• Cornellia

Barnvagnstäcke, storlek?

Jag håller på att sy ett barnvagnstäcke, och överallt ser man att dom flesta syr i måttet 70x80.
    Jag tycker det låter väldigt stort, jag menar ligginsatsen som den ska användas i är ca 40x80.

Någon som har en liten att bädda åt som kan berätta för mig hur stort det optimala täcket ska vara? (om inte annat berätta hur man bäddar för att få plats med täcket? Viker man det dubbelt, eller stoppar man in det under madrassen eller nått?

• Svar på tråden Barnvagnstäcke, storlek?
  • Tola

vi har en liiiiten vagga och gallerfilten vi har till är 70*80 (vaggan är i vagns storlek)
    jag tycker inte alls att det är för stort. 

• JanaLiiN

Jag hade ett barnvagnstäcke men använde det inte en enda gång. På sommaren var det enklare med en filt och på vintern med overall/åkpåse och ett extra lammskinn (ett under, ett ovanpå, perfekt mellan 0 och -20).

• Cornellia
    JanaLiiN skrev 2010-12-15 20:48:08 följande:
    Jag hade ett barnvagnstäcke men använde det inte en enda gång. På sommaren var det enklare med en filt och på vintern med overall/åkpåse och ett extra lammskinn (ett under, ett ovanpå, perfekt mellan 0 och -20).
    Vad är det för skillnad mellan ett sytt babytäcke och en filt?
  • Cornellia
    Tola skrev 2010-12-15 20:45:29 följande:
    vi har en liiiiten vagga och gallerfilten vi har till är 70*80 (vaggan är i vagns storlek)
    jag tycker inte alls att det är för stort. 
    Hur gör du för att bädda då?
  • Tola

ja.. nu har ju bebisen inte anlänt än men den är bäddad och redo:).. 
    jag viker in båda sidorna och sedan viker jag ner den upptill. Ser jätte fint ut:)
    Men hur ofta bäddar man en vagn..?..
    När bebisen ligger i är det ju bara att ha täcket över, behöver ju inte se bra ut eller så.
    I våran vagn har vi en muminfilt, som är mycket större än filten till vaggan

• Cornellia
    Tola skrev 2010-12-15 20:57:34 följande:
    ja.. nu har ju bebisen inte anlänt än men den är bäddad och redo:).. 
    jag viker in båda sidorna och sedan viker jag ner den upptill. Ser jätte fint ut:)
    Men hur ofta bäddar man en vagn..?..
    När bebisen ligger i är det ju bara att ha täcket över, behöver ju inte se bra ut eller så.
    I våran vagn har vi en muminfilt, som är mycket större än filten till vaggan
    Det är det jag menar, om man "bara lägger täcket över", då täcker den juh hela ligginsatsen, alltså måste man vika däcket nånstans.
  • JanaLiiN

Ett täcke är, i min värld, något som man köper på typ Ikea och stoppar in i ett påslakan. En filt är ett (ofta) tunnare tygstycke men något snyggt mönster på, som man använder utan extra lakan.
    Använder du täcke eller filt är det bara att stoppa in det runt babyn på sidorna och nertill. Är det så varmt som i somras kan ett mycket tunt tyg, tex en sidansjal, räcka mer än väl.

• Cornellia
    JanaLiiN skrev 2010-12-15 21:08:53 följande:
    Ett täcke är, i min värld, något som man köper på typ Ikea och stoppar in i ett påslakan. En filt är ett (ofta) tunnare tygstycke men något snyggt mönster på, som man använder utan extra lakan.
    Använder du täcke eller filt är det bara att stoppa in det runt babyn på sidorna och nertill. Är det så varmt som i somras kan ett mycket tunt tyg, tex en sidansjal, räcka mer än väl.
    Ok ett babytäcke i min syvärld är ett litet lapptäcke.

Om man gör som du säger med nedstoppandet, då käns det som att man skulle behöva stoppa ner 30-40 cm i fotändan, blir det så?
Svar på tråden Barnvagnstäcke, storlek?