• Persson69

Göra egen värmekudde?

Hej!
    Hade tänkt att göra min egen värmekudde och har suttit ett tag och googlat om det och det jag har kommit fram till är att jag ska använda hela vetekorn men jag vet inte vilket slags tyg jag skall använda. Är det någon som har en aning eller ett förslag? Skrattande

• Svar på tråden Göra egen värmekudde?
  • Hallonmun

Vanligt bomullstyg går bra

• annikamamman

Jag har gjort värmepåsar av små babyörngott jag hittade på loppis. Dessa har jag fyllt med vanligt grötris och så skall man helst ställa ett glas med vatten i micron när man värmer. Vill man så lägger man i lägger man i lite torkad lavendel i påsen så luktar den godare.

• Kaxelsson

En snabb variant av värmedyna är att ta en platspåse (gärna avfallsspåse), stoppa in en blöt handduk som du vridit ur, knyta påsen och slänga in i micron ;)
    Funkar garanterat, dock inte samma sak som en vetekudde dock :P

☆° ★ Axel ★ °☆ - En lycka för stor att förklara . »-(¯`v´¯)--> ★ °☆
  • sunni
    Persson69 skrev 2010-12-14 17:40:00 följande:
    Hej!
    Hade tänkt att göra min egen värmekudde och har suttit ett tag och googlat om det och det jag har kommit fram till är att jag ska använda hela vetekorn men jag vet inte vilket slags tyg jag skall använda. Är det någon som har en aning eller ett förslag? Skrattande
    grovt linnetyg är bra! Jag ska sy en imorrn :)

Fråga i tygaffären så vet de vilket som är bäst!
  • helene306

Vanligt bomullstyg funkar jättebra.

Sy en påse, öppen i ena änden. Häll i hela vetekon (finns på Hälsokost och kostar runt 20 kr). Sy ihop änden med kornen i. Sy en påse till aningens större än innerpåsen och med örngottsöppning så du kan tvätta ytterpåsen emellanåt. Jag gjorde vetenallar. Lite meckigare men det var kul

(¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
  • sunni
    helene306 skrev 2010-12-14 18:21:55 följande:
    Vanligt bomullstyg funkar jättebra.

Sy en påse, öppen i ena änden. Häll i hela vetekon (finns på Hälsokost och kostar runt 20 kr). Sy ihop änden med kornen i. Sy en påse till aningens större än innerpåsen och med örngottsöppning så du kan tvätta ytterpåsen emellanåt. Jag gjorde vetenallar. Lite meckigare men det var kul
    av ren nyfikenhet, hur mycket vete är det i en påse för 20 kr?
    (min sambo är bonde så jag behöver inte köpa.. intressant bara..)

Å så vill jag passa på att tacka för tipset om örgott till kudden!!
  • helene306
    sunni skrev 2010-12-14 19:28:11 följande:
    av ren nyfikenhet, hur mycket vete är det i en påse för 20 kr?
    (min sambo är bonde så jag behöver inte köpa.. intressant bara..)

Å så vill jag passa på att tacka för tipset om örgott till kudden!!
    1 kg var det i de jag köpte
  • Persson69

Tack så mycket för alla svar! Jättesöta vetenallar du hade gjort, tror jag inte klarar av att göra något sånt avancerat så jag tror jag kör på en vanlig rektangulär vetekudde Glad

• sunni

hehe.. ok.

Om nån vill köpa billigare vete kan ni ju skicka ett pm.
    Fast det är klart, det tillkommer ju frakt också... om man inte bor nära Motala för då kan man få komma o hämta :P

• helene306
    sunni skrev 2010-12-15 22:27:40 följande:
    hehe.. ok.

Om nån vill köpa billigare vete kan ni ju skicka ett pm.
    Fast det är klart, det tillkommer ju frakt också... om man inte bor nära Motala för då kan man få komma o hämta :P
    Typiskt Nu har jag redan gjort vetenallar och har väl inte tänkt göra mer men kommer jag ihåg så ska jag tänka på dig. Jag bor i Motala
  • Stor mamma

min kompis köpte en stor säck vanligt vete hos granngården
    Det funkade fint i vetekudden

• Kåtisroinen

Lånar tråden lite. Jag fryser så dant hela tiden. Funderade på att göra en filt istället på samma sätt som en värmekudde. Fast då istället sy rutor så att riset/vetet blir någorlunda jämnt fördelat. Tror ni att det funkar?

• Ordis
    Kåtisroinen skrev 2013-01-27 00:35:01 följande:
    Lånar tråden lite. Jag fryser så dant hela tiden. Funderade på att göra en filt istället på samma sätt som en värmekudde. Fast då istället sy rutor så att riset/vetet blir någorlunda jämnt fördelat. Tror ni att det funkar?
    Det har funnits dunmorgonrockar, önskade mig en i julklapp men jag fick en ask choklad istället. Vet inte riktigt hur jag ska tolka det....
    Stava rätt är jävligt överskattat, de flesta läser i ordbilder i alla fall och förstår således vad där står.
  • Pallas

Jag har sytt av både linnetyg, gamla flanellskjortor och örngott. Alla funkar bra, men min favorit är nog linne. Brukar köpa stuvbitar på tygaffärerna.

• Kåtisroinen
    Stormorsan skrev 2013-01-27 23:15:46 följande:
    Nej det blir säkert för tungt. Och hur skall du få in en hel filt micron?
    Jag tänkte göra den ganska tunn, ihopvikt skulle den bli ungefär lika tjock som en vanlig värmekudde, kanske något tjockare. Men man kanske måste ha ett ganska tjockt lager för att det ska bli varmt eller hålla värmen?
    Ordis skrev 2013-01-27 23:38:23 följande:
    Det har funnits dunmorgonrockar, önskade mig en i julklapp men jag fick en ask choklad istället. Vet inte riktigt hur jag ska tolka det....
    Hahaha :D

• Noze2000

Måste de vara vete, jag är en 13 årig tjej som har gjort en värme påse av ett gammalt kuddfodral, men jag stoppade i vanligt ris.. funkar de lika bra?? tacksam för svar!

Svar på tråden Göra egen värmekudde?