• lavendeln

Jahaa, ersättningen ska vara kall?!

Trivs med att amma, men nu när flickan har börjat bli lite större, 4,5 månad så är det ju skönt om man kan lämna ansvaret på pappan några timmar ibland. Men hon har inte viljat äta på flaska så man har ju fått skynda sig om man ska ha gjort något själv.

Men så har vi börjat med smakisarna och testade vatten till och då tog hon flaskan, fick upp hoppet och gav ersättning. Nope! Vill inte ha!
    Funderade på om man kunde vänja dom vid ersättningen genom att ge lite pulver i en flaska vatten för att gradvis öka på så testade fylla en liten faska med vatten och en skopa pulver och hon drack. Värmde den aldrig så fick för mig att jag skulle testa att ge erättningen kall..

Tror ni inte att hon dricker den?! Kall, att det skulle vara så enkelt, hahaa. Vart får de små alltifrån?

Så nu har jag en liten rebell här hemma, magsovare och kall ersättning ska det vara tydligen!
    Hur kan en sån liten vara så bestämd med vad den vill, det är ju knappast så att hon har fått kall ersättning förut och ratade den varma till fördel för den kalla.. eller när hon bestämde sig för att inte somna på rygg så visste hon ju inte att man kunde sova på mage.

FASCINERANDE tycker jag!

• Svar på tråden Jahaa, ersättningen ska vara kall?!
  • Issa03

Men du kokar alltså vattnet och sen blandar i pulvret och ger den kall?

• SilverEmma
    Issa03 skrev 2010-12-15 12:00:18 följande:
    Har man kommunalt vatten behöver man inte koka det först.
    Fanny -09 & Elliot -10...våra älskade flickor!
  • muffin

Man behöver inte koka vattnet om det inte är så att man har egen brunn.

• Mariohn
    Issa03 skrev 2010-12-15 12:00:18 följande:
    Jäkla trams. Kokar du vatten varje gång barnen är törstiga? Eller du menar att vattnet skulle bli giftigt PGA ersättningen? Får jag fråga vad du har för utbildning? 
  • Miss Lau

Ett av mina barn var likadan. Det var bara kall, och då menar jag iskall, ersättning som dög. Men det är helt okej att ge kall om barnet nu vill ha den så.

• Issa03

Ja ni jag vet inte om min utbildning har så mycket med det här att göra men jag har absolut ingen utbilning på nyföddas mat. Jag började med ersättning två veckor efter hon kom och den ENDA informationen jag fick då var det jag läste på förpackningen och där stod det att man ska koka. Men har senare fått reda på att har man kommunalt vatten så behöver man inte det men eftersom jag har gett henne kokt vatten i en månads tid nu så tänkte jag vänta lite längre tills hennes mage har blivit lite stabilare och sakta börja ge henne okokt vatten.
    Men jag har även hört att barn kan få ont i magen om dom får kall ersättning. Så jag formulerar om min fråga til lavendeln, Tar du bara kall vatten från kranen och blandra i pulvret?

• Mariohn
    Miss Lau skrev 2010-12-15 12:11:32 följande:
    Ett av mina barn var likadan. Det var bara kall, och då menar jag iskall, ersättning som dög. Men det är helt okej att ge kall om barnet nu vill ha den så.
    Ersättningen säljs inte bara till folk som har kommunalt vatten. Eftersom folk är för korkade för att tänka själva måste man således skriva ut i klartext vad som gäller. Om du läser noga står det även exakt hur varm ersättningen ska vara när den serveras. Inte heller detta är en regel som betyder att ersättningen är skadlig om den är svalare utan bara ett måste för att pantade människor ska fatta att de inte får stoppa kokande vatten i munnen på sina barn. Det kallas övertydlighet och när man läser här på FL förstår man varför sådan är nödvändig
  • Miss Lau
    Issa03 skrev 2010-12-15 12:13:18 följande:
     Men jag har även hört att barn kan få ont i magen om dom får kall ersättning. Så jag formulerar om min fråga til lavendeln, Tar du bara kall vatten från kranen och blandra i pulvret?
    Ja det kan de få. De kan även få ont i magen av bröstmjölk, gröt, pureer, Semper eller vad som helst. Man får prova sig fram och lyssna på barnet vad hen vill ha och föredrar.
  • Issa03
    Mariohn skrev 2010-12-15 12:16:21 följande:
    Ersättningen säljs inte bara till folk som har kommunalt vatten. Eftersom folk är för korkade för att tänka själva måste man således skriva ut i klartext vad som gäller. Om du läser noga står det även exakt hur varm ersättningen ska vara när den serveras. Inte heller detta är en regel som betyder att ersättningen är skadlig om den är svalare utan bara ett måste för att pantade människor ska fatta att de inte får stoppa kokande vatten i munnen på sina barn. Det kallas övertydlighet och när man läser här på FL förstår man varför sådan är nödvändig
    Förstår inte varför du ska döma folk för att dom är försiktiga.
  • Elmy

En liten tanke bara... även kommunalt vatten kan ju vara förorenat med allvarliga sjukdomar, som nu i Östersund! Även om det är ovanligt. Tycker absolut inte att det är överdrivet att koka det kommunala vattnet till de allra minsta.

Svar på tråden Jahaa, ersättningen ska vara kall?!