• Anonym (magsjuk mamma)

Jag är magsjuk och ammar - får bebisen det han behöver?

Hej!

Jag är magsjuk, kräktes mycket igårkväll och har diarré. Har försökt äta rostat bröd och lite blåbär och dricka vatten. Jag har inte kräkts mer, men det känns som att allt "rinner rakt igenom". För egen del klarar jag mig, men jag undrar över min lilla bebis som jag helammar. (Vi har sedan tre dagar tillbaka låtit honom provsmaka lite gröt på kvällen, men det är inget mål mat för honom än.) Jag har hittills inte uppfattat att han verkar hungrigare än vanligt, så det är bara en fråga i förebyggande syfte. Ska vi komplettera med ersättning om min magsjuka håller i sig?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Jag är magsjuk och ammar - får bebisen det han behöver?
  • BVC Sköterskan

Hej!

Min erfarenhet är att man inte behöver oroa sig för barnet, de får i sig sitt behov. Var dock uppmärksam på om han upplevs hungrig (vilket jag är säker på att du märker), då kan det vara aktuellt att amma honom oftare. Alternativt kan man erbjuda ersättning om du upplever att bröstmjölken inte räcker. 

Tecken på att han får för lite kan vara att han blir otillfredsställd, kissar mindre och vaknar oftare.

Under tiden kan du bara göra det du redan gör, ät stoppande kost och se till att du får i dig tillräckligt med vätska. Drick lite men ofta. Glöm inta att ta det lugnt också, vila! 

Kräkningarna brukar gå över ganska snabbt vid magsjuka, däremot kan diarrén sitta i lite längre. Men du borde vara hyfsat återställd på en vecka.

Lycka till Flört 

MVH Christine 

Svar på tråden Jag är magsjuk och ammar - får bebisen det han behöver?