• Anonym (hundägare)

Ta en valpkull eller göra abort?

Vår tik har blivit tjuvparad och vi upptäckte i helgen att hon är dräktig.  Vi tog henne till veterinären idag som gjorde ett ultraljud eftersom vi inte kunde säga exakt hur långt gången hon är, bara på ett ungefär. Veterinärens bedömning var att hon är kring dag 45, kan vara någon dag mer eller mindre. Gränsen för abortsprutan går vid just 45 dagar och veterinären avrådde från att använda den utan tyckte att vi hellre skulle låta henne föda fram valparna.
    Till saken hör att tiken -som aldrig har fått valpar tidigare- är ganska gammal, nämligen 6,5 år, så riskerna är ju något ökade för henne p.g.a. det.

När jag pratade med hundens uppfödare ikväll lät det som att h*n tyckte att jag var dum i huvudet som lyssnade på veterinären och att jag skulle ha insisterat på att hunden skulle ha sprutan. Jag känner mig inte alls bekväm med att gå mot veterinärens inrådan (har suttit och läst på internet om valpar som aborterats sent och fötts fram levande, för att dö inom någon timme eftersom de är så underutvecklade. Det låter ju hemskt!) men inte desto mindre är jag orolig för min hund och såklart lite nervös över att fixa hela grejen med valpar också.

Har någon här gjort en sen abort på hund -erfarenheter? Och: har någon erfarenheter av äldre hundar (6+) som förstföderskor? 

Just nu känns det som att jag väljer mellan pest och kolera... 

(bespara mig kommentarer om att hålla koll på löptik etc., gjort är gjort och det har ju ingen betydelse för mitt nuvarande problem) 

• Svar på tråden Ta en valpkull eller göra abort?
  • Muminblomma

Vi hade en Bearded Collie tik som fick valpar när hon var 8.5 år, hennes första kull. Hon var tjuvparad. Upptäckte det med ul på torsdagen (dag 64) och på tisdagen kom första valpen. Sen fick hon 3 valpar till och efter det lade sig och tog hand om dem. Vi trodde hon var klar men onsdag kväll kom en död och natten till torsdag kom en död och torsdag morgon kom en levande. Alltså 7 valpar. Vi hade veterinärs telenummer och torsdag fm var vi in och gjorde ett nytt ul och då var alla valpar ute. Hon har varit frisk hela sitt liv (nån tandinfektion och rävskabb). Allt gick jättebra men det var en jobbig tid.

Hon blev 13 år och vi tog bort henne pga att njurarna lade av för 2 år sen snart.

Det är min erfarenhet :)

• Anonym (Matte oxå)

Låt tiken föda fram valparna naturligt. Det kommer säkert inte vara ngt problem åldersmässsigt, även om hon är lite till åren. 
    Om det blir en stor kul, är det isåfall bättre att ta bort några valpar och kanske bara behålla en eller två för tikens skull. Det är DIN hund, inte uppfödaren, även om jag kan förstå dennes besvikelse.

Hoppas allt går bra för er nu. 

• smultronochrabarber

Jag tycker att du borde låta tiken föda. Så länge du håller koll på både hennes och valparnas hälsa. ser du att hon inte mår något bra efter FL så vet du ju vem och vart du ska kontakta. du får ju chansen och få en avkomma efter din tik, så varför inte ta den? Sen om det blev ett misstag eller inte kan man ju tyvärr inte säga redan nu. Men om en kärring på 40 + kan få barn idag utan och koola (skämt åsido)så varför skulle inte en hund kunna få det? är det en stor eller en liten hund?

• Bottis

Vad hemskt. Jag var själv i dag med min tik till veterinären för att kolla eventuell dräktighet. Vi var tidigt ute, dag 21 och dag 28, två ultraljud och tack och lov fanns inga valpar där inne. Vi visste inte helt säkert om hon var tjuvparad men hon har tuttar och mjölk. Jag är så lättad att vi inte behövde ge henne abortsprutan för här hade det blivit en sådan då hon inte är ett år ännu och det hade blivit en sjuk blandning, en 30 kg hund med en på 3 kg... VI har lärt oss en läxa iaf

I ert fall, svårt. Vet hundar som är 6 år som har fått valpar och det har gått bra. De har iofs haft kullar tidigare. Hur är hunden i konditionen? Är hon gammal eller ung?

• Anonym (hundägare)

Hunden är i bra kondition och har varit frisk hela sitt liv. Det är en frisk ras av medelstorlek det handlar om. Pappan till valparna är känd och är av samma ras (hon har bara varit i kontakt med den hanhunden under löpet, så det är 100% säkert).

• Anonym (hundägare)
    Muminblomma skrev 2010-12-14 20:17:16 följande:
    Vi hade en Bearded Collie tik som fick valpar när hon var 8.5 år, hennes första kull. Hon var tjuvparad. Upptäckte det med ul på torsdagen (dag 64) och på tisdagen kom första valpen. Sen fick hon 3 valpar till och efter det lade sig och tog hand om dem. Vi trodde hon var klar men onsdag kväll kom en död och natten till torsdag kom en död och torsdag morgon kom en levande. Alltså 7 valpar. Vi hade veterinärs telenummer och torsdag fm var vi in och gjorde ett nytt ul och då var alla valpar ute. Hon har varit frisk hela sitt liv (nån tandinfektion och rävskabb). Allt gick jättebra men det var en jobbig tid.

Hon blev 13 år och vi tog bort henne pga att njurarna lade av för 2 år sen snart.

Det är min erfarenhet :)
    Det lät ju uppmuntande i alla fall. :) Skönt med en "solskenshistoria".
  • smultronochrabarber
    Anonym (hundägare) skrev 2010-12-14 20:26:07 följande:
    Hunden är i bra kondition och har varit frisk hela sitt liv. Det är en frisk ras av medelstorlek det handlar om. Pappan till valparna är känd och är av samma ras (hon har bara varit i kontakt med den hanhunden under löpet, så det är 100% säkert).
    men då så. då ska det ju inte vara några problem tycker jag, och eftersom att det är en medelstor ras så är levnads längden förmodligen längre än hos en stor hund.. :)
  • Bottis
    Anonym (hundägare) skrev 2010-12-14 20:26:07 följande:
    Låter ju som bra förutsättningar. Lycka till.
  • Anonym (hundägare)

Jaa... vi kanske får köra på det här då och hoppas att allt går vägen vid förlossningen. Ska nog ta ett till snack med veterinären imorgon igen innan jag bestämmer mig till hundra procent!

• Ammy

Tråden är flyttad till Husdjur, ni kan inte längre skriva anonymt.

• tjej87

Jag har också hört om lite äldre tikar som har klarat av valpar bra så det ska säkert gå bra om du väljer att behålla valparna :) Ska hålla tummarna för att allt går bra!

• hmcc

Ska man vara krass hade gjort olika beroende på ras.

• Fröken Susidus

Jag hade aldrig gett abortspruta så sent. Sen som någon skrev så är det faktiskt din hund och inte uppfödarens så du bestämmer själv.

Är det dessutom renrasiga valpar, om än oregistrerade så tycker jag absolut inte att du ska vare sig avliva några valpar eller ta bort dem nu.
    Är hunden frisk så borde hon klara förlossning bra. Du kan väl ha kontakt med en veterinär du har förtroende för som jobbar jour när det närmar sig? Bara utifall att?

Hoppas allt går bra!

• Alva666

Hon kommer ju få föda valparna i alla fall, även om ni gör abort. Abort sprutorna har massa biverkningar så skonsammast för tiken e nog att föda naturligt. Men ni får ha ordentlig koll på henne och ta ledigt om det krävs för att hon inte ska behöva föda ensam. Det kan ju bli aktuellt med kejsarsnitt så jag hoppas hon är försäkrad... Avliva valparna när dem föds om kombinationen är dålig ( föräldrar med dålig hälsa, stor ras med dåliga leder el dylikt, dåligt temperament mm) eller om det är ok föräldrar så ta drar ansvar, plugga på, hälsotesta föräldrarna efter vilka raser det är, vaccinera avmaska och socialträna valparna efter konstens alla regler. Chippa, besiktiga och försäkra dem och se till att de får bra hem allihop.

Svar på tråden Ta en valpkull eller göra abort?