• Shoegal81

Hur tänker ni kring ekonomi och föräldraledighet

Hej!

Har suttit och tittat runt en del på familjeliv för att få en uppfattning om hur andra tänker kring föräldraledighet. Jag tycker att det är jättesvårt.

Ser att många vill få dagarna att räcka länge, och skriver att de tar ut ca 4 dagar/veckan etc. Jag förstår inte hur ni får ihop det rent ekonomiskt?

Jag tycker att jag tjänar ganska OK, 27500 kr/månaden, och min man tjänar 31500 kr/månaden, men om jag endast tar 4 dagar i veckan så halverar jag ju min inkomst. Vi har inte jättedyra boendekostnader men det känns ändå som att det blir ett problem att gå ner så mycket i "lön".

Vi skulle vilja vara hemma 1 år, 6 månader var. Är det dumt att ta alla SGI dagar med full ersättning då? Då har vi ändå ganska många dagar kvar som är på SGI nivå, plus alla lägstanivådagar kvar för inskolning på dagis / förlängd semester etc. Är det någon annan som gjort ungefär så?

Tack!!! 

• Svar på tråden Hur tänker ni kring ekonomi och föräldraledighet
  • pigglet

Vi har inte tagit några dagar alls första året. Ville vara hemma med barnen länge, vi var hemma i 8 år på heltid. Hade inga problem att klara ekonomin, vi har så lite utgifter. Och behövdes det så tog vi av sparade pengar. Efter 1 år tog vi 5 dagar/vecka för att skydda sgi.

Vill man vara hemma 1 år så kan man ju använda upp dagarna på ett annat sätt. Låter väl helt ok som ni har planerat. Man får utgå från när man vill skola in på förskolan, om man kommer jobba heltid eller vill skydda sgi genom att ta fp, om man vill vara hemma sommarlov, jul, påsk osv...

• Shoegal81

Ni som endast tar 4 dagar/veckan, har ni sparade pengar eller hur får ni det att gå ihop?

Någon annan som har tagit 1 år totalt och tycker att det fungerade bra? 

• Shoegal81
    pigglet skrev 2010-12-14 21:47:13 följande:
    Vi har inte tagit några dagar alls första året. Ville vara hemma med barnen länge, vi var hemma i 8 år på heltid. Hade inga problem att klara ekonomin, vi har så lite utgifter. Och behövdes det så tog vi av sparade pengar. Efter 1 år tog vi 5 dagar/vecka för att skydda sgi.

Vill man vara hemma 1 år så kan man ju använda upp dagarna på ett annat sätt. Låter väl helt ok som ni har planerat. Man får utgå från när man vill skola in på förskolan, om man kommer jobba heltid eller vill skydda sgi genom att ta fp, om man vill vara hemma sommarlov, jul, påsk osv...
    Tack för ditt svar, levde ni på en inkomst då under första året? 

Jo, det är ju en hel del lov under 8 års tid, vi kanske inte tar ut alla SGI dagar  under första året, jag tror att jag kommer söka 180 dagar först, sen får vi se hur det ser ut när min man ska vara hemma.
  • becky J

Med sonen tog jag ut 4 dagar / vecka första året och tyckte det var rätt knapert kommer jag ihåg. Vi kör med "procent"-systemet hemma, dvs man båda bidrar med lika stor procent-del för att täcka de gemensamma utgifterna såsom boende, mat, gemensamma räkningar osv. Även med detta system så  låg jag kanske 2 000 back på saker man brukat unna sig innan föräldraledigheten, och som jag alltså fick använda sparade pengar till.
    Nu är jag gravid igen och lyckligtvis har jag ökat min inkomst rejält sedan förra föräldraledigheten, ligger nu på 40 000 kr/ mån så jag antar att jag kommer få ut mer i föräldrapenning än när föräldrapenningen baserades på de  25 000 kr/mån som jag hade i lön förut.

• st elmos fire

Allt går om man bara vill! Vi plockade 4dgr/v första året o visst halverar man sin inkomst men man unnar sig mindre också. Lagar mat hemma, fikar hemma o handlat mindre kläder. Sambon betalar i stort sett alla räkningar och jag en hel del av maten då jag hade mer tid att åka o handla. Ändå flyttade vi till hus när dottern va 5 mån och dubblade utgifterna.

• eviz08

Jag har under hela första året tagit ut 3 dagar/vecka, vilket har gjort att jag ungefär fått ut 1/3 av det jag annars får. Jag och min man tjänar ungefär som ni gör, kanske något mindre. Visst har det varit lite tufft, men vi har tyckt att det helt klart har varit värt det. Snåla lite på en del saker så funkar det...sen åkte vi på utlandssemeser och då tog vi av sparpengar, men annars har vi klarat oss bra.
    Nu under andra året tar jag 5 dagar/vecka för att skydda sgi:n, och det kommer även min man göra under de 7 månader han ska vara hemma. Sen tänkte vi även vara hemma under sommaren tillsammans.
    Vi värdesätter tiden med vår dotter mer än pengar...personligen skulle jag aldrig kunnat lämna min dotter på dagis nu när hon fyllde 1, alldeles för tidigt för mig.

Ett råd är att ta så lite som möjligt under första året för att kunna ta mer sen, jag menar man ska ju inte behöva leva hur snålt som helst, men så att man klarar sig. Sen kanske om ni vill ha ett till barn kan ni ta ledigt en tid tillsammans om ni har dagar kvar. Och på sommrarna är det ju nice att den ena tar föräldrarledighet och den andra semester, så kan man helt plötsligt få dubbel så lång semester.

• Kallo

När jag väntade första barnet så sparade jag undan 2500 kr på ett konto varje månad, som jag sen utnyttjade när barnet var fött för att kunna ta så lite dagar som möjligt. Nu har jag jobbat 60% sen i april, min man har jobbat 80% sen i mars. Jag ska nu gå hem på föräldraledighet igen med andra barnet. Jag tycker som flera andra skrivit, att jag/vi värdesätter tiden mer än pengar. Jag och min man har alltid slagit ihop våra inkomster och sen delat lika på det som blivit över. Hade hellre inte velat skola in dottern på dagis när hon var 1 år eftersom hon är så pass liten. Tyckte hon var liten då hon skolades in vid nästan 1.5 års ålder.

• Mymlan80

Jag har till största delen tagit ut 4 ibland 5 dagar/vecka. Har fått ut ungefär hälften av min vanliga inkomst+barnbidrag.
    Vi har skrivit över 100 av sambons dagar på mig, jag är den som vart hemma hela året.
    Nu i januari ska vår son börja förskolan(13 mån gammal), sambon ska ha 1 månads föräldraledigt över jul-inskolningen, så resten av hans dagar finns kvar för jullov m.m, totalt över 100 dagar.

Under året har vi gjort så att jag betalar all mat+några egna räkningar (gymmet, en prenumenation, fackavgift) och kläder till mig själv och sonen.
    Alla andra räkningar har min sambo betalat; bilen, huset, driftskostnader tom mitt studielån.
    Vi har fått tänka lite mer på hur vi spenderar våra pengar, och dragit in på onödiga utgifter men jag har aldrig kännt det som att vi snålat med nåt utan vi har klarat oss bra.

Välkommen Liten 091203
  • PerG
    Shoegal81 skrev 2010-12-14 21:48:00 följande:
    Ni som endast tar 4 dagar/veckan, har ni sparade pengar eller hur får ni det att gå ihop?

Någon annan som har tagit 1 år totalt och tycker att det fungerade bra? 
    När min fru var hemma med första barnet tog hon nästan inte inte ut något alls (totalt 14 dagar under hennes 8 månader har jag för mig). Vi levde i princip helt på min lön då. Vi löste det utan att använda sparade pengar genom att dra ner på onödiga utgifter (sade upp onödiga abonnemang/prenumerationer, började planera mat bättre och storhandla, osv). Dessutom försvinner vissa utgifter automatiskt eftersom man inte "hinner" gå och fika lika ofta, en person är hemma från jobbet så man får inte samma transport- och lunchkostnad som när man jobbar osv...

När jag var hemma (var hemma i ett år) så tog jag ut i snitt 13 dagar/månad fram tills ettårsdagen och därefter tog jag 5 dagar/vecka för att skydda SGI (egentligen "behövde" vi inte de extra pengarna efter ettårsdagen, men jag ville skydda SGI och vi hade inte tagit tillräckligt med SGI-dagar för att få ta LN-dagar).

Nu är vi hemma igen med nästa barn och "snålar" med dagarna även denna gång..

Det har "kostat" en jäkla massa pengar, men jag tycker ändå det har varit värt att snåla in på utgifterna så att vi båda ska kunna vara hemma såpass mycket! Det som ska bli intressant är när vi så småningom (om c:a ett år) ska börja jobba båda två igen (visserligen inte heltid) då vi lär få en jäkla massa pengar helt plötsligt! ;)
  • PerG

Tänk på följande också förresten!

1. Ni får jämställdhetsbonus (maximalt 13500:- efter skatt) om ni delar på föräldrapenningen!
    2. Om ni inte är föräldralediga under ett helt kalenderår utan under en del av året så kommer ni högst troligt få skatteeffekter som gör att ni får rejält tillbaka på skatten (detta pga jobbskatteavdraget m.m.)

Detta är visserligen pengar man får i efterhand om man inte jämkar skatten, men det kan vara värt att tänka på!

Svar på tråden Hur tänker ni kring ekonomi och föräldraledighet