• Anonym

Jag har efter 1 månad fortfarande inte fått nummret!!.

Min dotter blev lvuad för en månad sedan.. Gick till socialen för att få veta varför- de tog mig till akutpsyk och skrev in mig och sa att jag var självmordsbenägen. Jag var lugn hela mötet och sa inget som kunde uppfattas så!

Hon fick åka till sin morfar, eller ja... den som kallar sig för min pappa som jag inte pratar med alls. Min dotter känner inte honom, hon är bara 13 månader gammal!

Jag fick skriva på papper för att hon skulle få familjehem för att inte förlora vårdnaden, nu är hon 13 mil ifrån mig, jag har ingen bil, inga pengar till buss, och ingen som kan skjutsa mig. och Socialen har fortfarande varken gett mig namn, adress, eller nummer så jag kan nå de som har min dotter.

Är inte detta grov tjänstefel?
    det finns ingen sorts besöksförbud eller så.

• Svar på tråden Jag har efter 1 månad fortfarande inte fått nummret!!.
  • Strange Days

Har du kontakt med en advokat så be den att ta kontakt med socialtjänsten och efterfråga kontaktuppgifter. :)

• Hannah74

Men du måste väl fått veta varför?

• Anonym
    Hannah74 skrev 2010-12-14 23:49:31 följande:
    Men du måste väl fått veta varför?
    nej.. de tog mig bara ill psyket, och jag tog väldigt illa upp för jag skulle aldrig göra illa mig själv eller någon annan..
  • Bulldozer

Låter som om dom bara hämtade din dotter helt utan förvarning?
    Och utan ett enda ord LVU:ade henne?
    Dom tog dig till akut psyk?
    Hur gick det till?
    Och det va väl dom från Akut Psyk som skrev in dig inte Socialen, det va väl dom som tog den bedömningen att du behövde akut vård?
    Vad är det för papper du skrivit på för ett familjhem om hon nu är LVU:ad?
    Får man sitt barn LVU:at så behövs inga underskrifter och tillåtelser från bio föräldern utan den makten över barnet har Soc i och med ett LVU tagit ifrån föräldern!
    Det är bara vid SOL placerigar som föräldern tillfrågas och är med och bestämmer och tar beslut kring barnet men i och med ett fastställt LVU så försvinner allt sånt och föräldern har blivit ifrån tagen den rätten då barnet har blivit Tvångsomhändertaet!
    Varför tog dom henne?

• Anonym
    Bulldozer skrev 2010-12-16 01:28:13 följande:
    Låter som om dom bara hämtade din dotter helt utan förvarning?
    Och utan ett enda ord LVU:ade henne?
    Dom tog dig till akut psyk?
    Hur gick det till?
    Och det va väl dom från Akut Psyk som skrev in dig inte Socialen, det va väl dom som tog den bedömningen att du behövde akut vård?
    Vad är det för papper du skrivit på för ett familjhem om hon nu är LVU:ad?
    Får man sitt barn LVU:at så behövs inga underskrifter och tillåtelser från bio föräldern utan den makten över barnet har Soc i och med ett LVU tagit ifrån föräldern!
    Det är bara vid SOL placerigar som föräldern tillfrågas och är med och bestämmer och tar beslut kring barnet men i och med ett fastställt LVU så försvinner allt sånt och föräldern har blivit ifrån tagen den rätten då barnet har blivit Tvångsomhändertaet!
    Varför tog dom henne?
    Ja, jag skulle bara ha barnvakt 2 timmar, när jag var påväg dit jag skulle ringde en handläggare och sa att hon var omhändertagen. Dagen efter gick jag för att prata med dem, de ringde 2 poliser som hämtade mig och skjutsade mig till sjukhuset, psykologen jobbar på soc.

Min handläggare sa att jag antingen skulle förlora vårdnaden, eller att jag skriver på papper så att hon fick familjehem, men mitt krav var att hon skulle vara i samma stad som mig så jag kan träffa henne varje dag. Nu är hon som sagt 13 mil ifrån mig och jag har inte kunnat träffa henne på 1 månad. Jag pratade med socialen igår, de v'ägrade lämna ut mail, nummer och adress. De har de ingen rätt att göra. Då kan jag nog anmäla de på den punkten också, det står LVU på pappret jag fick, som sedan har bytts ut till SOL efter att jag skrev på.

Jag har fortfarande inte fått veta varför, jag pratade som sagt med handläggaren för någon dag sedan, hon vägrade säga, alla på socialen vägrar säga! Jag förstår fortfarande inte vad jag gjort för fel, inte heller mina vänner eller familj..

Nu har jag fått veta att jag inte heller får träffa henne på julafton eller någon gång i december ens. Jag måste vänta tills i slutet av januari! Då har jag inte träffat henne på över 2 månader, jag sa det till handläggaren, hon sa att jag har haft chansen att träffa henne så mycket jag ville, men det är inte sant, de har skjutsat runt mig till olika ställen där jag inte haft någon talan! Jag har bara träffat min dotter en enda gång sedan det hände den 11/11.
  • Anonym

Iom att du inte får några uppgifter,adress ol,har din dotter säkert ett skyddat boende i familjehemmet!'

Varför tog dom henne,vad sa dom för orsak?

• trötta mamma

Dom TAR aldrig ett barn sådär, du vet innerst inne vad du har orsakat, måste vara kanske pappan som anmälde? jag vet att när dom gör sånt hastigt,  så beror det på om barnet liv är i fara,!  eller misstanke för sexuellt utnyttjande av alla slag, eller misshandel m.m.  Eller att du dricker kanske slår barnet kanske har massa killar omkring barnet, kanske lämnar barnet ensam i en farlig ställning, kanske du skriker fula ord, nån granne hört dig??
    kanske bvc har anmält?? kanske barnet är under kurvan??  jag kan fortsätta så visst har dom en anledning!! och du vet om det, skulle dom ta alla barn bara sådär skulle alla våra barn vara lvu! jo du kanske har begått ett brott i ditt liv finns mycket man tänka sig. 

• Anonym
    trötta mamma skrev 2010-12-20 23:28:35 följande:
    Dom TAR aldrig ett barn sådär, du vet innerst inne vad du har orsakat, måste vara kanske pappan som anmälde? jag vet att när dom gör sånt hastigt,  så beror det på om barnet liv är i fara,!  eller misstanke för sexuellt utnyttjande av alla slag, eller misshandel m.m.  Eller att du dricker kanske slår barnet kanske har massa killar omkring barnet, kanske lämnar barnet ensam i en farlig ställning, kanske du skriker fula ord, nån granne hört dig??
    kanske bvc har anmält?? kanske barnet är under kurvan??  jag kan fortsätta så visst har dom en anledning!! och du vet om det, skulle dom ta alla barn bara sådär skulle alla våra barn vara lvu! jo du kanske har begått ett brott i ditt liv finns mycket man tänka sig. 
    Nu vet jag inte om att detta dramatiska du beskriver alltid behöver vara så för att barn ska LVU:as, visst finns det maximal omsorgsbrist men att det bska bero på misshandel, sexuella övergrepp eller annan fara för barnets liv stämmer inte!
    Kan även vara så att ett barn som varit frivilligt placerat vill tas hem oplanerat av bio föräldern och Soc inte alls samtycker till det, att "vården" alltså inte längre är på ett samarbets mässigt pan så kan LVu sättas in, det är inte riktigt lika dramatiskt som du beskriver det!
    Men visst det kan vara så också.Vi vet ju inte alls!
    Ett LVU vet alltid bio föräldern om att det är satt och även varför!
    Ett baran tas inte bara ifrån föräldern bara sådär men det kan ha gjorts så mindre dramatiska sätt!
  • spirituality

Du har rätt att få information under hela utredningstiden. Ring till socialtjänsten och begär ut alla papper i ärendet, alternativt be ditt ombud att göra det (du har väl fått ett ombud?). Sitt sedan ner och gå igenom papprena i lugn och ro, gärna tillsammans med ombudet, som är van vid sådana här situationer.

• FisenM

Det måste vara fruktansvärt att inte veta var ens barn är och vilka som tar hand om det. Jag kan inte annat än känna medlidande för dig i det avseendet.

Vad gäller själva LVUet så bör du kräva av din handläggare att få beslutet både på papper samt att någon går igenom det mening för mening med dig. Du har även rätt till ett ombud som skall "vara på din sida". Du har rätt att få veta varför det blivit som det blivit och vad du förväntas göra för att få barnet tillbaka.

Lycka till!

Svar på tråden Jag har efter 1 månad fortfarande inte fått nummret!!.