• nlm

Vikarie! Hur klara sig?

Hej!

Jag jobbar som vikarie på förskolor, detta bidrar ju till att det inte är ett fast jobb och jag alltså inte alls vet när jag kommer få jobba. Jag kan ha jobb en månad för att sedan stå utan en annan. Detta bidrar ju till att min ekonomi inte är så stabil. Finns det något man kan göra för att få något typ av bidrag? Om jag skriver in mig hos Arbetsförmedlingen, kan jag få a-kassa då? Det är ju så surt att stå där vissa månader och inte ha mer än kanske 1000:- i lön och då ska betala alla räkningar osv.... Skrikandes

• Svar på tråden Vikarie! Hur klara sig?
  • Beautibaux

Får jag bli den första att ställa den uppenbara frågan; varför söker du inte ett riktigt jobb..?

¸.?*¨*?☆ Mamma till Mini ☆?*¨*?.¸
  • BymBym

Skriv in dig på af och jobba på som vikarie. Till slut kanske du får ett jobb.

• nlm
    Beautibaux skrev 2010-12-14 19:38:58 följande:
    Får jag bli den första att ställa den uppenbara frågan; varför söker du inte ett riktigt jobb..?
    Det gör jag hela tiden men får inte ens komma på en intervju..
  • Astarte

Men är du inte inskriven på AF, menar du? Det måste du ju vara! Du har rätt till existensminimum i alla fall. De månader du inte får så mycket jobb kan du få hjälp från socialen, men det kräver att du är inskriven på AF. Tänk också på att de kollar din inkomst bakåt, så du kan inte blåsa lönen om du får mycket en månad.

• Beautibaux
    nlm skrev 2010-12-14 19:57:58 följande:
    Det gör jag hela tiden men får inte ens komma på en intervju..
    Okej...

För att svara på din ts; jag har väl kanske inga vidare råd då jag inte har någon som helst erfarenhet av att vara arbetslös. Men att skriva in sig på arbetsförmedlingen låter väl som en självklarhet i ett sådant läge..? De lär väl kunna vägleda dig vidare om inte annat.

För övrigt: om du inte ens blir kallad på intervjuer så kanske du ska se över din jobbsökarteknik lite? Det är inte helt lätt i dagsläget har jag förstått, men det finns lite tips och trix som kan hjälpa.. Söker du på nätet så kan du hitta en del exempel på hur ett korrekt CV respektive 'personligt brev' bäst utformas, och vad man absolut bör undvika. En annan grej är att inte bara kolla jobb som finns utannonserade, utan ring till alla möjliga du kan tänka dig - oavsett de söker personal eller ej.

Har du någon utbildning i botten?
  • Moth
    Beautibaux skrev 2010-12-14 19:38:58 följande:
    Vilken konstig fråga.

TS, du har rätt att söka de månader försörjningsstöd.

Jag jobbade som timvikarie och det är en ekonomi som är problematisk men jag sökte de månader jag hamnat efter - försörjningsstöd så väntade till jag fick min lön och sedan ansökte. Det kunde i för sig bli också problematiskt för att man kunde bli sen med räkningar. Suck!
  • Beautibaux
    Moth skrev 2010-12-14 21:19:18 följande:
    Vilken konstig fråga.
    Vad är det för konstigt med den?

Om någon startar en tråd och beklagar sig över ekonomin pga att h*n bara får jobba på timmar, så är det väl rätt självklart att man undrar varför vederbörande inte skaffar sig ett ordentligt jobb istället, med säkrare inkomst?
  • Dino78
    Beautibaux skrev 2010-12-14 21:21:58 följande:
    Vad är det för konstigt med den?

Om någon startar en tråd och beklagar sig över ekonomin pga att h*n bara får jobba på timmar, så är det väl rätt självklart att man undrar varför vederbörande inte skaffar sig ett ordentligt jobb istället, med säkrare inkomst?
    Jag tycker frågan är konstig då att jobba som vikarie är ett sätt att få in en fot och sen den vägen få ett jobb.
    Jag gick som vikarie på äldreboendet där jag jobbar i 2 år och har äntligen fått en fast tjänst.

Men TS, som andra här säger så ska du självklart vara arbetssökande och få a-kassa de dagar du inte jobbar.
    Sen är ju frågan med om du VILL jobba som förskolelärare? Är du utbildad till det? Annars kan du ju börja plugga och sen få studiebidrag och vikariera samtidigt?
    DIF i själ och hjärta dino78.blogspot.com/ Djurgårn tills jag dör
  • Beautibaux
    Dino78 skrev 2010-12-15 00:04:24 följande:
    Jag tycker frågan är konstig då att jobba som vikarie är ett sätt att få in en fot och sen den vägen få ett jobb.
    Jag gick som vikarie på äldreboendet där jag jobbar i 2 år och har äntligen fått en fast tjänst.
    Det får stå för dig (var du tvungen att byta nick för det..?)

JAG tycker det är konstigt att resonera som du gör, dvs nöja sig med att hanka sig fram på vick med målet att få ett fast jobb den vägen. Vill man ha fast jobb söker man ett fast jobb, och inte vikariat.
    "Få in en fot"? Men det är kanske så man får göra om man inte har någon adekvat utbildning.. I wouldnt know, tack och lov

Inse att människor tycker olika och har olika ambitioner.
    Jobb finns, bara man orkar lyfta arslet ur vagnen och leta rätt på dem.

TS: lycka till. Kika lite på tipsen angående CV och Personligt Brev, och be gärna någon läsa igenom det innan du skickar till en intressant arbetsgivare. Hoppas det fixar sig för dig snart!
  • Beautibaux
    Beautibaux skrev 2010-12-15 14:36:30 följande:

JAG tycker det är konstigt att resonera som du gör, dvs nöja sig med att hanka sig fram på vick med målet att få ett fast jobb den vägen. Vill man ha fast jobb söker man ett fast jobb, och inte vikariat.
    Avseende timvik naturligtvis, som TS handlar om.

(bara för att förtydliga, detta är trots allt FL..)
  • Äggprutt Under Täcket
    Beautibaux skrev 2010-12-15 14:36:30 följande:

"
    Men fast tjänst får inte alla direkt..? Många börjar ju på längre vikariat..
    Nehepp.
  • Äggprutt Under Täcket
    Beautibaux skrev 2010-12-15 14:44:12 följande:
    Avseende timvik naturligtvis, som TS handlar om.

(bara för att förtydliga, detta är trots allt FL..)
    Ah, sorry!!! Jag hann inte se det här inlägget Skäms
    Nehepp.
Svar på tråden Vikarie! Hur klara sig?