• Zalta Katten

Förvirrad! Är 15 hp på halvfart = 7.5 hp på helfart?

Som rubriken lyder!

Skall få barn kring nyår och har ansökt till olika distanskurser. Dels för att få rätt till utökad barnomsorg men även för att jag faktskt vill försöka gå de här kurserna.

Min kommun har sagt att om jag pluggar på halvtid så har jag rätt till 20 timmars barnomsorg (istället för 15 timmar).
    Att plugga på halvtid borde alltså innebära 7.5 + 7.5 hp =15 hp på en termin. Men vad innebär det om kurserna är på "halvfart"?

MYCKET TACKSAM FÖR HJÄLP!

• Svar på tråden Förvirrad! Är 15 hp på halvfart = 7.5 hp på helfart?
  • EnAnka

En termin heltidsstudier är 30 hp. Att läsa på halvfart innebär att du läser 15 hp på samma tid, dvs en termin. Om du läser 15 hp på en halv termin läser du på helfart. 

• Formfin

30p på en termin är heltid, så läser du 15p fördelat på hela terminen så är det halvfart du läser.

• Filuren83

Om kurserna är på halvfart så betyder det att en 7,5 poängskurs sträcker sig över dubbelt så många veckor. (Det blir väl 10 veckor i så fall). Då blir 15 hp på halvfart 20 veckor = 1 termin.

• relan

En 7,5hp-kurs på helfart pågår under ca en månad. Om den går på halvfart pågår den under ca 2 månader, på halvtid. Helfart=heltid, halvfart=halvtid.
    Olika kurser pågår under olika perioder under terminen, så kolla upp när under terminen de går, så att inte båda dina halvartskurser går samtidigt (=helfart/heltid).

• Zalta Katten

Tack, tack, tack vad ni är underbara Då har jag koll på läget igen!

• kentafinell

Om kursen går i halv fart tar det dubbelt så länge att göra den som om den hade gått på hel fart.
    Det är utmärkt om man jobbar eller har små barn som tar upp tiden.
    Att kursen går i halv fart innebär att du pluggar på halvtid.

Svar på tråden Förvirrad! Är 15 hp på halvfart = 7.5 hp på helfart?