• Angel in sight

Vad kan göra vår dator så väldigt seg?

Vår dator har på sistone blivit riktigt seg när man ska använda internet speciellt. Vad kan ha gjort den så? Jag är inte insatt i datorer alls så jag vet inte vilken info som behövs för att någon kan sätta sig in i varför vår dator är seg.

Vi har en massa bilder på datorn på nästan 4 gb. Kan de göra datorn mkt slöare? Eller är det troligen något annat?

Det står under den här datorn att C: har 68 gb ledigt av 93 gb.

• Svar på tråden Vad kan göra vår dator så väldigt seg?
  • GammelMann

Kanske bara något tjall med internet. Är det bara internet som är segt?

Bilderna är det inte kan jag garantera, 4 Gb är ingenting.

Hårddisken överfull? Nja, 68/93 Gb kvar ska fungera.

Har den blivit långsam plötsligt?

Testa göra en virussökning.

Gammel man gör så gott han kan.
  • germx

Det är sällan utrymmet på datorn som gör att den blir seg, om det inte är extremt fullt. Arbetsminnet däremot är en annan femma. På vilket sätt är datorn seg?

Ofta när en dator "blir seg", så är det för att man installerat en massa program som vill vara med och starta upp processer och tjänster som ligger i bakgrunden och tar upp systemresurser. Vad många då gör är att de formaterar hårddisken och installerar om operativsystemet.

Själv tycker jag att det är en något drastisk åtgärd, och håller man bara ordning på datorn så behöver man inte göra en sådan rensning.

Finns mängder med program som ska "snabba upp" datorn, genom att rensa upp bland temporära filer och i registret och dylikt. Men jag kan inte direkt rekommendera något speciellt sådant då det finns för många och jag inte testat dem mot varandra.

Om man har ett bra program för det så kan det ju alltid kännas skönt att göra en disk-defragmentering. Kan väl i ärlighetens namn säga att jag aldrig märkt någon direkt skillnad på före och efter, men om inte annat så är det väl bra för hårdvaran.

För att kolla lite på vad det är för processer och tjänster som startar upp med datorn (förutsatt att du använder windows) så kan du trycka win+r (win är då den lilla windows flaggan på tangentbordet) för att få up "kör" och sedan skriva msconfig

Där har du bland annat en tab med tjänster och processer som startar med datorn. Fast man bör väl veta ungefär vad det är man stänger av innan man gör det.

Sedan finns det ju såklart alltid en chans att det skulle kunna vara någon form av malwar/spyware sak som tar upp systemresurser och slöar ner. Även om jag där heller aldrig (vad jag kommer ihåg) har märkt någon prestandaförändring.

Lycka till.

• Lille Gris

Det vanligaste problemet för brukar vara antivirusprogrammet, och det låter troligast med tanke på att det mest är på nätet som det segar. Vilket program kör ni? Har ni realtidsscanning/djupscanning e dy inställt så prova att stänga av den ett tag och se om det gör någon skillnad.

Ibland är andras bild av att ha roligt väääldigt olik din egen
  • SubmissiveBitch

Eftersom det verkar vara när ni ska använda internet som datorn segar så skulle jag tro att det beror på antingen att ni har väldigt många temporär internetfiler lagrade på datorn. Dessa används till exempel i form av cookies för att spara information på datorn för att det ska gå snabbare att ladda sidor som man ofta är inne på, men kan i alltför utsträckning för motsatt effekt. Dessutom kan det sparas bilder och andra objekt i samma mapp för samma syfte.

Detta kan man enklast kontrollera på följande vis:

Internet Explorer
    Öppna Internet Explorer, klicka på Verktyg i menyraden och välj Internetalternativ. Under fliken Allmänt finnt avsnittet Webbhistrik, klicka på Inställningar under detta avsnitt. Där kan du ställa in hur stort utrymme temporära filer ska få uppta på hårddisken och hur många dagar man vill spara dessa. Om du klickar på knappen Visa filer så öppnas automatiskt mappen Temporary Internet Files där du kan se alla de filer som ligger sparade på hårddisken och även hur stort utrymme dessa tar upp på hårddisken.
    Det skadar inte att ta bort dessa filer. Här sparas även dokument som har anknytning till Komplettera automatiskt om man har den funktionen aktiverad och som underlättar surfandet genom att, precis som det låter, komplettera vissa fält automatiskt med hälp av t.ex. vanligt förekommande sökord, förmulär och lösenord. Rensar du dessa filer så kommer detta inte att ske första gången nästa gång du surfar då du har tagit bort informationen.

Som någon tidigare nämnde så finns det program som hjälper dig att hålla koll på vilka program som upptar processorns arbetskraft. Jag använder Norton 360 som i första hand är ett antivirusprogram, men som har väldigt många funktioner inbyggda för att även öka datorns prestanda. Bl.a. så finns det en Starthanterare där man kan se och ändra vilka program som skall startas automatiskt då Windows startas.

Men prova i första hand att ta bort temporära internetfiler då du bara verkar få en seg dator då du surfar. Sen är det viktigt att påpeka hur viktigt det är att ha ett grymt bra antivirus/antimalwareprogram som skyddar dig mot infektioner på datorn.

Svar på tråden Vad kan göra vår dator så väldigt seg?