• Anonym (Undrande)

Fyraåring pratar snoppar och snippor

Jag bara undrar...är det andra som känner igen det här. Min fyraårige son har helt plötsligt börjat prata väldigt mycket om snoppar och snippor. Säger udda saker, precis sånt som man inte vill att folk ska höra. Och NEJ, jag vet att han inte kommit i kontakt med något sådant, utan det verkar mer som om han testar gränser för vad man får prata om och inte när man är i samma rum som andra. Är detta någon fas som många barn går igenom eller? Hade man hört någon annans unge slänga ur sig sådana kommentarer som han kan säga, så skulle man ju undra vad det barnet varit med om. Kommentarer som tex. vill du slicka på min snopp, eller snippan smakar gott. Han har inga syskon, går på en bra förskola med många bra ledare. Jag VET alltså att han inte är utsatt för något. Däremot så har han ända sedan han var liten "hållt på" men vi har låtsats som ingenting. Hade han varit sex, sju år så hade det väl varit mer förståeligt, då börjar barn väl fundera över det egna sexet. Både min man och jag tycker det här är jobbigt. Ska man ta upp det eller bara negligera? Någon som varit med om detta?

Återigen vill jag poängtera att jag vet att han inte blivit utsatt av någon annan vuxen, så jag undanber mig sådana kommentarer.

• Svar på tråden Fyraåring pratar snoppar och snippor
  • elinville

För det första: Hur VET man att ens barn inte blivit utsatt? Bevakar du honom dygnet runt?

I vilket fall så tror jag egentligen inte det beror på något sådant, utan han lär sig de sociala reglerna: VAd får man säga och vad får man inte säga? Och gud vad roligt både mamma tanten på Ica reagera när jag säger slicka snopp, undra om alla reagera så? osv...

Maja 0707, Malte 1002
  • Anonym

Jag vill inte göra dig rädd för det har säkert inget med det att göra men då jag själv gick på dagis som det hette på den tiden tvingade de äldre barnen mig och en jämnårig pojke att göra sexuella akter med varandra. Det var ingenting som de annars fina dagisfröknarna visste om och det hände bara ett par gånger.

Jag minns att jag själv skämdes och aldrig berättade det för mina föräldrar men att jag slängde ur mig lite kommentarer liknande vad din son har sagt. Kanske för att mina föräldrar skulle fråga närmare?

Troligtvis är det här inte alls vad din son har varit med om utan att det bara handlar om att testa vart gränsen går för vad man kan säga i olika situationer eller vad han hört äldre barn säga men jag kände ändå att jag ville dela med mig. I fall att.

• JuliaåRonjasmammis

Låter som en rätt normal fyraåring, enligt min erfarenhet.  Det brukar vara i den åldern (plus-minus nåt år) som det börjar bli extra spännande med både den egna kroppen och andras. Liksom kropparnas funktioner; bajs, kiss, spott, hjärtslag, hur barn blir till etc.

Tycker man det är jobbigt med pillandet, tycker jag man ska sätta sig över det, det är något som alla (de flesta) barn gör, men man kan ju säga att det är något som man helst gör i sin ensamhet och inte framför andra människor. Eftersom andra människor kanske inte tycker om att man gör så framför dom.

Barn måste få utforska sin egen kropp och även sin egen sexualitet, hur jobbigt det än kan kännas för föräldrarna ibland.

Don't mess with my integrity!
Svar på tråden Fyraåring pratar snoppar och snippor