• svensk

Hunden, människans bästa vän...

Tydligen "förstörde förra tråden stämningen på sajten"...provar igen men omformulerar mig så även känsligt folk pallar med...

Hunden är ju som bekant människans bästa vän och oavsett man ordagrant håller med eller ej så är vi ju här i Sverige ändå väldigt respektfulla mot hundar och djur i allmänhet.
    Jag har en släkting som brukar hålla kurser, denne släkting brukar ha sin hund med sig i lokalen, en jättetrevlig hund för övrigt. I alla fall så fattar jag ju att ha hunden med sig på jobbet är ingen rättighet MEN för alla, exakt alla, utom muslimerna går detta bra. Han frågar alltid i början av ny kursstart ifall det är någon som har allergi och tänka sig: muslimerna är alltid "hundallergiska"...

Frågan är ju nu, varför kan ej muslimerna acceptera att vi svenskar har ett särskilt förhållande till husdjur? Jag menar, varför inte lägga undan dessa nycker om att hunden skulle vara oren, eller är detta ett av de viktigare förbuden inom islam? 

• Svar på tråden Hunden, människans bästa vän...
  • Posh

Jag tycker du ska gå till din släktings kurs och ställa dessa frågor till "muslimerna" direkt. För inte tror jag att du är så urbota korkad att du tror någon kan svara på detta åt någon annan.

• svensk

Men...finns det inte muslimer här tror du?
    Diskussionsforum skulle väl inte finnas om alla gick raka spåret till vederbörande istället för att lyfta frågan allmänt...men du tycker alltså att diskussionsforum är korkade grejjer? Skrattande

• Posh
    svensk skrev 2010-12-14 22:20:01 följande:
    Men...finns det inte muslimer här tror du?
    Diskussionsforum skulle väl inte finnas om alla gick raka spåret till vederbörande istället för att lyfta frågan allmänt...men du tycker alltså att diskussionsforum är korkade grejjer? Skrattande
    Nej men jag tycker att frågeställningar som de du ägnar dig åt hör hemma på någon specialarena. Typ nåt motsvarande Special olympics kanske?

Jag känner muslimer. Ingen har problem med hundar. Ska jag be de svara på varför några muslimer du hört talas om inte velat ha hundar i samma rum?

Förklara gärna hur du tänkte att det skulle fungera.
  • svensk

Aha, du är alltså inte så bevandrad inom islam, det förklarar ju saken att du inte hört talas om att muslimer i allmänhet anser hundar orena. Detta är alltså inte någon smal fråga inom bara min släktings utbildningsgrupp varför det visst inte är orealistiskt att dryfta frågan så här...men du är härmed ursäktad.

• Mariohn

Jag är svensk, icke hundrädd, har varit hundägare i många år, och tycker inte att husdjur hör hemma på arbetsplatser. Exakt vart ska vi dra gränsen? Får jag ha med mig min katt? Marsvin? Ödlor? Spindlar? 

• Princess84

Jag är konvertit och uppväxt med hundar.

Men ja inom islam så anses hundar orena, mer har jag faktiskt inte tagit reda på. Ska ta och söka om detta senare. Men många från mellanöstern, afrika och därifrån är hundrädda.
    På ett ställe jag jobbade förut så mötte jag och arbetskamrat på en hund. Även hon muslim. Hon blev så rädd att hon försökte klättra upp på mig för att jag skulle skydda henne. Det tog ett flertal minuter innan hon lugnade ner sig så pass mycket att jag fick kontakt med henne.

Men varför tar man ens med sig hunden? Djur hör inte hemma på arbetsplatser.

Jag fick för någon vecka sedan reda på att min son är så pass allergisk att han reagerar på att hans klasskamrater har djur hemma. Givetvis skulle jag säga ifrån om någon försökte ta med sig sitt djur till en kurs jag går på pga att min son inte klarar av det.

• Princess84

Fel av mig hunden anses inte oren utan saliven anses oren. Alltså inte hela hunden. Sorry!

• LabLover

Min dotter har ett par vänner som är muslimer. Deras föräldrar accepterar att vi har hund. Sedan att barnen inte är vana att umgås kring hundarna (eller katten för den delen) är en annan sak.

♥ Underbara döttrar födda 2005 & 2008 & BF april 2011 ♥
  • svensk

Ja som sagt, fattar att det inte är en rättighet att ha sin hund med sig på jobbet och detta betonade jag redan inledningsvis och det är alltså inte detta som frågan gäller...sakfrågan gäller relationen muslim-hund.

• puss
    svensk skrev 2010-12-15 12:41:20 följande:
    Ja som sagt, fattar att det inte är en rättighet att ha sin hund med sig på jobbet och detta betonade jag redan inledningsvis och det är alltså inte detta som frågan gäller...sakfrågan gäller relationen muslim-hund.
    här är svaret
    Princess84 skrev 2010-12-15 11:01:23 följande:
    Jag är konvertit och uppväxt med hundar.

Men ja inom islam så anses hundar orena, mer har jag faktiskt inte tagit reda på. Ska ta och söka om detta senare. Men många från mellanöstern, afrika och därifrån är hundrädda.
    På ett ställe jag jobbade förut så mötte jag och arbetskamrat på en hund. Även hon muslim. Hon blev så rädd att hon försökte klättra upp på mig för att jag skulle skydda henne. Det tog ett flertal minuter innan hon lugnade ner sig så pass mycket att jag fick kontakt med henne.

Men varför tar man ens med sig hunden? Djur hör inte hemma på arbetsplatser.

Jag fick för någon vecka sedan reda på att min son är så pass allergisk att han reagerar på att hans klasskamrater har djur hemma. Givetvis skulle jag säga ifrån om någon försökte ta med sig sitt djur till en kurs jag går på pga att min son inte klarar av det.
    kan det vara så att det är DU som har svårtígheter med acceptansen?
    up yours
Svar på tråden Hunden, människans bästa vän...