ett annat språk!!
    Finns det inga släktingar som pratar svenska som ni vill träffa sen??

• Manchester

Försök tänka på att svenska sannolikt är ditt känslospråk. Det är möjligt att du bott länge utomlands, att din partner pratar engelska och att du känner dig lika säker på engelska som på svenska, men det blir ändå inte detsamma. Om du är uppvuxen med svenska och dina egna föräldrar pratade det med dig så är det på svenska som du kan uttrycka dina djupaste känslor. Det finns en lite risk att anknytningen mellan dig och barnet skadas genom att du använder ditt andraspråk. Här i Sverige uppmuntrade man länge invandrade föräldrar att tala svenska med sina barn, men den rekommendationen har ändrats. Det har visat sig att barnen mår bäst, utvecklas bättre språkligt (på båda språken!) och får en bättre anknytning till föräldern/föräldrarna om de talar sina egna förstaspråk med sina barn.

• Anonym (annan svenska)

Jag pratar svenska med barnen.
    Engelskan får de från Tv, skola, dagis och kompisar.

• Anonym (men snälla...)

...utnyttja möjligheten att ge ditt barn ett språk till "gratis". Han kommer ha mycket glädje av det senare i livet!

• Eriin

Både du och barnet kommer tacka dig senare i livet om du lär honom svenska nu. Barn har betydligt lättare för att lära sig språk när de är små än i vuxen ålder. Det är så lätt att det bara blir engelska när alla omkring pratar det, men jag har alltid "tvingat" min man att prata svenska med Joanna och tack gud för det, det blev mycket enklare för henne nu när vi flyttade till Sverige. Nu är det jag som "tvingas" prata engelska med henne hela tiden istället Flört.

• Anonym

All forskning visar att det allra bästa är att tala sitt modersmål med barnet.
    Annars får barnet inte hela känslospektrat från dig via språket...

Engelskan kommer barnet att lära sig ändå, men svenskan kan bara du ge honom...det är en stor del av Dig.

Du bör prata svenska med honom både när ni är ensamma och när din man eller andra är med. Bestäm dig för att ditt språk med din son är svenska, helt enkelt. Det är inte ditt problem om de andra inte förstår...

Lycka till!! 

• Anonym (var inte bekväm)
    Anonym skrev 2010-12-14 07:07:09 följande:
    All forskning visar att det allra bästa är att tala sitt modersmål med barnet.
    Annars får barnet inte hela känslospektrat från dig via språket...

Engelskan kommer barnet att lära sig ändå, men svenskan kan bara du ge honom...det är en stor del av Dig.

Du bör prata svenska med honom både när ni är ensamma och när din man eller andra är med. Bestäm dig för att ditt språk med din son är svenska, helt enkelt. Det är inte ditt problem om de andra inte förstår...

Lycka till!! 
    Så bra sagt!!!
    Lycka till ts, önskar dig allt gott
  • Anonym (Svenska)

Tack för alla svar! Det betyder väldigt mycket för mig att han åtminstone kan förstå svenska då släkten bor i Sverige även om vi inte hälsar på särskilt ofta.

Jag har beställt några svenska böcker och ska ta att börja läsa dem för honom. Lustigt det ni skrev om känslospråk...en av de få sakerna som kommer naturligt att säga på svenska är "jag älskar dig".

Jag ska ta och ge svenskan ett riktigt seriöst försök nu även om det verkligen känns krystat!

Svar på tråden Jag pratar engelska med mitt barn!