• Marre22

Ni som haft svårigheter - hade ni ÄL?

Någonting i min hjärna gör att jag blir livrädd att inte kunna få barn. Mitt livs största farhåga.
    Nu har bebisverkstaden börjat.
    Jag har relativt regelbunden mens, har ägglossning.
    Någonting inom mig gjorde mig lugn - att det inte kan vara någon större fara.

Gjorde VUL för något år sedan då jag började gå hos ny läkare och var rädd för PCO, men hon tyckte att det såg normalt ut.

Frågan var alltså:
    Ni som haft svårigheter att bli med barn - hade ni regelbunden ägglossning?

• Svar på tråden Ni som haft svårigheter - hade ni ÄL?
  • Jordgubbstårtan

Jag har regelbunden ägglossning och har nyligt kollat upp äggstockarna igen och både de och livmodern såg riktigt fin ut. Men har trotts detta försökt i 2 år år nu denna månad, inget missfall heller.

• Delfinis

vi försökte i nästan över 2 år att få barn men lyckades inte, Hade regelbunden mens varje månad och killen hade barn från innan så det borde inte ha varit något problem...Efter 2 år sökte jag hjälp och kollade upp mig.Jag hade tydligen ingen ägglossning, man kan ha mens och det kan kännas som ägglossning utan att man har det.
    Men, det finns tabletter!Det finns tabletter som hjälper din ägglossning.De var min hjälp, på sista kuren så blev jag gravid.Skulle ansöka för utredning på sjukhus men då blev jag gravid.Så nu har jag en 2 månaders liten flicka som är helt underbar...
    Mitt råd är att inte stressa och tänka på det....självklart efter en lång period av försök så skall man kolla upp det men om det inte är några problem så händer det bara en dag så är ni gravida.MEN, jag förstår er, jag förstår hur ni mår och tänker.Jag var precis likadan, trodde inte jag skulle kunna få barn, grät flera nätter varje månad.
    Hoppas nallt går bra för er....kram

• Pimpinellan

Ja,jag har äl varje månad. Där är långt ifrån alltid dålig äl är problemet om man inte kan få barn. Det kan lika gärna bero på mannens spermier. Eller nåt annat. Eller inget alls,s.k oförklarlig infertilitet.

• pållan

Jag har mkt regelbunden mens och ägglossning, men efter nästan 3 års försök att bli gravida har vi fått diagnosen oförklarligt barnlösa. Vi ska göra vårt första IVF-försök i början av nästa år. 

Om du är orolig är mitt råd att inte vänta för länge med att göra en utredning, om det skulle behövas. Om jag fick gör nåt annorlunda så skulle jag ha kontaktat en bra fertilitetsklinik när vi hade försökt  i 1 år, istället för att vänta i över 2 år. Men jag tror att de flesta oroar sig när de börjar försöka bli gravida, och oftast går allt bra av sig självt!

• IVFmamma

Jag har mens och ÄL(enligt tester hos doktorn och hemma) som en klocka, ändå har vi fått ta till IVF, har nu 2 döttrar

• Hilmas Mamma

Har bara läst TS!

Jag har hela tiden haft regelbunden mens o ÄL. Men det ville sig inte riktigt ändå! Vi startade vår bebisverkstad i Oktober 2009. Vi fick ett plus, men det resulterade i MF i april. Sen har det inte hänt nånting, trots sex vid o runt ÄL, varannan-dag-sex, o en massa andra "knep"..
    I början av november fick jag/vi reda på att min mamma hade bröstcancer o skulle bli opererad omgående.. Det inföll naturligtvis med min ÄL, o vi hade INGEN lust att sexa då.. Men nån dag innan hade vi sex o nån dag efter utan att vi tänkte på det.. O VIPS...!!! Nu är vi gravida o hoppas att det tittar ut ett litet knytt i början av augusti 2011!!

Tänk inte FÖR mycket på att det "SKA ta sig"!!! Det gjorde vi o det bidde inget av det... Så fort vi la dom tankarna åt sidan en LIIIITEN stund så gick det vägen!!
    Jag VET att det är SÅÅÅÅÅÅ svårt att släppa alla tankar på ÄL, mens, sex o VERKSTAD!!! Men jag tror kroppen "knyter" sig o så fungerar inget...

STORT LYCKA TILL!!!

*Hoppas, Hoppas, Hoppas att vårt lilla knytt kommer till oss i Augusti 2011*
  • Hjärtefröjd

Jag har regelbunden ÄL och mens, och har efter utredning förklarats oförklarligt barnlösa.

Under hösten har vi testat insemination, både ostimulerat och med Pergo + Ovitrelle, och efter det stimulerade försöket blev vi gravida. Tyvärr fick vi missfall någron vecka senare, så nu går vi vidare med IVF efter nyår.

• Pimpinellan
    Smultron79 skrev 2010-12-15 18:32:08 följande:
    Har bara läst TS!

Jag har hela tiden haft regelbunden mens o ÄL. Men det ville sig inte riktigt ändå! Vi startade vår bebisverkstad i Oktober 2009. Vi fick ett plus, men det resulterade i MF i april. Sen har det inte hänt nånting, trots sex vid o runt ÄL, varannan-dag-sex, o en massa andra "knep"..
    I början av november fick jag/vi reda på att min mamma hade bröstcancer o skulle bli opererad omgående.. Det inföll naturligtvis med min ÄL, o vi hade INGEN lust att sexa då.. Men nån dag innan hade vi sex o nån dag efter utan att vi tänkte på det.. O VIPS...!!! Nu är vi gravida o hoppas att det tittar ut ett litet knytt i början av augusti 2011!!

Tänk inte FÖR mycket på att det "SKA ta sig"!!! Det gjorde vi o det bidde inget av det... Så fort vi la dom tankarna åt sidan en LIIIITEN stund så gick det vägen!!
    Jag VET att det är SÅÅÅÅÅÅ svårt att släppa alla tankar på ÄL, mens, sex o VERKSTAD!!! Men jag tror kroppen "knyter" sig o så fungerar inget...

STORT LYCKA TILL!!!
    Och exakt hur påverkar man ägget,spermien och slemhinnan med sina tankar!? Det där är myt så det skriker om det. Inser du inte att du skuldbelägger alla vi som har svårt att få barn genom att underförstått påstå att det är vårt eget fel att vi inte fått barn för vi har tänkt fel? INGEN läkare håller med dig,bara så du vet!  Dessutom räknas du inte som att ha haft svårt att bli gravid. Då ska man ha försökt minst 1,5 år.
  • mammsen
    Delfinis skrev 2010-12-14 13:49:30 följande:
    vi försökte i nästan över 2 år att få barn men lyckades inte, Hade regelbunden mens varje månad och killen hade barn från innan så det borde inte ha varit något problem...Efter 2 år sökte jag hjälp och kollade upp mig.Jag hade tydligen ingen ägglossning, man kan ha mens och det kan kännas som ägglossning utan att man har det.
    Men, det finns tabletter!Det finns tabletter som hjälper din ägglossning.De var min hjälp, på sista kuren så blev jag gravid.Skulle ansöka för utredning på sjukhus men då blev jag gravid.Så nu har jag en 2 månaders liten flicka som är helt underbar...
    Mitt råd är att inte stressa och tänka på det....självklart efter en lång period av försök så skall man kolla upp det men om det inte är några problem så händer det bara en dag så är ni gravida.MEN, jag förstår er, jag förstår hur ni mår och tänker.Jag var precis likadan, trodde inte jag skulle kunna få barn, grät flera nätter varje månad.
    Hoppas nallt går bra för er....kram
    Mins du villka tabletter du fick? Kanske Pergotime? Mig har de skrivit ut primolut nor till för att få igång en regelbunden mens, det kändes lite knepigt tyckte jag =/
Svar på tråden Ni som haft svårigheter - hade ni ÄL?