Det är sällan utrymmet på datorn som gör att den blir seg, om det inte är extremt fullt. Arbetsminnet däremot är en annan femma. På vilket sätt är datorn seg?
Ofta när en dator "blir seg", så är det för att man installerat en massa program som vill vara med och starta upp processer och tjänster som ligger i bakgrunden och tar upp systemresurser. Vad många då gör är att de formaterar hårddisken och installerar om operativsystemet.
Själv tycker jag att det är en något drastisk åtgärd, och håller man bara ordning på datorn så behöver man inte göra en sådan rensning.
Finns mängder med program som ska "snabba upp" datorn, genom att rensa upp bland temporära filer och i registret och dylikt. Men jag kan inte direkt rekommendera något speciellt sådant då det finns för många och jag inte testat dem mot varandra.
Om man har ett bra program för det så kan det ju alltid kännas skönt att göra en disk-defragmentering. Kan väl i ärlighetens namn säga att jag aldrig märkt någon direkt skillnad på före och efter, men om inte annat så är det väl bra för hårdvaran.
För att kolla lite på vad det är för processer och tjänster som startar upp med datorn (förutsatt att du använder windows) så kan du trycka win+r (win är då den lilla windows flaggan på tangentbordet) för att få up "kör" och sedan skriva msconfig
Där har du bland annat en tab med tjänster och processer som startar med datorn. Fast man bör väl veta ungefär vad det är man stänger av innan man gör det.
Sedan finns det ju såklart alltid en chans att det skulle kunna vara någon form av malwar/spyware sak som tar upp systemresurser och slöar ner. Även om jag där heller aldrig (vad jag kommer ihåg) har märkt någon prestandaförändring.
Lycka till.