• Anonym

Hur gör jag för att få jobbet jag gärna vill ha?

Ni som anställer folk, hur mycket kan man göra förutom brev referenser och cv?

Jag har tänkt ringa men vad ska jag fråga (jobbannonsen var utförlig så det finns inget att fråga)

Jag är inte bara desperat efter ett jobb utan jag vill verkligen ha DETTA jobbet.
    (jag uppfyller "nästan" alla krav så ag är nästintill perfekt för det)

• Svar på tråden Hur gör jag för att få jobbet jag gärna vill ha?
  • Anonym

Såklart det måste finnas frågor även om annonsen var utförlig??
    Det är ju bara att komma på nåt!

Ditt cv och personliga brev är viktiga!!! Be någon läsa igenom och kolla stavningen flera gånger!
    Var gärna lite personlig i brevet (...ehhe jaa..) och förklara varför just du är så rätt för jobbet!

Om du kommer på intervju, stick ut! Var dig själv, men ditt bättre jag! :)

• Anonym

Jag anställer inte folk, men om annonsen är utförlig kanske du kan skicka in och ringa om några dagar, alt någon dag efter att ansökningstiden gått ut för att fråga hur det går/om din ansökan kommit in. Har du tur så letar företaget upp din ansökan så den hamnar övert i högen.

Jag håller också på att letar nytt jobb nu, och har jag de kvalifikationer som krävs så brukar jag lägga massa tid på ett bra/intressefångande brev/cv. Då borde de se mig även om jag inte ringer och "tjatar". Vet inte vad ni rekryterare har för tips?!

• Anonym

om du får komma på intervju kan du erbjuda dig att jobba gratis första månaden för att de kan få testa dig. Det kan va bra, beroende på vad det är för jobb och hur din ekonomiska situation ser ut.

• Anonym

Jag rekryterar, och om du inte har någon specifik fråga rekommenderar jag att du inte ringer. Ofta är det massor med ansökningar, och det tar bara onödig tid att svara på samtal som egentligen är helt onödiga. Som rekryterare tänker man att jaha, det där var bara någon som ville sticka ut. Däremot är det bra att ringa om du VERKLIGEN har en väl genomtänkt fråga, det visar att du är intresserad.

Oh erbjud dig inte att jobba gratis! Vill arbetgivaren ha dig ska han banne mig också betala! Det blir omöjligt att löneförhandla efter en sån start.

• frökenelisabeth
    Anonym skrev 2010-12-14 18:14:51 följande:
    om du får komma på intervju kan du erbjuda dig att jobba gratis första månaden för att de kan få testa dig. Det kan va bra, beroende på vad det är för jobb och hur din ekonomiska situation ser ut.
    Nej gör INTE det! Förutom att du sänker värdet på din prestation (vilket ju är rakt motsatt det du vill!) så verkar det djupt oseriöst.
  • Anonym (Mimmi)

Jag är chef och anställer personal lite då och då. Det värsta som finns, är det som ringer "bara för att". De har fått för sig att om de ringer, så hamnar deras ansökan högst upp i högen. Varför skulle den hamna högst upp i högen för att de slösar bort min tid med onödiga frågor? Litar de inte på min kompetens att välja ut den/de bäst lämpade? Märkligt hur folk tänker inbland.

Och NEJ, du ska INTE jobba gratis! Du ska inte ens föreslå såna dumheter. Du kommer framstå som väldigt desperat och lite, ja, knäpp. Vill de ha de så får de betala för det.

• Anonym (Mimmi)
    Anonym (Mimmi) skrev 2010-12-14 18:48:17 följande:
    Jag är chef och anställer personal lite då och då. Det värsta som finns, är det som ringer "bara för att". De har fått för sig att om de ringer, så hamnar deras ansökan högst upp i högen. Varför skulle den hamna högst upp i högen för att de slösar bort min tid med onödiga frågor? Litar de inte på min kompetens att välja ut den/de bäst lämpade? Märkligt hur folk tänker inbland.

Och NEJ, du ska INTE jobba gratis! Du ska inte ens föreslå såna dumheter. Du kommer framstå som väldigt desperat och lite, ja, knäpp. Vill de ha de så får de betala för det.
    Jag kan visst inte stava, trött efter en dag på jobbet - tror ni förstår ändå
  • Anonym

Tack för era svar.

Jag tänker som ett par andra av er, dvs att INTE ringa.

Alla säger att man ska det men jag känner att dom borde kunna se att jag är rätt genom mitt brev och cv ändå.

(jag är f.ö. så otroligt nöjd över mitt brev, fattar inte hur jag fick till det )

cv har jag fått hjälp av en coach att skriva så det är också bra tror jag

OM jag kommer på intervju måste jag säga hur gärna jag vill ha det, men HUR, jag vill inte bli desperat men detta är SÅ rätt.

Jag har sökt flera andra jobb men detta är ett som jag VERKLIGEN vill ha.
    (det är inget märkvärdigt och har förmodligen inte 2000 sökande  men det passar MIG)

• Anonym

Jag ringde inte, men dom ringde MIG!

Shit, jag ska på intervju! Solig

Jag så nervös att jag kan spricka.

Jag har varit på fler intevjuer men inte på nåt som jag verkligen, verkligen vill ha...bara jag inte gör bort mig för att jag är FÖR desperat...

• Anonym (:o))
    Anonym skrev 2010-12-28 11:43:40 följande:
    Jag ringde inte, men dom ringde MIG!

Shit, jag ska på intervju! Solig

Jag så nervös att jag kan spricka.

Jag har varit på fler intevjuer men inte på nåt som jag verkligen, verkligen vill ha...bara jag inte gör bort mig för att jag är FÖR desperat...
    Grattis och lycka till! :o)
Svar på tråden Hur gör jag för att få jobbet jag gärna vill ha?