• emelia

allergi mot timotej

Hej en vän till mog har fått svar av en dr att hennes dotter är allergisk mot timotej. Nu till min fråga vad skall man tänka på när man är det och är det något annat man är allergisk mot när man har det i kroppen. Hon får inget svar av dr och dotter ser ut som en prickig korv hon skall till dr i morgon men hon bara undrade

• Svar på tråden allergi mot timotej
  • Dr Mupp

timotej är hö. Så inga burdjur, inga besök i stall och ladugårdar. Medicinering på sommaren mot gräspollen. Är man allergiskt mot ett gräs brukar man reagera mot alla.

Vanliga korsrektioner är jordgubbar, smultron, sädesslag och baljväxter.

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Mikesh

hö??
    Jag har timotej.. endast.. jag får grova anfall när gräset växter och blommorna blommar.. jag har  kanin hemma med massa hö det får jag inget utslag av... däremot så fick jag det av mina vanliga blommor jag hade hemma när dom blommar.. så det jag undviker är nyklippt gräs och blommande blommor!

Och till ovanstående.. Timotej är gräs.. "timothy-grass" det är en grässort som kan blomma och därav ge ifrån sig allergi..

• Mikesh

fast ja det kan u användas på samma sätt som hö... men det är inte direkt "hö"

• Mikesh

haha 3 inlägg på rad.. men bättre det blir helt korrekt.. Här är det läkaren skriver och säger..:

Timotej är huvudgräset men om man är allergisk mot timotej är man allergisk mot även mot de andra grässorterna som finns. Problemet är att gräs finns i luften och även om man spelar på konstgräs utsätts man för gräspollen.

• monstermamman

säger som Mikesh man reagerar mest på nyklippt graäs jag är oxkså allergisk mor timotej & tätnar direkt & blir skit dåligt så fort någon klipper gräset vi har med Djur hemma. Verkar lustigt att barnet reagerar nu på Vintern dock eftersom de mer är en sommargrej måste ju vara mer som hon inte tål än timotej!

Svar på tråden allergi mot timotej