• Anonym (orolig)

    Förstorad prostata?

    Vet inte om jag frågar rätt expert nu, men en apotekare var det närmaste jag kom en läkemedelskunnig person här på familjeliv.


     


    Idag berättade min sambo en sak till mig i förbifarten som gjorde mig väldigt orolig. Han har ovanligt täta vattenkastningar (alltså att han blir extremt kissnödig efter ex. ett litet glas vatten, han går på toaletten minst 20 gånger varje dag), och jag har bett honom att gå till en läkare för att kolla upp ev. urinvägsinfektion och sådant som kan orsaka så täta vattenkastningar. Detta har vi alltså pratat om ganska länge, och idag nämnde han att vid ett tillfälle (detta för flera år sedan) när han uppsökte doktorn för just urinvägsinfektion så fick han veta att han hade både en allvarlig infektion OCH att hans prostata var förstorad. Han behandlades för infektionen men prostatan gjorde de inget åt.


    Det där gjorde mig så klart väldigt orolig och jag höll på att dra med honom till bilen och köra raka vägen till akuten för att uppsöka läkare, men gjorde det inte. Sen kom tankarna kring vår barnlöshet; vi har haft oskyddat samlag i snart 2 år utan att något händer. Kan hans förstorade prostata vara anledningen till att det inte blir något barn?


    Och även; finns det någon behandling för att få prostatan till sin vanliga storlek utan att påverka erektion/fertilitet? Läste lite om det på FASS och blev inte klokare av min läsning...


    Som du kanske förstår är det VÄLDIGT svårt att få iväg sambon till ett besök hos doktorn. Om jag blir lite klokare kring ämnet så kanske jag kan lägga fram tillräckliga argument för att få honom att åtminstone ringa och boka ett besök.

  • Svar på tråden Förstorad prostata?
  • Apotekaren

    Hej!
    Tyvärr kan jag för lite om prostatabesvär och hur det eventuellt kan påverka barnlöshet för att kunna hjälpa dig på ett bra sätt. Jag vet att man kan ställa frågor till läkare på andra sajter, t ex 1177.se och Netdoctor.se. Kanske kan ni prova det om din man inte vill söka läkare. Annars tror jag det vore bra att träffa en bra läkare som kan området för att reda ut om det är något problem och vad man i så fall kan göra.

    Vänliga hälsningar

    Catharina
    leg apotekare

Svar på tråden Förstorad prostata?