• Anonym (aningenförvirrad)

Har vi inte rätt till abort tom v 12????

Läser den ena konstiga tråden efter den andra!

Jag hade för mig att vi hade rätt till abort tom v 12.
    Men läser trådar om att folk väljer abort pga kön, HUR går det till?

Om man normalt gör första ultrljudet i v 18.
    De gånger jag varit gravid har jag INTE fått veta könet trots att jag frågat. Med första barnet gjordes flera ultraljud och jag frågade varje gång men fick aldrig veta. Inte för att det spelar någon roll, men var nyfiken.

Har för mig att man kan göra abort tom v 21 OM det finns alldeles speciella skäl.

Någon som kan reda ut detta?

• Svar på tråden Har vi inte rätt till abort tom v 12????
  • hejhejhopphopp

Din är min tråd du tänker på.. Fri abort till v 18. Tjejen i fråga gjorde ett privat ul här i staden, och här gör dom privata könsul från den vecka det går att se något med ett vanligt ul. Men i vår komun får man även veta kön om man frågar på rul.

• Anonym

I norge får man göra abort till och med bf datum

• Anonym

Det är fri abort till v. 18, mellan v.18-v.22 kan abort beviljas av socialstyrelsen.

Så det är fullt möjligt att göra abort pga av könet om man får en tid innan v. 18 är slut.

hejhejhopphopp skrev 2010-12-14 11:54:39 följande:
    Din är min tråd du tänker på.. Fri abort till v 18. Tjejen i fråga gjorde ett privat ul här i staden, och här gör dom privata könsul från den vecka det går att se något med ett vanligt ul. Men i vår komun får man även veta kön om man frågar på rul.
    Det var inte någon direkt tråd jag tänke på...=)

Men krävs det inte lite mer om man väntar så länge?
    Trodde att det var möjligt med med. abort till v.9 och sedan kir.till v 12.

Undra då hur vanligt det är med aborter pga "fel" kön...usch!
  • artax
    Anonym skrev 2010-12-14 11:54:55 följande:
    ärt det sant? :O :O VÄRSTA jag hört!!
  • Pysse

Nej - inlägg #2 - I Norge och Danmark  har man fri abort till vecka 12. I Sverige till vecka 18.

VA??

Hur är det möjligt??
  • Cinza
    Det får man ju här också om man tänker på de fallen där barnen är så missbildade att de inte kan överleva utanför livmodern. Livsdugliga barn får inte aborteras fram till BF varke här eller i Norge.
  • SeTa
    Det stämmer inte.

books.google.no/books&pg=PA123&lpg=PA123&dq=abortlagar+norge&source=bl&ots=-xzdse-Eay&sig=21c2Du6kAUcJdIBYiwcABwYHsQY&hl=sv&ei=lE4HTZymOcufOvC1ydQJ&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=2&ved=0CBkQ6AEwAQ#v=onepage&q=abortlagar%20norge&f=false
Svar på tråden Har vi inte rätt till abort tom v 12????